Loading...
dk

Hvor meget degenertaion er acceptabelt | Tesla Forum

AgentP
AgentP Jan 23 '24

Skal man forbi en batteri-tester for at se, hvor meget ens batteri er degenereret over årene?

Vores M3'er løber ud over batteri-garanti i løbet af ugen (km-grænsen). WLTP 405. Ved optankning til 100% står måleren på 335 km.

Jeg er sikker på, at Tesla vil sige, den km-stand-måler kan ikke brugs til noget, og der er reserver i batteriet. Men er det noget værd at lægge en billet ind på? 

Andre erfaringer?

MOS
MOS Jan 23 '24

Her er mine tanker:

WLTP 405 km er vel det, som bilen er opgivet til fra ny. De 335 km, som du kan se i displayet ved 100% SoC er ikke WLTP, men nok snarere noget, der svarer til EPA. Man kan ikke direkte sammenlige WLTP og EPA, da EPA giver et noget lavere tal. Derudover er der naturligvis forskellen på et nyt og et brugt batteri, der er degraderet.

Mit bedste gæt er, at hvis WLTP er 405 km, så svarer det til EPA lige over 350 km. Fra ny.

Hvis din så nu har 335 km, så er det jo ikke fordi batteriet er degraderet ret meget - måske omkring 5%. Det er faktisk meget fint. Men når det er sagt, så er der tale om "elastik-km", så det skal tages med et gran salt.

Hvis du vil have et mere præcist mål for din batterikapacitet, så skal du lade den helt op til 100%, derefter aflade den langsomt med lav effekt (f.eks. ved at køre en meget lang, kedelig tur i lav fart) og så måle, hvor mange kWh du reelt kunne trække ud af batteriet. Du bør i sådan en test ikke trække for høj strømstyrke, der ellers vil give store, indre tab i batteriet, hvilket giver en fejl i måleresultatet. Hvis du ikke tør køre den helt ned til 0%, så kan du f.eks. stoppe ved 5% og dividere resultatet med 0,95 for at beregne den fulde kapacitet. Under 0% kan der også stadig være lidt buffer, men det er generelt ikke noget, man bør regne med.

MOS
MOS Jan 23 '24

Hvis du har adgang til en OBD-II dongle og ScanMyTesla appen, så kan du også udlæse en masse interessante data om batteriet.

cth
cth Jan 23 '24

Hvis AgentP havde 405 WLTP (formoder jeg) ved 100% i starten af bilens levetid og han nu har 335, så er det vel samme tal vi taler om?

Eller hvordan bliver det tal til EPA, når det fra ny var WLTP?

Jeg skal bare lige forstå :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 23 '24
Ice2EV
Ice2EV Jan 23 '24

@AgentP SR RWD blev formentlig solgt med en batteripakke på 50 kWh og en opgivet WLTP på 405 eller 409.

Du bør oplyse hvad du kunne lade bilen til ved 100% da han modtog den?

Var det 405km, eller blev M3 RWD solgt som 405 km range i 2019?

Hvis den blev solgt til 405 km, så vil jeg umiddelbart tro, at den kunne lades til 345-355 km på batteri ikonet ved 100%.

Og så er 335 vist ikke så ringe endda efter 4 år.

Hvis det derimod var 405 km den kunne lades til på batteri ikonet og nu siger den 335 ved 100%, så er den jo faldet ca 20%.

Jeg tænker det var WLTP(opgivet ved købet) der var 405 km ikke hvad du kunne lade den til.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 23 '24
cth
cth Jan 23 '24

Jeg kunne lade min S til 652 ved køb X antal uger måske måneder fra ny.

3 år efter er det 590km sådan ca. 100% ladning giver, men ligger dog rimelig stabilt der gennem mange måneder.

Altså ca. 10% degradering hvis man kunne kigge direkte på de tal.

Men det kan man så ikke?

Forstår godt at km er et fiktivt tal. Men er det ikke lige fiktivt ved ny bil som 3 år gammel?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 23 '24
MOS
MOS Jan 24 '24

Det er lovbestemt, at rækkevidden skal oplyses efter WLTP, når bilen sælges i Danmark. Tilsvarende oplyses rækkevidden efter EPA, når den sælges i USA. Det er de tal, der står på papiret (salgsmaterialet).

Hvad der står i bilens display er elastik-kilometer, og det er producenten, der bestemmer, hvor meget elastikken strækkes.

Tesla har valgt at vise en rækkevidde i displayet, hvor der er en konstant omregningsfaktor mellem kWh på batteriet og km rækkevidde. Omregningen svarer ca. til EPA. Det kan give lidt forvirring, fordi rækkevidden i salgsmaterialet opgives efter WLTP her i Danmark og så stemmer tallene jo ikke overens med, hvad der står i bilens display.

Nogle andre producenter har måske valg at bruge GOM (guess-o-meter). GOM gætter på rækkevidden ud fra dit forbrug det seneste stykke tid. Lidt på samme måde som det tal, du kan se for estimeret rækkevidde helt ude til højre for grafen i energy appen. Det kan være en fordel, fordi den så vil vise færre km om vinteren, når du bruger mere energi, hvilket ofte giver et mere realistisk tal (forudsat at dit energiforbrug vil være uændret det næste stykke tid). Men omvendt, så kan det være en ulempe, fordi det er svært at gennemskue, hvor meget energi, der reelt er på batteriet. Viser den f.eks. mange km, fordi der er meget energi tilbage på batteriet, eller er det bare fordi du har kørt ned ad bakke og i medvind eller bare langsomt det sidste stykke tid? Hvad nu, hvis det så pludselig går op ad bakke eller du kommer ud på motorvejen og kører hurtigt? Så vil den reelle rækkevidde pludselig blive meget mindre end GOM påstår.

