Loading...
dk

Aktiveret kabine kamera? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Dec 27 '23

Halløj folkens.

Har lige været på langtur i den lavtgående.

Bemærkede ved et tilfælde, at jeg får sådan et ikon med et rat der holdes med røde hænder, når jeg slår AP til samtidig med jeg kigger på skærmen. "vær opmærksom på vejen" eller lignende står der så.

Så jeg tester det lige 6-10 gange. Hver gange jeg kigger på skærmen, så får jeg overnævnte ikon.

Når jeg bare kigger ligeud, så kan jeg ikke fremprovokere det, heller ikke selvom jeg bevidst ikke rører rattet, men kun jokker stilken ned 2 gange.

Udleder at der må være noget der overvåger piloten.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 27 '23
MOS
MOS Dec 27 '23

Du kan jo prøve at blokere kabinekameraet med et stykke elektrikertape, tyggegummi el.lign... Og så se, hvad der sker.

Vildgut
Vildgut Dec 28 '23
Det er det. 
HrMogensen
HrMogensen Dec 30 '23

Et par solbriller kan tilsyneladende snyde kameraet så man kan få lov til at rode rundt på Spotify i fred (på en lige landevej uden noget i sigte).

PeterE
PeterE Dec 30 '23
Helt vanvittigt at AP ikke et begrænset til kørsel på motor- og motortrafikvej.  

Prøv at køre samme sted og placer en flyttekasse eller lign der hvor en landevejscyklist ville være og se om bilen kører nydeligt udenom… 

Disclaimer: Jeg elsker min AP 1.0 og bruger den når al trafik vender samme vej. Og ja, jeg er blevet ramt bagfra af en bil magen til min egen - på en cykeltræningstur.
HrMogensen
HrMogensen Dec 31 '23

PeterE

Jeg er egentlig rimelig enig. Hvis nogen indimellem kører gennem Vor Frue (Roskilde Syd) så prøv at køre langsomt på AP og se om Teslaen fatter at den ikke bare skal være ved at mose gennem indsnævringskeglerne.

dje
dje Jan 3 '24

AP er heller ikek beregnet til andet end motorvej

Ice2EV
Ice2EV Jan 3 '24

@PeterE Jeg bemærker med en af de seneste opdateringer, der læser den samtlige skraldespande der er sat ud til vejen ganske tydeligt på skærmen.

Om den er beregnet til motor/Motortrafik veje eller ej. Så er det piloten der er chaufføren, så han må vurdere om det er sikkert.

Jeg har heller ikke rigtigt forstået hvordan en producent af et køretøj kan belastes for ikke at have sikret at folk sætter på autopilot og så kravler over på bagsædet????? Det svarer vel lidt til at chokolade producenter ikke har sikret at køberen ikke fodre hunden dermed.

PeterE
PeterE Jan 3 '24
Citat fra Ice2EV

@PeterE Jeg bemærker med en af de seneste opdateringer, der læser den samtlige skraldespande der er sat ud til vejen ganske tydeligt på skærmen.

Om den er beregnet til motor/Motortrafik veje eller ej. Så er det piloten der er chaufføren, så han må vurdere om det er sikkert.

Jeg har heller ikke rigtigt forstået hvordan en producent af et køretøj kan belastes for ikke at have sikret at folk sætter på autopilot og så kravler over på bagsædet????? Det svarer vel lidt til at chokolade producenter ikke har sikret at køberen ikke fodre hunden dermed.

Du har ret. Juraen er vist - indtil videre - ret klar; Det er dit ansvar hvis du rammer en blød trafikant. 
jramskov
jramskov Jan 3 '24

AP er helt sikkert primært egnet til motorveje, men det fungerer nu også fint til hovedveje er min erfaring. Man skal selvfølgelig som altid være opmærksom på trafikken, ikke mindst cyklister og være klar til at slå det fra og tage over. Kører f.eks. jævnligt Aarhus - Ringkøbing og retur og AP kan fint bruges på de lange lige strækninger mellem Herning og Ringkøbing.

Zyp
Zyp Jan 4 '24

Citat fra PeterE Helt vanvittigt at AP ikke et begrænset til kørsel på motor- og motortrafikvej.     Prøv at køre samme sted og placer en flyttekasse eller lign der hvor en landevejscyklist ville være og se om bilen kører nydeligt udenom…    Disclaimer: Jeg elsker min AP 1.0 og bruger den når al trafik vender samme vej. Og ja, jeg er blevet ramt bagfra af en bil magen til min egen - på en cykeltræningstur.

