Loading...
dk

Model 3 SR+ 2021 batteri kapacitet | Tesla Forum

Lindsted
Lindsted Apr 29 '23

Hej

Som sagt en standart range plus med hvad jeg formoder et 60 KW batteri, reelt nok kun 55 KW.

Jeg går ikke så meget op i range da jeg ikke kører så langt om ugen, men det er kapaciteten der undre mig lidt.

Startede i mandags med 100% på batteriet og fredag eftermiddag havde jeg 15% tilbage, der havde jeg kørt 177 km med et gennemsnit på 166 Wh og et forbrug på 29 KW, de resterende ca 26 KW kan vel ikke udgøre de 15% eller ca 70 km der er tilbage?

Har vedlagt et par billeder forbrugsgrafen, men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg kigger på.

Men ser dette normalt ud?

Forummets indlæg er redigeret af Lindsted Apr 29 '23
Ice2EV
Ice2EV Apr 29 '23

Du har formentlig kørt 10-20 små ture, hvor den varme batteriet hver gang.

Ny ved jeg ikke med en SR+. Men en LR kan varme med 6 kW, så har du kørt koldt 10 gange 30 minutter, så kan du have brændt 20+ kWh af på at varme pakken.

Ligesom du har varmet eller kølet kabinen hver gang.

Når først batteri og kabine er tempereret, så er forbruget til at holde temperaturene begrænsede.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 29 '23
Lindsted
Lindsted Apr 29 '23

Jeg kører ca 20 km hver vej til arbejde, og ja jeg forvarmer kabinen hver gang jeg skal køre.

Så du mener altså at forbruget ser ok ud med de temperature vi har lige nu?

Ice2EV
Ice2EV Apr 29 '23

Du kan næsten se et hak for hver gang du har holdt stille i nogle timer, så er der forsvundet noget strøm. 

Eller forsvundet er det jo ikke, men det er formentlig brugt på opvarmning af kabine. Det har du nok kun brugt 10 minutter på. Så er batteriet fortsat køligt og varmes til en start. Nu har jeg været på ferie, men rygtet heromkring siger der har været rim på bilerne om morgenen forgangne uge, så er batterierne nok ikke meget varmere end 0 grader ved start til morgen.

Så har du kørt 20 km til morgen og 20 km til aften hver dag, så har du haft 10 koldstarter. Mener ikke SR+ bruger mere end 3,5 kWh på at varme batteri. Så hvis du har brugt 2 kWh morgen og aften i en uge, så er det jo også 20 kWh der er brændt af på varme.

Forbrugt 29

restenende ca 10

Opvarmning ca 20'ish

ialt 59.

Lindsted
Lindsted Apr 29 '23

Ok så giver det lidt mere mening, har haft bilen i 2 mdr, og det er min første el bil, så man skal jo lige lære det.

Der kommer jo nok til at se noget anderledes ud når vi kommer op på de 20 grader+

Men tak for svaret.

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '23

Det var lidt det samme som hvis du have haft en diesel bil.

De første 18-20 km starter den med 10 kml, for at stige langsomt til 20-24 kml eftersom motoren bliver varm. Ca efter 18-20 km så virker den pludselig mega økonomisk.

En Bensin bil er lidt hurtigere om at blive varm, men det er simpelthen fordi den har så uhyggelig ringe virkningsgrad.