Problemet med Teslas elastik er, at den kan strækkes lidt ekstra. Der har været flere eksempler på softwareopdateringer, hvor der pludselig blev ændret på Wh/km omregningsfaktoren (som ellers er konstant), så der pludselig blev vist (lidt) flere km i displayet efter opdateringen. Men der er jo ikke kommet mere kapacitet i kWh på batteriet. Tesla vil nok påstå, at de ekstra km skyldes en forbedring af bilens energieffektivitet, fordi de har ændret noget i motorstyring, klimaanlæg m.m. i softwareopdateringen. Og det er nok også (delvist) rigtigt. Det bliver bare lidt mudret, hvis man tror, at man kan tjekke batteriets degradering ved se på km rækkevidde i displayet ved 100% opladning og sammenligne med da bilen var ny. Det kan man ikke nødvendigvis, fordi Wh/km omregningsfaktoren kan være blevet ændret i mellemtiden og det kan "skjule" noget af degraderingen.

Jeg ville selv foretrække, at der var mulighed for at vise tilbageværende energi på batteriet i kWh. Det er det mest reelle og direkte tal. Så ved man præcis, hvad der er af energi på batteriet. Det er mere gennemsigtigt og man slipper for alle spekulationer om, hvorvidt der er blevet snydt med elastikken. Man vil så også nemt kunne konstatere, hvor meget kapacitet batteriet har mistet. Der kan så sagtens også være mulighed for at skifte om til %-visning eller km-visning (enten med konstant Wh/km omregningsfaktor eller med GOM) alt efter, hvad chaufføren ønsker. Men kWh-visning burde være standard.

Hvis man tester batteriets kapacitet i kWh fra 100% og ned til 0%, så kan man heller ikke nødvendigvis regne med, at det giver den fulde sandhed om degraderingen. Noget af degraderingen kan nemlig have spist lidt af top-bufferen over 100% og/eller bund-bufferen under 0%. Mig bekendt kører Tesla ikke med nogen top-buffer over 100% som visse andre producenter. Men jeg tror, at bund-bufferen bliver der spist lidt af, når batteriet ældes. En ny Tesla kan uden problemer køres et stykke under 0%, men pas på med det, hvis batteriet er gammelt. Det kan resultere i en grim overraskelse, hvor man strander uventet med et fladt batteri ude på vejen, selvom man troede, der var lidt buffer under 0%.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 24 '24
cth
cth Jan 24 '24

Tak... meget godt gennemgået

De sidste linjer kan jeg bekræfte.

Det kan godt være man på et tidspkt. har kunnet køre under 0.

Men når bilen (batteriet) bliver gammelt så er chancen for at køre under 0 ikke nødvendigvis tilstede.

Kender en der før er kørt under 0 og her flere år senere troede han stadig kunne.

Han måtte hentes :-)

P85DK
P85DK Jan 24 '24
Citat fra AgentP

Skal man forbi en batteri-tester for at se, hvor meget ens batteri er degenereret over årene?

Vores M3'er løber ud over batteri-garanti i løbet af ugen (km-grænsen). WLTP 405. Ved optankning til 100% står måleren på 335 km.

Jeg er sikker på, at Tesla vil sige, den km-stand-måler kan ikke brugs til noget, og der er reserver i batteriet. Men er det noget værd at lægge en billet ind på? 

Andre erfaringer?

Hvad vil du have Tesla til at gøre? Hvis der er 70% kapacitetsgaranti på, så er det jo først nede omkring ca. 280km at det bliver relevant, hvis du kunne lade til 405 da du fik den. Hvis du kunne lade den til 405 da du fik og nu 335, så har du i runde tal stadig 83% kapacitet og dermed ikke i nærheden af noget Tesla kan, vil eller skal gøre noget ved

@MOS - fuldstændig enig, det burde være muligt at få vist kWh status, da det er den eneste rigtige måleenhed du kan bruge til noget

cth
cth Jan 24 '24

Synes jeg læste VW kan det nu eller snart. Vise batteri info som kWh tilbage, ladehastighed ved næste ladestop o.s.v.

Men de har jo også bedre software :-) :-)

KimT
KimT Jan 26 '24
Citat fra cth

Synes jeg læste VW kan det nu eller snart. Vise batteri info som kWh tilbage, ladehastighed ved næste ladestop o.s.v.

Men de har jo også bedre software :-) :-)

Det er vel ikke det de kan - altså vise degeneration. Men det er rigtig den nye 4.0 software i ID.7 kan vise "Aktuel lynladningsevne" - altså hvor mange kW kan kan regne med at lade med hvis man tilslutter den lige nu.

https://youtu.be/cHyr0dT8JJE?t=540 -(PS er så træt af YouTube og deres reklamer.....)

Fin info - til den brede befolkning som intet kende til ladekurver m.m. Tesla har jo selv denne info, så hvorfor ikke vise den

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 26 '24