Loading...
dk

Råd fra "mekaniknørd" søges | Tesla Forum

Hilbert
Hilbert Feb 13 '23
Er der en her på forum, som kan fortælle mig, hvordan man kan få et hjul til at rotere, så man kan pudse/slibe fladen på en slemt rustet bremseskive jævnt (på engelsk kaldes det vist resurfacing). Jeg synes nemlig at det er lidt tidligt at skifte skiver og bakker efter kun 2 1/2 år, og de er for slemme til blot at kan bremses rene.
Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Feb 13 '23
P85DK
P85DK Feb 13 '23

Du skal sikkert gøre det på begge sider af skiverne, og jeg tvivler på at du kan komme ordentlig til bagpå uden at have den på en lift. Sandpapir er ikke nok, hvis du ikke kan gøre det ved at bremse. Jeg har svært ved at se hvordan du skal DIY det uden at tage skiverne af.

Det bedste er at få dem drejet af hvis du ikke vil skifte dem.

Hvis de er rigtig slemt rustet, så har de nok også ødelagt klodserne, så de skal også lige have en tur ellers bremser de ikke over hele fladen.

Hilbert
Hilbert Feb 13 '23
@P85DK Tak for forklaringen - det er jeg med på. Havde ikke tænkt mig at gøre noget ved bagsiden - nok primært for et syns skyld. Mit spørgsmål var hvordan/om jeg kan få bilen (AWD) til at drive hjulet, mens jeg sliber skiven (f.eks. med en bænksliber). Jeg har tidligere med held gjort det på baghjulene på min gamle passat.
mbk
mbk Feb 13 '23

@Hilbert

På Facebook så jeg en video fra et dansk firma Au2vest, hvor de afdrejer bremser mens de sidder på bilen med en special maskine, de skriver "Afdrejning af bremseskiver, nyt maskine til de kunder der ville have næsten nye bremser bare til det kvarte pris"

https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=1342938345736668

Forummets indlæg er redigeret af mbk Feb 13 '23
P85DK
P85DK Feb 13 '23

@Hilbert - så er det vel kun muligt med alle fire hjul oppe i luften og så have bilen i creep mode

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 13 '23
Hilbert
Hilbert Feb 13 '23
@P85DK Jeg tænkte om jeg i Slip Mode kunne nøjes med begge hjul i en side. Mon ikke bilen nægter at køre, når jeg forlader sædet. Må nok bare prøve mig frem. Tak for tip.
P85DK
P85DK Feb 13 '23

Ja, du skal have konen siddende i føresæddet, bilen i creep og så i slip og konen skal slippe bremsen meget forsigtigt og være klar til at hakke den i, hvis den ikke mener at slip er nok. Det skal nok blive en sjov eftermiddag med konen :-)

Ice2EV
Ice2EV Feb 13 '23

Jeg tror det er sikrere at få et værksted til at dreje dem af.

Samlede pris er nok alligevel 1/2 af nye skiver og klodser.

P85DK
P85DK Feb 13 '23

Men det er vel halv pris af hvad værkstedet skal have for nye skiver og klodser, og der skal vel stadig nye klodser på, på samme måde som der skal når det er nye skiver?

Hvis Hilbert er klar til at sætte bilen på højkant og lader hjulene køre imens han sidder med en vinkelsliber på skiverne, så vil jeg tror at han kan skifte skiver og klodser med bind for øjnene, og det kan ikke koste meget mere end hvad et værksted tager for at dreje dem af, specielt når der alligevel skal nye klodser på

Johannelund
Johannelund Feb 14 '23
Generelt man får rust på bremserskiverne når man bremsernes ikke bruges tilstrækkelig
Derfor kan man ved at bruge 2 pedalt trikket få klodserne til at slibe rusten væk med.
Altid 2-3 km inden syn.
Der har virket på alle mine biler igennem de sidste 25 år hvor jeg har kørt med automatgear,
Og på min Tesla der altid kører med regenerering max. Mine biler kører normalt omkring 250.000 inden jeg skifter dem ud.
Men man skal altid huske at smørre ens bremser 1. Gang om året,

cth
cth Feb 14 '23

Ja smøre alle skiver mellem klods og skive :-)

Nej puha.... det var en joke for alle tilfældes skyld.

Der er vel grænser for hvad man kan bremse væk af rust...?

Johannelund
Johannelund Feb 14 '23
@cth
Du ved sku godt hvad man mener med at smøre bremserne, får du aldrig smurt/renset dine bremser, ja så kan man da godt forstå,at skiverne bliver rustne og kasseret i syn.
Især på en elbil der mest bremser via renegenering.
Men hvad ved jeg, det er vel en grund til at bilen bliver kasseret pga rustne skiver.
Og mekanikerne sige at folk skal huske at bruge bremserne,
mbk
mbk Feb 16 '23
Citat fra P85DK

Men det er vel halv pris af hvad værkstedet skal have for nye skiver og klodser..

Det er en god pointe, det er nok alligevel det billigste, så i en FB gruppe at Autodoc havde 41% den anden dag, skiver og klodser til Model S til 2700. Jeg har ikke bestilt ved Autodoc, men de hæver vist rabat og grundprisen samtidigt, men stadig billigt.

P85DK
P85DK Feb 16 '23
Citat fra mbk

de hæver vist rabat og grundprisen samtidigt, men stadig billigt.

Også min opfattelse. 2.700 kr. for skiver og klodser hele vejen rundt på en Model S er en stærk pris, men hvilket mærke?

Har bestilt fra dem flere gange, bortset fra deres leveringstid som altid er 1 uge+, så er det fint. Deres retur politik ved fejlkøb etc er dog elendig. Jeg har haft held med at købe fra dem, men via Amazon.de et par gange. Det er tilgengæld smooth hvis der er problemer, da Amazon generelt bare er bedre til returneringer.

mbk
mbk Feb 16 '23

@P85DK

Jeg ved ikke hvilket mærke det var, jeg ville nok også betale lidt ekstra for at få OEM/Brembo.