Helt vanvittigt at AP ikke et begrænset til kørsel på motor- og motortrafikvej. Prøv at køre samme sted og placer en flyttekasse eller lign der hvor en landevejscyklist ville være og se om bilen kører nydeligt udenom… Disclaimer: Jeg elsker min AP 1.0 og bruger den når al trafik vender samme vej. Og ja, jeg er blevet ramt bagfra af en bil magen til min egen - på en cykeltræningstur.
Nu var snakken jo om HW 3 autopilot, så det giver ikke rigtig mening at vurdere den ud fra 1.0
Den har jeg selv haft og det er mest til at holde afstand til biler og intet andet.
Jeg er ret sikker på at hvis jeg stiller en kasse på en cykelsti så ser bilen den og kører udenom - ligesom de ser skraldespande cyklister og meget andet.
Den er absolut lavet til alle typer af veje og det er alle vidnerne fra USA bevis på. Den navigerer rigtig fint igennem meget travle gader osv.
Den mangler stadig at lære lidt mere om veje udenfor USA, men en del af stacken i Danmark er stadig en eller anden version af den fra USA der kan navigere i byer osv.
Når det så er sagt så tror jeg at jeg har reddet mig selv for mange uheld ved at flå i rattet når vi er liiiige lidt for tæt på noget. Men jeg ved jo reelt ikke om bilen ville have ramt eller jeg bare var en kylling.
Du har ret, det er ikke så simpelt endda. Og ja, der er ret store og ret gode forskellige på min gamle AP 1.0 og nyere versioner af AP. Om det var godt eller skidt at skifte væk fra radarer og sensorer og over til kameraer og sensorer det kan jeg ikke helt vurdere. Det var i al fald billigere.
Jeg er faktisk ikke - ret - utryg ved bilens software eller hardware, de to ting er nogenlunde håndgribelige. Jeg er mere utryg ved kombinationen af bilens software algoritmer kombineret med vores infrastuktur og vores lovgivning, altså vejene, deres størrelse, deres stand, skiltene, striberne, autoværn, markering af vejarbejde, hastighedsgrænser, modkørende osv osv osv.
Forestil din at du i din bil med nyeste AP aktiveret skal køre uden om mig på min landevejsracer - altså på en gennemsnitlig dansk landevej. Jeg kører pænt og nydeligt i højre side af vejen, og din AP kan rummeligt styre dig udenom mig.
Nu sker der bare det, at en modkørende skolebus - med lidt dårligt udsyn, fordi vi kører op af en bakke fra hver sin side - kører udenom et pindsvin eller et hul i vejen, og Teslaen og skolebussen løber tør for plads på toppen af bakken imens du overhaler mig, og skolebussen kører undenom pindsvinet.
Hvad sker der så? 1) Bilens AP når at bremse, det er der meget lille sandsynlighed for. 2) Bilens AP styrer ind i bussen, materielle skader er hvad de her - og det er heller ikke så sandsynligt. 3) Bilens AP kører mig ned, og ja - det er der nok størst sandsynlighed for. Og ja, beta-versionen er din bils AP er dit ansvar og det er dit ansvar hvad der sker.
Derfor vil jeg nok hellere have skæg for sig og snot for sig, AP biler på motor- og motortrafikveje - og bløde trafikanter på de andre veje.
Happy self-driving - og pas på de andre derude :)