Det er lovbestemt, at rækkevidden skal oplyses efter WLTP, når bilen sælges i Danmark. Tilsvarende oplyses rækkevidden efter EPA, når den sælges i USA. Det er de tal, der står på papiret (salgsmaterialet).
Hvad der står i bilens display er elastik-kilometer, og det er producenten, der bestemmer, hvor meget elastikken strækkes.
Tesla har valgt at vise en rækkevidde i displayet, hvor der er en konstant omregningsfaktor mellem kWh på batteriet og km rækkevidde. Omregningen svarer ca. til EPA. Det kan give lidt forvirring, fordi rækkevidden i salgsmaterialet opgives efter WLTP her i Danmark og så stemmer tallene jo ikke overens med, hvad der står i bilens display.
Nogle andre producenter har måske valg at bruge GOM (guess-o-meter). GOM gætter på rækkevidden ud fra dit forbrug det seneste stykke tid. Lidt på samme måde som det tal, du kan se for estimeret rækkevidde helt ude til højre for grafen i energy appen. Det kan være en fordel, fordi den så vil vise færre km om vinteren, når du bruger mere energi, hvilket ofte giver et mere realistisk tal (forudsat at dit energiforbrug vil være uændret det næste stykke tid). Men omvendt, så kan det være en ulempe, fordi det er svært at gennemskue, hvor meget energi, der reelt er på batteriet. Viser den f.eks. mange km, fordi der er meget energi tilbage på batteriet, eller er det bare fordi du har kørt ned ad bakke og i medvind eller bare langsomt det sidste stykke tid? Hvad nu, hvis det så pludselig går op ad bakke eller du kommer ud på motorvejen og kører hurtigt? Så vil den reelle rækkevidde pludselig blive meget mindre end GOM påstår.
Problemet med Teslas elastik er, at den kan strækkes lidt ekstra. Der har været flere eksempler på softwareopdateringer, hvor der pludselig blev ændret på Wh/km omregningsfaktoren (som ellers er konstant), så der pludselig blev vist (lidt) flere km i displayet efter opdateringen. Men der er jo ikke kommet mere kapacitet i kWh på batteriet. Tesla vil nok påstå, at de ekstra km skyldes en forbedring af bilens energieffektivitet, fordi de har ændret noget i motorstyring, klimaanlæg m.m. i softwareopdateringen. Og det er nok også (delvist) rigtigt. Det bliver bare lidt mudret, hvis man tror, at man kan tjekke batteriets degradering ved se på km rækkevidde i displayet ved 100% opladning og sammenligne med da bilen var ny. Det kan man ikke nødvendigvis, fordi Wh/km omregningsfaktoren kan være blevet ændret i mellemtiden og det kan "skjule" noget af degraderingen.
Jeg ville selv foretrække, at der var mulighed for at vise tilbageværende energi på batteriet i kWh. Det er det mest reelle og direkte tal. Så ved man præcis, hvad der er af energi på batteriet. Det er mere gennemsigtigt og man slipper for alle spekulationer om, hvorvidt der er blevet snydt med elastikken. Man vil så også nemt kunne konstatere, hvor meget kapacitet batteriet har mistet. Der kan så sagtens også være mulighed for at skifte om til %-visning eller km-visning (enten med konstant Wh/km omregningsfaktor eller med GOM) alt efter, hvad chaufføren ønsker. Men kWh-visning burde være standard.
Hvis man tester batteriets kapacitet i kWh fra 100% og ned til 0%, så kan man heller ikke nødvendigvis regne med, at det giver den fulde sandhed om degraderingen. Noget af degraderingen kan nemlig have spist lidt af top-bufferen over 100% og/eller bund-bufferen under 0%. Mig bekendt kører Tesla ikke med nogen top-buffer over 100% som visse andre producenter. Men jeg tror, at bund-bufferen bliver der spist lidt af, når batteriet ældes. En ny Tesla kan uden problemer køres et stykke under 0%, men pas på med det, hvis batteriet er gammelt. Det kan resultere i en grim overraskelse, hvor man strander uventet med et fladt batteri ude på vejen, selvom man troede, der var lidt buffer under 0%.