Loading...
dk

OBS: Auto exit fra motorvej fjernes fra FSD | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Jun 3 '22

Vær OBS på at auto exit fra motorvej med FSD fjernes med en snarlig opdatering.

UNECE har befalet dette, da de mener det er meeeget farligt (nok primært fordi de Europæiske konkurrenter ikke har lanceret lignende endnu).

Lige dele latterligt er det stadig at Tesla ikke har opdateret EU AP/FSD siden slut 2020, fordi de har sat alt mandskab ind på "US Beta". Og nu tvangsfjernes en funktion der endda 99,9% altid virker fantastisk.

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 3 '22
KimT
KimT Jun 3 '22

EAP og FSD er spild af penge i europa

HrMogensen
HrMogensen Jun 3 '22
Citat fra KimT

EAP og FSD er spild af penge i europa

Det er i hvertfald blevet en ret så langsigtet crowdfunding... 

Man skal have en del km på motorvej + lyskryds i udkanten af byen før man synes det er det værd. Bruger selv basic summon flere gange ugentligt pga parkeringsforholdene.

Seppe
Seppe Jun 3 '22

Jeg er glad for EAP, jeg synes overhalingsfunktionen er ret lækker. Der ud over synes jeg at Navigate on AP fungere sådan rimelig godt, man lære at forudse hvor den vil have problemer.

baldur
baldur Jun 3 '22

Jeg har faktisk været glad for auto exit. Jeg kører uden lyd på min navigation, så det sker at jeg kun husker at dreje fra fordi bilen selv gør det :-). Jeg har aldrig oplevet en farlig situation eller blot en "situation" med den funktion. Så er temmelig uforstående over at de vil pille ved det.

Men når det er sagt, så er jeg også skuffet over Tesla. De har haft så mange muligheder for at lave et godt system til motorvejskørsel. Man kan se på FSD Beta i USA at de har teknologien. Sandheden er dog at Autopilot ikke er et godt system. Der er simpelthen ikke blevet kælet for detaljerne. Mange ting er "proof of concept". Andre ting er blevet dårligere, eksempelvis er den faktisk dårligere til at holde korrekt afstand i dag end den har været tidligere. Den lader forankørende komme 100 meter foran før den følger med og sætter hastigheden op, hvilket får andre trafikanter til at blive sure. Andre gange sætter den hastighed ned for sent og man er i tvivl om den har tænkt sig at gøre noget. Den ændre hastighed på ramper i ryk i stedet for flydende, den glemmer hvilken hastighed den var indstillet til i mange situationer. Den sænker hastigheden for sent ved skiltet hastighedsændringer. Den kan ikke genkende byskilte. Den bruger ikke i tilstrækkeligt omfang omgivelserne til hints om vognbaner når vejstriberne er utydelige. Den læser ikke trafikken og laver mærkelige ting hvis man overlader det til systemet at skabe plads i flettesituationer. Og man kunne blive ved.

Og så er der UNECEs level 4 system på motorvej i køkørsel op til 60 km/t. Den har Tesla ikke implementeret. Det mener jeg faktisk de er forpligtet til men nu kører Mercedes i stedet med den. 

cth
cth Jun 3 '22
Citat fra KimT

EAP og FSD er spild af penge i europa...

Så enig... 

HrMogensen
HrMogensen Jun 3 '22

Som jeg har forstået så vil det fremover fungere som med vejbaneskift - man skal blinke for at lave semi auto exit. Jeg vil tro at UI giver melder at nu skal man til at indikere for exit.

Og BALDUR har ret. Der er ikke kælet for detaljerne siden US Beta kom på banen i sidste halvår af 2020. Det kunne faktisk have været blevet meget meget fornuftigt, ved at de fortsat kom med små tweaks... 

