Loading...
dk

Luftaffjedring | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Dec 28 '14

Fra Torque test af model S P85D, her kan man se funktionen  af luftaffjedringen (sænkningen) ved højere hastighed demonstreret på ruller - et must have i en moderne bil..;-)

https://www.youtube.com/watch?v=LqFWvAplIKc#t=172

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 28 '14
MrCoffee
MrCoffee Dec 28 '14

Hejsa. Det jeg synes er bedst ved luftundervognen er når jeg kører op mod fx en høj kantsten eller lign. Nogen gange er jeg bange for at skrabe på med "underlæben" så inden tager jeg lige og løfter bilen til højeste niveau og jeg er sikker på at bilen kan komme helt ind i båsen. Ydermere er komforten i mine øjne et hak bedre. Noget af det der er mest cool er at den husker koordinaterne når du har hævet undervognen et givet sted. Hos mine forældre er der en sommerhusvej med dybe spor, så snart jeg ruller ind mod vejen hæver bilen sig selv - genialt i min verden :)

Lars72
Lars72 Dec 28 '14

@hookmaker. 

Netop på rullebånd har luftaffjedring da ingen effekt eller hvordan...? Der er ingen luftmodstand på rullebånd, så at den sænker ved højere fart har ingen betydning og på rullebånd er ingen "bump på vejen" så heller ingen effekt her eller...har jeg misforstået noget?

At bilen rykker/fedter på rullebåndet skyldes iflg artikelen den høje torque fra 0km/t - som de måler til hele 1170nm (omregnet fra ft). Rullebåndet kan bare ikke følge med :-) 

Min overvejelse omkring til/fravalg af luftaffjedring gik på om bilen kunne klare høje "gamle" fart bump. Så efter en testkørsel hvor Tesla'en klarede frisag på de værste og højeste vejbump jeg kender på nogle småveje i Hellerup valgte jeg luftaffjedring fra.

Jeg kører dog mest bykørsel og ca. 12k om året. 

Godt nytår herfra

Lund
Lund Dec 28 '14
Hvordan går det egentlig i parkeringshuse med skarpe op og nedkørsler?
Claus8930
Claus8930 Dec 28 '14

@Hookmaker.

Forstår heller ikke din hentydning til luftaffjedring ifm. test på rullefelt - Kan du forklare nærmere?

Hookmaker
Hookmaker Dec 28 '14

Ja, det var måske sådan lidt undersforstået, men som Matthias skriver så kan man se sænkningen ved højere hastighed (jeg har lige rettet "effekt" i mit tidligere indlæg..;-) 

Renedyhr
Renedyhr Jan 3 '15
Ville nødig undvære luftaffjedring. Har skrabet på i P-huse når jeg har glemt at hæve bilen.
MDamm
MDamm Jan 3 '15
Jeg har valgt den uden luftundervogn. prøvede begge dele før køb, og kunne ikke retfærdiggøre merudgiften. Den kører også fedt på standard undervognen, og jeg har aldrig haft problemer med kantsten eller garager. Men jeg har haft den med på jagt et par gange(både efter vildt, grantræer, kastanjer og svampe), og der har jeg manglet luftundervognen, for markveje med dybe spor, er altså ikke denne bils speciale. Bliver dog lidt i tvivl. Løser luften dette problem? eller skal jeg tage Defenderen i stedet:-)
kajakaj
kajakaj Jan 3 '15

@MDamm: Fantastisk feature at kunne hæve vognen, og at det nu sker automatisk via GPS-positionering, hvis man har været samme sted før. Bruger det ved op- og nedkørsler, markveje og næsten dagligt ved vejbump. Teslaen er så bred at den kan skræve over midterbump, og man er ikke bange for at skrabe på, når den er hævet. Jeg har ikke turdet se om den er bred nok til busveje :-)

Bjarni
Bjarni Jan 3 '15

Jeg brugte det meget lidt i starten. Men over tid har jeg haft brug for det flere gange. I samme situationer som de andre nævner: markveje, veje med huller, parkeringshuse, Middelfart SuC og i andre tilfælde hvor man kan være i tvivl.

perhansen
perhansen Oct 17 '15
Har problemer med at få sat bilen 90D i fast Low position så det er gemt.
Jeg træder på bremsen og sætter den i Low og kan mærke den flytter sig. Men næste gang er den gået i normal igen. Hvad kan jeg gøre for at gemme den fast?
Bianco
Bianco Oct 17 '15
Du skal gå i hastisghedsbestemt sænkning og vælge sænket ved alle hastigheder.
Klaus_
Klaus_ Oct 17 '15

Vil "altid Low" ikke medføre mere/skæv slid på dækkene pga ændret camber?

lysmanden
lysmanden Oct 17 '15

Klaus: den teori har jeg nemlig også hørt at de slider skævt. Det er vist kun et par graders forskel men det er nok til at den slider skævt. Især hvis man kører meget motorvej og den går i low så bør det vel koste på slidbanen

TorbenS
TorbenS Oct 17 '15

BMW havde for år tilbage meget negativ camber på baghjulene og det gav mod forventning ikke skæv slid. 

DKLykke
DKLykke Nov 28 '15

Når Jeg skal på jagt tager jeg Defenderen men har valgt luftaffjedringen da jeg bor i Roskilde hvor vikkingerne lagde til og der er stadig mange dårlige veje hehe.

lysmanden
lysmanden Nov 28 '15
Er det ikke kun 2 cm der er i forskel på Low og High?
RobertJ
RobertJ Nov 28 '15

Low er 2cm ift Standard.
Very High er 3.3cm over standard.