Hejsa. De seneste par dage har jeg observeret en fæl lugt af en blanding af sure tæer og gamle prutter ud af AC. Hvorledes kommer man denne gene til livs?
Hejsa. De seneste par dage har jeg observeret en fæl lugt af en blanding af sure tæer og gamle prutter ud af AC. Hvorledes kommer man denne gene til livs?
Det er højest sandsynligt skimmeldannelse i A/C-anlægget pga. fugt. Det er et ret udbredt problem. A/C-anlægget skal renses. Jeg vil tro, de fleste værksteder kan gøre dette. Jeg har også hørt om produkter, som man selv nemt kan sprøjte ind i A/C-anlægget og som skulle kunne tage lugten. Om eller hvor godt det virker, ved jeg ikke.
@Gustavsfar.
Har oplevet det kortvarigt, men jeg har også en følsom næse;-)
Ifølge Tesla så bør der ikke kunne opstå bakterier i systemet som i andre systemer, idet den ofte vil stå og blæse, til kondenser er tørret. Det er blandt andet derfor du oplever at bilen står og summer selv efter en forholdsvis kort tur. Det er altså blæseren den udtørrer kondenser og ikke batterikøl.
Hvor længe er det siden du har fået skiftet filtre?
However. Hvis du synes det bliver for stygt, så prøv at køre i Biltema eller Thansen og køb en aircon rens. De plejer at koste 60-80 kr. Så sætter du aircon på recirkulation, fuld skrue. Og udløser den lille spraydåse. Dvs du trykker den samme, så står den og siver ud i kabinen over måske 3 minutter, mens recirkulation gør at den kommer rundt i systemet.
Det er 100% ikke det samme som når værkstederne renser, men det kan tage den følsomme næse.
ps, du skal sikkert lade være med at lukke døren helt, bare lige på 3 mm klem. Ellers slukker bilen jo ned så snart du er uden for range.