Har du prøvet at dreje forhjul helt (højre/venstre og kigge ind og sammenligne? Eller kommer lyden bagfra?
Lige nu er der ingen lyde, og i kampens hede nåede jeg ikke at høre hvor lydene kom fra :)Har du prøvet at dreje forhjul helt (højre/venstre og kigge ind og sammenligne? Eller kommer lyden bagfra?
Godt bud, og nej - dem har jeg styr på :)Har du tjekket om det er en af parkeringsbremserne, der hænger i?
Lige nu er der ingen lyde, og i kampens hede nåede jeg ikke at høre hvor lydene kom fra :) Må ud og kigge på forhjulene senere. Hvad skal jeg kigge efter?
Da du skrev det med at bilen sejler tænkte jeg umiddelbart styring? Hiv og flå lidt i delene - du kan nok nå lidt forskelligt afhængig af om forhjul er drejet mod venstre eller højre. En bøsning kan være kaput eller en bolt have løsnet sig eller ved at knække? Sammenlign begge sider - hvis bilen fx har krængningsstabilisator kan den ene side være knækket af.
Nu skriver du ikke om det er forfra eller bagfra lyden kommer, men hvis du føler den sejler, så kan det være bøsningerne i bagerste bærearme/links.
Den bedste måde at tjekke på om det er til at køre med, kræver desværre lidt arbejde i det dejlige vejr.
Donkraften frem og så løfter du et hjørne af gangen. Før du tager hjulet af, så tjekker du lige om hjulet kan bevæges ved at tage fat i klokken 3 og 9 og ruske. Hvis du mærker spil foran, så skal du have tjekket dine styrekugler, hvis du mærker spil bagved, så er det vist links der skal tjekkes.
Herefter tager du en stang og tjekker om der er spil når du trykker hjulet opad. Hvis der er spil, så er det bærearme.
Herefter tager du hjulet af og tjekker om du kan se noget visuelt og hiver lige i de forskellige dele du kan se for at tjekke.
Hvis du stadig er nervøs, så få din vejhjælp til at køre den på et værksted du stoler på.
Pyha, tak :) Den må på værksted…Nu skriver du ikke om det er forfra eller bagfra lyden kommer, men hvis du føler den sejler, så kan det være bøsningerne i bagerste bærearme/links.
Den bedste måde at tjekke på om det er til at køre med, kræver desværre lidt arbejde i det dejlige vejr.
Donkraften frem og så løfter du et hjørne af gangen. Før du tager hjulet af, så tjekker du lige om hjulet kan bevæges ved at tage fat i klokken 3 og 9 og ruske. Hvis du mærker spil foran, så skal du have tjekket dine styrekugler, hvis du mærker spil bagved, så er det vist links der skal tjekkes.
Herefter tager du en stang og tjekker om der er spil når du trykker hjulet opad. Hvis der er spil, så er det bærearme.
Herefter tager du hjulet af og tjekker om du kan se noget visuelt og hiver lige i de forskellige dele du kan se for at tjekke.
Hvis du stadig er nervøs, så få din vejhjælp til at køre den på et værksted du stoler på.
ja værksted... helt klart.
Men du kan jo bare tage din billigere lokale baggårdsmekaniker, til netop dette standard issue.
ja værksted... helt klart.
Men du kan jo bare tage din billigere lokale baggårdsmekaniker, til netop dette standard issue.
Jeg - øh bilen - skal op på briksen hos Autoskadestuen imorgen tidligt, Falck er her om lidt :)
Og ja, måske kan min lokale også klare den slags - vil bare have gennemgået bilen også og have et fuldt service samtidig. Så kan jeg sælge den med god samvittighed - eller beholde den…
Høhø, jeg lover at bruge de sjove indslag til at lindre smerten imens jeg betaler for en 5-cifret konsultation med bilen :)))
(jeg ved ingenting endnu, Falck 'chaufføren' mente at det kunne være en fjeder i det ene hjulophæng - og måske ikke så slemt endda. At han så kørte bilen det forkerte sted hen, den muntre historie får I en anden dag...)
Lidt status herfra:
upperlink vb defekt
upperlink hb defekt
aftlink vf defekt
aftlink hf defekt
hestesko/upper control arm hf defekt
Gad vide om jeg ikke skulle få skiftet dem alle 6? (hvis der da er en upper control arm i begge sider?)
Der har nok været en årsag til den var lidt slasket at køre i de sidste dage. ;-)
Det bliver som at få en ny bil, når du får den tilbage.
Fjeder? Har du ikke luftundervogn?
Det er jo som forventet og det er de to upper links bagpå der giver dig den sejlende fornemmelse.
Du har lidt mere foran og bagpå før alle dele er udskiftet :-) men jeg ville også skifte de dele der skal skiftes, i par.
Det er jo sliddele som skiftes på en 2,2t bil med 250K km på tælleren. Hvilken pris har de givet dig?
Jeg har ikke luftundervogn.Fjeder? Har du ikke luftundervogn?
Det er jo som forventet og det er de to upper links bagpå der giver dig den sejlende fornemmelse.
Du har lidt mere foran og bagpå før alle dele er udskiftet :-) men jeg ville også skifte de dele der skal skiftes, i par.
Det er jo sliddele som skiftes på en 2,2t bil med 250K km på tælleren. Hvilken pris har de givet dig?
Bed også om pris på kødben og styrekugler foran nu når de er i gang.
Fjerderne knækker typisk i bunden og gerne kun den nederste vinding, så en knækket fjerder kan man køre rundt med i flere år uden at mærke noget.
Knægtens TT dumpede syn pga en knækket fjerder - vi besluttede at skifte begge bagpå - og den anden var også knækket uden at synsmanden havde opdaget det. Og de havde været det i flere år. Knægten var nu meget glad for det sænkede look det gav :-)
Tjek, og tak (!)Bed også om pris på kødben og styrekugler foran nu når de er i gang.
Fjerderne knækker typisk i bunden og gerne kun den nederste vinding, så en knækket fjerder kan man køre rundt med i flere år uden at mærke noget.
Knægtens TT dumpede syn pga en knækket fjerder - vi besluttede at skifte begge bagpå - og den anden var også knækket uden at synsmanden havde opdaget det. Og de havde været det i flere år. Knægten var nu meget glad for det sænkede look det gav :-)