Loading...
dk

Hvilken ladeboks - ny refusionsregler? | Tesla Forum

soras
soras Jun 11 '22

Jeg har prøvet at lægge min irritation over Skat bag mig og se på hvilken ladeboks jeg nu må have, men synes der er lidt uoverskueligt

Her er hvad jeg gerne så i en ladeboks:

- Lader skal være rimelig diskret, (sort/hvid, eller metal) 

- Der skal helst være fast monteret kabel, gerne max. 3 m. Mere ser rodet ud. 

- Den skal gerne have teslaknap så man kan komme afsted uden at skulle låse porten op. 

- Den skal kunne understøtte ladning i 'billig perioder'

- Den skal have HPFI-B

- Den skal have ordentlig garanti betingelser, gerne 5 år. 

- Den skal have den interne bimåler som Skat godkender, her er jeg lidt usikker for jeg har ikke set nogen steder hvad det er skat kræver. Er der en bestmet standard den skal leve op til? 

- Den må gerne være nem at montere så jeg ikke skal have elektriker forbi. 

Jeg ved ikke helt med Wifi/4G kan det blive et krav at den selv kan indberette forbrug? Ligeledes er nogle modeller der er mere fremtidssikret end andre e.g. mulighed for at understøtte ladning fra solceller eller at køre vehicle to grid. Det sidste er nok mere en vision end praktisk muligt. 

Håber der er nogen der har fundet vej gennem de mange muligheder og kan komme med nogle bud på hvad man skal købe. 

HrMogensen
HrMogensen Jun 11 '22

Så vidt jeg ved kan du gøre alting klar til montering -  altså trække kablerne fra lader til elskab og hænge den op osv., men du må ikke slutmontere i nogen af enderne. 

Det er ikke svært at få en "Tesla-knap" på en næsten hvilkensomhelst lader. Du kan enten udskifte hele kablet med den længde du vil have + Type2 med allerede indbygget Tesla-knap, eller du kan tilføje en Tesla knap til eksisterende Type2 hunstik.

Et par eksempler:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-retrofit-button-kit

https://www.evchargeking.com/en/tesla-charging-cable-triphase-16a

Det her gør vel at udvalget af lader bliver lidt større. Jeg tror da egentlig selv at jeg vil anskaffe mig sådan en knap til montering på eksisterende Type2... Skal jo have et eller andet at lave nu hækken er klippet :) 

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Jun 11 '22
KimT
KimT Jun 11 '22

Skal du ikke først finde ud af hvem du vil have et ab. til reffusion - nogle forlanger jo at du bruger deres boks

cth
cth Jun 12 '22

Jeg ser 2 ting som du (og jeg) først skal finde ud af.

1. Hvad er det egentlig SKAT ofrlanger. Måler i lader eller ved lader?

2. Et firma der vil refundere hvis man ikke selv har et moms firma.

Derefter kan man overveje alt det andet :-)

Jeg har brugt Hanssing her fra forum til at refundere.

Men han stopper nu.

Han skriver at skat forlanger at det  er en lader med indbygget tæller.

Men jeg ved ikke hvor han har set det.

Men selv om man kan sætte tæller ved siden af, hjælper det ikke meget hvis refusionsfirmaer forlanger man skal bruge bestemte ladere.

Bianco
Bianco Jun 12 '22

Udfordringen er at der er tvivl om krav. Jeg vil f.eks. ikke refundere for andre, fordi det indebærer en risiko for at skat underkender tallene. Den risiko tager jeg gerne for mig selv, men ikke for andre. Og problemet med at få en afklaring, er at Skat selvfølgelig spiller det sikre kort, hvis de skal komme med et juridisk forpligtigende svar som alle kan referere til i fremtidige afgørelser.

Derfor...

Hvis du som enkeltperson / lille spiller laver en løsning der overholder hensigten men ikke teknisk 100% korrekt, så får du formentlig tilgivelse.

Hvis du spørger om du kan lave teknikken på en mere praktisk måde, så får du nej.

cth
cth Jun 12 '22

Hvordan foregår refusion egentlig i ens eget lille firma?

Altså helt praktisk...

Trækker man blot X antal KwH x 1.12 ud af ens regnskab i firmaet og kalder det refusion elbil?

Selvfølgelig med gemt billeddokumentation fra lader med tæller.

Derefter overfører man til privat konto?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 12 '22
Bianco
Bianco Jun 12 '22

Billeddok. Afgiftsdelen i kr. skrives ind i momsafregning til firmas favør. Firma udbetaler til den der har betalt elafgiften.

Firma SKAL reelt eje laderen.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jun 12 '22