Loading...
dk

DC langsom ladning vs AC langsom ladning | Tesla Forum

Noogi
Noogi May 16 '23

Er det ikke kun hastigheden og dermed den varme DC hurtigladning generer, der ikke er godt for batteriet?

Spurgt på anden måde... DC lader man med 11kw, fordi batteriet er ved høj SOC, er det vel ikke værre end AC ladning med samme hastighed og SOC?

Om noget tænker jeg DC til DC altid er at foretrække over AC hvis bare ladehastigheden er lav? Tænker på konverteringstab.

ElPeter
ElPeter May 16 '23
Citat fra Noogi

Er det ikke kun hastigheden og dermed den varme DC hurtigladning generer, der ikke er godt for batteriet?

Spurgt på anden måde... DC lader man med 11kw, fordi batteriet er ved høj SOC, er det vel ikke værre end AC ladning med samme hastighed og SOC?

Om noget tænker jeg DC til DC altid er at foretrække over AC hvis bare ladehastigheden er lav? Tænker på konverteringstab.

Batteriet i bilen lades altid med DC.

Når du benytter en AC ladestation konverteres AC->DC i bilens indbyggede lader. Denne kan typisk maksimalt klare 11-18 kW. Når du benytter en DC ladestation konverteres AC->DC i en kasse der står ved siden af eller er indbygget i ladestationen.

 

mbk
mbk May 16 '23

Der er en længere artikel her på battery university, med studier på celle-niveau. Det ser ud til at hurtig ladning reducerer levetid af flere grunde. Tesla' battery management er sikkert ret godt til at beskytte batteriet, ser vi f.eks Model 3 mod ældre Model S batteri pakker, har Model 3 pakken meget bedre termisk køling, som nok især muliggør hurtigere DC ladning og sikkert også øger levetiden. Der er en nu lidt gammel artikel på evtv, af et tidligt Model 3 battery, men nok stadig noget af det grundigeste på området.

Noogi
Noogi May 16 '23

Jep er med på at der en AC-DC lader i bilen. Det var her jeg tænkte der var lidt konverteringstab?

Ift mit primære spørgsmål... må svaret være at ladning ved lav hastighed som 11kw, har samme skånsomme effekt på batteriet uanset om det er fra en DC hurtiglader eller en AC hjemmelader?

P85DK
P85DK May 16 '23

Svaret må være ja, og også årsagen til at Tesla begrænser opladningshastigheden på visse modeller og under bestemte situationer

mbk
mbk May 16 '23
Citat fra Noogi

Jep er med på at der en AC-DC lader i bilen. Det var her jeg tænkte der var lidt konverteringstab?

I praksis har du jo en AC>DC konvertering et eller andet sted, om tabet er i bilens onboard lader eller på en seperat DC-lader er vel lige meget?

MOS
MOS May 16 '23
Citat fra mbk
Citat fra Noogi

Jep er med på at der en AC-DC lader i bilen. Det var her jeg tænkte der var lidt konverteringstab?

I praksis har du jo en AC>DC konvertering et eller andet sted, om tabet er i bilens onboard lader eller på en seperat DC-lader er vel lige meget?

Ikke helt lige meget.

Ved AC ladning betaler man selv for tabet, da det sker internt i bilens converter. Ved DC ladning er det udbyderen, der betaler tabet, da det sker i ladestanderen (man betaler så vidt jeg ved kun for den mængde DC, der kommer ud af pistolen og altså ikke for konverteringstabet).

Men denne forskel er der sikkert taget højde for i de forskellige kWh-priser.

Forummets indlæg er redigeret af MOS May 16 '23
mbk
mbk May 16 '23

@Noogi
Måske er dit spørgsmål tættere på hvordan et batteri virker, der er nogle begrænsninger såsom varme, strøm og spænding, når batteriet er ved at være opladet er man begrænset i spænding, så derfor ved høj SoC så går ladeeffekten ned lige meget hvilken type lader du bruger.

Det er en begrænsing på celle niveau, lad os sige 0% ved 2.7V til 100% ved 4.2V, på en batteri-pakke med 96 (typisk for Tesla) celle-grupper i serie er det så mellem (96*2.7) 260V til (96*4.2) 400V, men hver celle kan ikke tåle en spænding meget højere end 4.3-4.4V, så når batteriet er ved at være ladet op, så har du bare en mindre spændingsforskel at arbejde med, f.eks (4.3V - 4.1V), og med batteriets indre modstand er det bare ikke muligt at lade hurtigere i de sidste procent SoC. Tjek f.eks denne test af et Panasonic batteri, som er meget tæt paa den celle Tesla har i Li-ion batterierne (Model 3 LR, Model S/X), Sidste figure viser den klassiske constant-current vs constant-voltage lade phase.: https://lygte-info.dk/review/batteries2012/Panasonic%20NCR18650B%203400mAh%20(Green)%20UK.html

 

Johannelund
Johannelund May 18 '23
Vedr Ac ladning,
Er der forskel på ladetab ved 16 AMP eller hvis man skruer ned til 5 AMP som man måske vil gøre hvis man også har et solcelleanlæg der kun kan levere 5-6 AMP som man gerne vil bruge direkte,
Ledsager
Ledsager May 18 '23

Umiddelbart vil jeg tro, at jo længere du er om at lade AC jo større er tabet, så det kan bedst betale sig at lade hurtigt og så opladningen er færdig lige før man skal køre.

mbk
mbk May 18 '23
Citat fra Johannelund Vedr Ac ladning,
Er der forskel på ladetab ved 16 AMP eller hvis man skruer ned til 5 AMP som man måske vil gøre hvis man også har et solcelleanlæg der kun kan levere 5-6 AMP som man gerne vil bruge direkte,

Jeg mindes at have set nogle test paa Model S, at der var et optimum omkring 11A, jeg skrev om det herinde men kan ikke lige genfinde det. Tabene er en blanding af 'on' tab i bilens inverter mm. og ledetabbet som følger strømmen i anden.

selsoe
selsoe May 19 '23
FDM lavede en test af det på et tidspunkt. Bag denne click-bait overskrift gemmer der sig en artikel om ladetab ved forskellige ladehastigheder:
https://fdm.dk/...-stroemmen-er-spildt

Og ja, ladetabet størst ved lav effekt og mindst ved lynladning.