UNECE lukker ikke op før de store tyske beder dem om det. Man kunne håbe at en af dem pludselig smider bomben at de vil køre med Tesla's system (når de ikke længere kalder det beta)... 

jramskov
jramskov Jun 5 '22

Der sker måske noget på lovgivningsområdet - det kan anbefales at følge Steven Peeters: https://youtu.be/z32IQd7HmyE

HrMogensen
HrMogensen Jun 16 '22

Downloadede den omtalte opdatering i går aftes...

Sædvanlige korte 20km pendlertur her til morgen. Afkørsel i Roskilde. Er heeelt afslappet på FSD. Er i rette bane og en bil foran der også skal dreje af har bremset mig lidt ned. Hører et ding (chime) og har nok bare automatisk tænkt det som at jeg ikke gav nok modstand til rattet - hvilket jeg så gør... Og så var det sgu lige før jeg missede afkørslen da jeg selvfølgelig ikke gloede på skærmen for at se hvad ding-lyden var for!!

Samme skete på vej hjem. Dette kommer virkelig til at kræve noget tilvænning at selv blinke af når det har været fuldautomatisk i 2 år. 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 16 '22
Danishram
Danishram Jun 29 '22
Er meget enig med folks holdninger til FSD alt for upoleret til at jeg vil bruge det i hverdagen.
Det der genere mig mest er dog at auto park er ubrugelig da det for mit vedkommende kun er interessant ved parallel parkering på offentlig vej, der så jeg gerne en lovændring
Seppe
Seppe Jul 1 '22
Citat fra HrMogensen

Downloadede den omtalte opdatering i går aftes...

Sædvanlige korte 20km pendlertur her til morgen. Afkørsel i Roskilde. Er heeelt afslappet på FSD. Er i rette bane og en bil foran der også skal dreje af har bremset mig lidt ned. Hører et ding (chime) og har nok bare automatisk tænkt det som at jeg ikke gav nok modstand til rattet - hvilket jeg så gør... Og så var det sgu lige før jeg missede afkørslen da jeg selvfølgelig ikke gloede på skærmen for at se hvad ding-lyden var for!!

Samme skete på vej hjem. Dette kommer virkelig til at kræve noget tilvænning at selv blinke af når det har været fuldautomatisk i 2 år. 

Træls... Det er ellers en ting jeg har synes fungerede virkelig godt. Hvad med når vejen deler sig, har du haft mulighed for at teste det? Der blinker man jo normalt ikke, men holder bare til den side man nu skal. 

cth
cth Jul 1 '22

Jeg oplever desværre situationer som er for farlige til at jeg vil bruge det på andet end lige strækninger og med begrænset trafik.

Så jeg er tilbage på gammeldags fartpilot og egen styring.

Jeg har ikke fuld FSD og er meget glad for jeg ikke spildte penge på det.

Det er simpelthen blevet så ringe...

Ved ikke lige hvad der sker hos Tesla, men det ser ud til at Mercedes har overhalet dem.

HrMogensen
HrMogensen Jul 2 '22

Citat fra Seppe
Træls... Det er ellers en ting jeg har synes fungerede virkelig godt. Hvad med når vejen deler sig, har du haft mulighed for at teste det? Der blinker man jo normalt ikke, men holder bare til den side man nu skal. 

Når motorvejen deler sig er det ligeså godt som det plejer at være. Opdatering lader ikke til at have nogen ingen indvirkning på dette. Kørte lang tur til Næstved idag... Det er simpelthen så irriterende at man skal blinke af selv. Blinker man for tidligt ja så "timer det ud" nøjagtigt som ved vognbaneskift som ikke vurderes muligt. Man skal helst blinke LIGE FØR bilen skal til at dreje af... 

Citat fra cth

Jeg oplever desværre situationer som er for farlige til at jeg vil bruge det på andet end lige strækninger og med begrænset trafik.

Så jeg er tilbage på gammeldags fartpilot og egen styring.

Jeg har ikke fuld FSD og er meget glad for jeg ikke spildte penge på det.

Det er simpelthen blevet så ringe...

Ved ikke lige hvad der sker hos Tesla, men det ser ud til at Mercedes har overhalet dem.