Nu var snakken jo om HW 3 autopilot, så det giver ikke rigtig mening at vurdere den ud fra 1.0
Den har jeg selv haft og det er mest til at holde afstand til biler og intet andet.

Jeg er ret sikker på at hvis jeg stiller en kasse på en cykelsti så ser bilen den og kører udenom - ligesom de ser skraldespande cyklister og meget andet.
Den er absolut lavet til alle typer af veje og det er alle vidnerne fra USA bevis på. Den navigerer rigtig fint igennem meget travle gader osv.
Den mangler stadig at lære lidt mere om veje udenfor USA, men en del af stacken i Danmark er stadig en eller anden version af den fra USA der kan navigere i byer osv.

Når det så er sagt så tror jeg at jeg har reddet mig selv for mange uheld ved at flå i rattet når vi er liiiige lidt for tæt på noget. Men jeg ved jo reelt ikke om bilen ville have ramt eller jeg bare var en kylling.

PeterE
PeterE Jan 4 '24
Citat fra Zyp

Citat fra PeterE Helt vanvittigt at AP ikke et begrænset til kørsel på motor- og motortrafikvej.     Prøv at køre samme sted og placer en flyttekasse eller lign der hvor en landevejscyklist ville være og se om bilen kører nydeligt udenom…    Disclaimer: Jeg elsker min AP 1.0 og bruger den når al trafik vender samme vej. Og ja, jeg er blevet ramt bagfra af en bil magen til min egen - på en cykeltræningstur.

Nu var snakken jo om HW 3 autopilot, så det giver ikke rigtig mening at vurdere den ud fra 1.0
Den har jeg selv haft og det er mest til at holde afstand til biler og intet andet.

Jeg er ret sikker på at hvis jeg stiller en kasse på en cykelsti så ser bilen den og kører udenom - ligesom de ser skraldespande cyklister og meget andet.
Den er absolut lavet til alle typer af veje og det er alle vidnerne fra USA bevis på. Den navigerer rigtig fint igennem meget travle gader osv.
Den mangler stadig at lære lidt mere om veje udenfor USA, men en del af stacken i Danmark er stadig en eller anden version af den fra USA der kan navigere i byer osv.

Når det så er sagt så tror jeg at jeg har reddet mig selv for mange uheld ved at flå i rattet når vi er liiiige lidt for tæt på noget. Men jeg ved jo reelt ikke om bilen ville have ramt eller jeg bare var en kylling.

Du har ret, det er ikke så simpelt endda. Og ja, der er ret store og ret gode forskellige på min gamle AP 1.0 og nyere versioner af AP. Om det var godt eller skidt at skifte væk fra radarer og sensorer og over til kameraer og sensorer det kan jeg ikke helt vurdere. Det var i al fald billigere. 

Jeg er faktisk ikke - ret - utryg ved bilens software eller hardware, de to ting er nogenlunde håndgribelige. Jeg er mere utryg ved kombinationen af bilens software algoritmer kombineret med vores infrastuktur og vores lovgivning, altså vejene, deres størrelse, deres stand, skiltene, striberne, autoværn, markering af vejarbejde, hastighedsgrænser, modkørende osv osv osv.

Forestil din at du i din bil med nyeste AP aktiveret skal køre uden om mig på min landevejsracer - altså på en gennemsnitlig dansk landevej. Jeg kører pænt og nydeligt i højre side af vejen, og din AP kan rummeligt styre dig udenom mig.  

Nu sker der bare det, at en modkørende skolebus - med lidt dårligt udsyn, fordi vi kører op af en bakke fra hver sin side - kører udenom et pindsvin eller et hul i vejen, og Teslaen og skolebussen løber tør for plads på toppen af bakken imens du overhaler mig, og skolebussen kører undenom pindsvinet.  

Hvad sker der så? 1) Bilens AP når at bremse, det er der meget lille sandsynlighed for. 2) Bilens AP styrer ind i bussen, materielle skader er hvad de her - og det er heller ikke så sandsynligt. 3) Bilens AP kører mig ned, og ja - det er der nok størst sandsynlighed for. Og ja, beta-versionen er din bils AP er dit ansvar og det er dit ansvar hvad der sker.  

Derfor vil jeg nok hellere have skæg for sig og snot for sig, AP biler på motor- og motortrafikveje - og bløde trafikanter på de andre veje. 

