@Noogi
Måske er dit spørgsmål tættere på hvordan et batteri virker, der er nogle begrænsninger såsom varme, strøm og spænding, når batteriet er ved at være opladet er man begrænset i spænding, så derfor ved høj SoC så går ladeeffekten ned lige meget hvilken type lader du bruger.
Det er en begrænsing på celle niveau, lad os sige 0% ved 2.7V til 100% ved 4.2V, på en batteri-pakke med 96 (typisk for Tesla) celle-grupper i serie er det så mellem (96*2.7) 260V til (96*4.2) 400V, men hver celle kan ikke tåle en spænding meget højere end 4.3-4.4V, så når batteriet er ved at være ladet op, så har du bare en mindre spændingsforskel at arbejde med, f.eks (4.3V - 4.1V), og med batteriets indre modstand er det bare ikke muligt at lade hurtigere i de sidste procent SoC. Tjek f.eks denne test af et Panasonic batteri, som er meget tæt paa den celle Tesla har i Li-ion batterierne (Model 3 LR, Model S/X), Sidste figure viser den klassiske constant-current vs constant-voltage lade phase.: https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20(Green)%20UK.html