Skulle jeg ud og købe ny eller nyere brugt Tesla ville jeg være meget i tvivl om jeg skulle "nøjes" med AP eller EAP. Har under 2 års ejerskab haft mange velfungerende ture med FSD. Jeg købte selv brugt Model 3 med FSD der dengang var 1 år gammel, og jeg har nok bare lært at forudse langt de fleste af de situationer der kan drille.

Mercedes har ikke overhalet Tesla. Ja de har udviklet et selvkørende system til S-klassen der kan fungere op til svimlende 80 km/t på Autobahn (det er rent til grin). 

Min svigerfars spritnye Hyundai EV6 er en rigtig fin elbil. Snakker vi lanekeeping så er det rent til grin. Man kan vælge det gammeldags system hvor bilen ping-ponges ind mod midten hvis den er for tæt på siden. Eller man kan vælge at bilen skal holdes midt i banen. Dette resulterer i en ekstremt nervøs kørsel hvor bilen laver konstante rettelser - rattet dirrer som en endeløs reguleringssløjfe der aldrig finder ro (det er rent til grin).

Jeg vil vove at påstå at der ikke er nogen bilmærker på markedet vis evne til lanekeeping er på højde med Tesla. Denne følger dog med den basale AP og det er trods alle denne som udgør langt det største udbytte af køreturene. 

baldur
baldur Jul 3 '22
Mercedes har lanceret et system der kan køre 60 km/t køkørsel uden opsyn på tyske motorveje. Det vil sige at man lovligt kan se film, læse, arbejde etc og uden at bilen brokker sig over at du har sluppet ratet. Det kan godt være at 60 km/t ikke er så imponerende men det er noget Tesla ikke har implementeret og fra starten af næste år hedder det 130 km/t.
cth
cth Jul 3 '22

Mercedes 60 eller 80 km/t synes jeg nu ikke er til grin.

Det er hvor de er nået til og det bliver jo forøget.

Tesla kan slet ikke...

Ja lanekeeping findes ikke bedre end Tesla.

Men hvorfor skal de bremse ned i kurver og lign.

Det er da piv ringe at den ikke kan kompensere for at den drejer i et sving på en motorvej.

Eller lave de der fantom opbremsninger som den også gør ind imellem.

Bilen
Bilen Jul 3 '22

Prøvede for to uger siden Mercedes EQE og dens lanekeeping på motorvej er jo helt til grin. Den kunne ikke holde bilen i kurven når man kommer fra Frederikssunds motorvejen op på motorring 3 med 100 km/t. Deres L3 system er sikkert meget bedre, men EQEens system er det nyeste der kan købes i DK.

Prøvede også BMW iX, pt den eneste BMW med den nyeste generation af Mobile EYE, og det virkede tilgengæld ret overbevisende. BMW har vist også sagt at den skulle få Level 3 ala Mercedes som en OTA opdatering, men det kunne forhandler dog ikke bekræfte. 

baldur
baldur Jul 7 '22

Det kan også være godt det samme. Den er begyndt nogle gange at nedsætte hastigheden kraftigt inden afkørsel. Her i aften var hastigheden således nede på 70 km/t før jeg var helt inde i afkørslen. Der var ikke et øje i nærheden, hvilket er eneste årsag til at tillod at den kørte så langsomt på motorvejen. Jeg skal ikke til at køre chikanekørsel ved at bremse lastbiler med videre ned til 70 km/t før jeg tager afkørslen. Og så kan det jo være lige meget om FSD selv kan tage afkørslerne, når man alligevel har deaktiveret den for at stoppe den i at nedsætte hastigheden utidigt.

Seppe
Seppe Jul 7 '22

Jeg synes dog ikke der er det store system i det med at den sænker hastigheden, nogen gange er det til 110 og nogen gange til 70... 110 giver vel nogenlunde mening, det er meget sjældent et problem i yderste spor, men 70 er ret langsomt.