Happy self-driving - og pas på de andre derude :)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 4 '24
Bianco
Bianco Jan 4 '24
Quote from PeterE
Hvad sker der så? 1) Bilens AP når at bremse, det er der meget lille sandsynlighed for. 2) Bilens AP styrer ind i bussen, materielle skader er hvad de her - og det er heller ikke så sandsynligt. 3) Bilens AP kører mig ned, og ja - det er der nok størst sandsynlighed for. Og ja, beta-versionen er din bils AP er dit ansvar og det er dit ansvar hvad der sker.  

1) Jeg er ret sikker på at AP3 / FSD er lavet til at reagere korrekt, nemlig minimere ulykkens alvorlighed ved at nedsætte hastigheden så meget som muligt.

Og det vil jeg faktisk hellere end en menneskelig reaktion, som kan være hvad som helst, inkl. i panik at køre frontalt ind i bussen med fuld fart. 

PS Ingen af parterne burde sådan set have trukket ud over midten af vejbanen uden at have fuldt udsyn, så ulykken kræver en alvorlig fejl fra både buschauffør og AP3/FSD.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jan 4 '24
MOS
MOS Jan 4 '24

@PeterE

Det er pindsvinets skyld, hvis du bliver kørt ned ;-)

Kør forsigtigt derude. Særligt her i snestormen. Og pas godt på de små, søde pindsvin - de er ikke så trafiksikre.

Ice2EV
Ice2EV Jan 4 '24

Der er ikke ret mange motionscyklister i spandex i disse dage i det øst/nordjyske.

MOS
MOS Jan 4 '24
Citat fra Ice2EV

Der er ikke ret mange motionscyklister i spandex i disse dage i det øst/nordjyske.

Hva'!? Hvad er det for nogle spandex-pivskider, der ikke kan tåle et lille drys sne? Jeg husker i min ungdom, da jeg på min racercykel med fuld oppakning kæmpede mig gennem 10 m dyb sne på Rallarvegen mellem Finse og Myrdal i nogle af Norges højeste fjelde. Kom nu op på jernhesten!

PeterE
PeterE Jan 4 '24
Citat fra Bianco
Quote from PeterE

1) Jeg er ret sikker på at AP3 / FSD er lavet til at reagere korrekt, nemlig minimere ulykkens alvorlighed ved at nedsætte hastigheden så meget som muligt.

Og det vil jeg faktisk hellere end en menneskelig reaktion, som kan være hvad som helst, inkl. i panik at køre frontalt ind i bussen med fuld fart. 

PS Ingen af parterne burde sådan set have trukket ud over midten af vejbanen uden at have fuldt udsyn, så ulykken kræver en alvorlig fejl fra både buschauffør og AP3/FSD.

Du taler uden om. ‘Korrekt’ findes ikke i de her situationer, så hvad tror du at der vil ske? For en ting er sikkert, situationen er valid nok og der vil ikke ske ingenting…
PeterE
PeterE Jan 4 '24
Citat fra MOS

@PeterE

Det er pindsvinets skyld, hvis du bliver kørt ned ;-)

Kør forsigtigt derude. Særligt her i snestormen. Og pas godt på de små, søde pindsvin - de er ikke så trafiksikre.

Pindsvin har helt sikkert en cuteness-factor som overstiger min ditto når jeg har cykeltøjet malet på :) Til gengæld har jeg potentielt flere restleveår end et pindsvin, gad vide om AP algoritmen tager de ting med…
cth
cth Jan 4 '24

Jeg er ikke tryg ved nogen versioner af Teslas nuværende selvkørende funktioner.

Nok heller ikke de fremtidige i mange år frem.

Når jeg bruger den er det oftest på MV og store landeveje.

Men tør ikke lade den kontrollere, så mit udbytte er mest kun hvile af højre fod og ben :-)

Bianco
Bianco Jan 4 '24
Quote from PeterE
Citat fra Bianco
Quote from PeterE

Du taler uden om. ‘Korrekt’ findes ikke i de her situationer, så hvad tror du at der vil ske? For en ting er sikkert, situationen er valid nok og der vil ikke ske ingenting…

Jeg taler ikke uden om. Jeg mener at det korrekte i den givne situation er at fortsætte lige ud samtidig med at der katastrofebremses. Hvis AP3/FSD allerede har trukket uden om cyklisten, så rammer man bussen med et  overlap. Hvis AP3/FSD ikke har trukket ud endnu, så rammer man cyklisten bagfra.

I den givne situation mener jeg at det er den korrekte handling, uanset om det er mand eller maskine der styrer.

Sider: 1 2 »