Loading...
dk

Forbrug..skal lige forstå hvad bil viser og hvad tæller siger. | Tesla Forum

cth
cth Aug 27

Ja har rettet det oprindelige indlæg til dette i stedet for.

Har lige kørt en tur på 112 km fortrinsvis motorvej 110 km/t ( ca. de 90 km med 110 km/t) i plask øsende regnvejr hele vejen.

Jeg har km visning i display som stod på 610 km ved start (fuldt opladet).

Ankomst viste den 470 km. Altså et forbrug på 140 km.

det er vel 210 wh/km eller deromkring?

 

Bilen siger sidste tur 112 km forbrug186 wh/km - 21 KwH.

 

Er det fordi km det er et unøjagtigt tal og ubrugeligt, som vi har talt om så mange gange herinde?

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 27
Ice2EV
Ice2EV Aug 27

Det er fordi dit batteri ikon regner tilbageværende range ud efter kWh til rådighed divideret med standard forbruget som bilen er opgivet til. 

 

Bilen siger du har kørt 112 km, det er nok meget tæt på korrekt. 

 

Når du så har kørt en strækning med større forbrug end standard forbruget, så har du mindre kWh tilbage på batteriet, end start range minus aktuelle km kørt.

 

Hvis din start range er 610 km svarende til gætter 90 kWh=90% SOC.

så får du 90/610X1000= 147 Wh som standard forbrug(det er sikkert ikke det rigtige tal.

 

men kører du så 112 km med 186 Wh/km= 20832 X1000=20,832 kWh forbrugt

 

så har du 90-20,832= 69,168 kWh tilbage.

 

Dividerer du så de 69,168 med 147(som er standard forbuget i det her regnestykke)X1000=470 km

Du har altså på batteriet forbrugt 140 km, men kun kørt 112 km.

Det er lidt ligeså, en benzin bil, der kan køre 17 kml ved 80 km. men kun 12 kml ved 130 kmt.

 

Havde du nu kørt 70 kmt i solskin, så havde tilbageværende km måske været 510, selvom du havde kørt 112 km og burde have være 498.

 

 

cth
cth Aug 27

Tak.. :-)

Ja sidste linje er rigtig.

har jo længe i de her 25 grader + uden vind ligget på 160 wh km