Loading...
dk

Regen spørsmål | Tesla Forum

Lindsted
Lindsted Mar 11 '23

Har får 3 uger siden købt en model 3 SR+ 2021 som har kørt 40000 km.

Bilen kører for at sige det skide godt, man skal jo lige lære det hele at kende, og det er min første el bil, men alt i alt er jeg rigtigt godt tilfreds.

Nu ved jeg jo godt at vi har nogle lave temperature lige nu, men det undre mig at regenerativ bremse altid er reduseret.Selv efter 30 min forvarmning ved omkring 5-10 graders ude temp, og ca 50 % strøm så lyser lyser lampen altid.

Den anden dag hvor jeg havde jeg forvarmet og med 30% strøm, der lavede jeg en hård acceration efter ca 1 km, så gik den ud og der var fuld regen, i 5 min, så lyste den igen og har ikke været slukket siden.

Er det ude temperaturen der køler batteriet for meget ned på denne tid af året eller hvad.

 Hvordan opfører jeres model 3 sig?

På forhånd tak.

 

MOS
MOS Mar 12 '23

Jeg er ikke 100% sikker på, hvad der foregår. Men det virker som om, at batteriet har en slags "korttidshukommelse". Mit bedste gæt på/forklaring af hvad der sker er følgende:

Hvis man belaster batteriet kraftigt, f.eks. laver en hård acceleration, så trækker man jo en stor strøm ud af batteriet, hvilket får batterispændingen til at falde momentant. Dette spændingsfald varer et kort stykke tid, selv efter man har sluppet speederen, hvorefter spændingen gradvist "rehabiliterer" tilbage op til en ny hvilespænding. Lidt ligesom, hvis man har løbet en kort spurt, så er man kortvarigt meget forpustet og har mælkesyre i benene, men det fortager sig efter kort tid og så er man nogenlunde frisk igen. Mens spændingen på batteriet er lav, så kan det modtage større strømstyrke ved opladning og regen. Men også når strømmen går den anden vej, virker der en tilsvarende dynamik. Efter kort tid med strøm ind i batteriet, stiger spændingen og så kan batteriet ikke længere modtage så stor en ladeeffekt eller regen effekt. Man oplever ofte dette fænomen ved supercharging, hvor bilen efter at have rampet ladeeffekten op, peaker med en høj ladeeffekt i få sekunder, hvorefter den gradvist falder til en lidt lavere effekt, som kan holdes i længere tid. Derefter følges den normale ladekurve, der primært afhænger af state of charge og derudover også er begrænset af batteritemperaturen, hvis denne ikke ligger i det optimale område. I kondiløbsanalogien svarer det til, at man godt kan lægge ud med en hurtig spurt i 100 m, men efter kort tid må man sætte tempoet ned og så kan man løbe videre i moderat tempo over en længere strækning. Hvis man løber meget langt, vil tempoet gradvist falde yderligere i takt med at sukkerdepoterne tømmes og man til sidst går helt sukkerkold.

Jeg tror, det er nogle af disse effekter, du oplever, når du kører med relativt koldt batteri og regen begrænsning.

Arpe
Arpe Mar 12 '23

Ja, på denne årstid kan det sagtens tage op til 1 time at få fuld regeneration tilbage på batteriet. Jeg har 20 motorvejskilometer til arbejdet og her i vinterhalvåret har jeg sjældent fuld regeneration når jeg når frem. Kører på Silkeborg motorvejen så det er med 120 km/t hele vejen.  

 

Så snart vi igen rammer +10 grader burde den begynde at give fuld regeneration også på korte ture.

Forummets indlæg er redigeret af Arpe Mar 12 '23
Lindsted
Lindsted Mar 12 '23

Ja, vi må se om det ikke hjælper når temperaturen kommer op.

Ellers må tesla  sq kigge på den, måske det kunne være en sensor der er defekt, så blæserne til batterikøling kører konstant.