Loading...
en

Tung dame sad fast i indkørslen

SQLCPH
SQLCPH Dec 31 '14
Kl 16 på vej til nytårsfest sad hun uhjælpeligt fast i det bløde græs. Hun trykkede sig dybere og dybere ned og jeg frygtede at hun ville gå på maven. Stands og ud af bilen. Hun sad fast og jeg måtte sande at den tunge dame skulle trækkes fri. <br /><br />
<br /><br />
Med hjælp fra ICE naboerne med 4wd og reb kom hun fri. Fik læst manualen igennem på skærmen og trods en pakket bil og klar familie fik jeg nogenlunde roligt demonteret nosecone og sat øjet i. Sat bilen i towmode og klar til træk. Efter et par træk kom hun fri ... Aldrig har jeg været så varm... Næste projekt må være et par striber af stabilgrus ;-) vi kom afsted og nåede festen. Godt nytår venner og pas på bløde indkørsler ;-)<br /><br />
<br /><br />
<br />
The Forum post is edited by SQLCPH Dec 31 '14
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 31 '14
Pyha godt at høre at det endte godt trods alt. Godt nytår til alle! :)
The Forum post is edited by Gustavsfar Dec 31 '14
kajakaj
kajakaj Dec 31 '14

Undrer mig at der ikke kan monteres trækkrog bagi. Hvis man skulle ryge i grøften vil det jo ofte være med snuden forrest og nemmest at trække den baglæns op på vejen igen. Nogen forslag til løsning?

The Forum post is edited by kajakaj Dec 31 '14
SimonHN
SimonHN Jan 1 '15
Du må heller købe en med Dual motor med alt det offroad kørsel du har. :D
Bianco
Bianco Jan 1 '15

En anden gang kan du måske lige snige den ud, ved at lægge en dørmåtte eller lign. under baghjulene.

Bluecoffee
Bluecoffee Jan 1 '15

Har været ude for næsten det samme i vores bløde jord ved sommerhuset. Der blev gravet og lagt brædder ind under baghjulene og forsigtigt "rokket" frem og tilbage, indtil hjulene kunne få fat. (Forsøgte med både måtter og tynde grene, men det virkede ikke) Indkørslen så grim ud bagefter, så jeg hælder også til, at der nu skal lægges lidt fliser. + at jeg skal have købt snekæder til den forestående vinterferie i Østrig. Nogle forslag til, hvor de fås bedst og billigst?

TMD
TMD Jan 1 '15
Jeg har også været i nogenlunde samme situation. Forsøgte at skovle grus ind omkring baghjulene, men uden større succes. Jeg valgte så at tage traction control fra, og det gav pote!
SQLCPH
SQLCPH Jan 1 '15
Jeg prøvede desværre for sent at tage TC fra men nu ved jeg da hvordan nosecone demonteres og hvordan trækøjet skrues i - med links gevind. De er skøre de amerikanere ;-) der gik lige et par minutter før jeg fandt ud af det. Stikkene til p sensorer klikkes nemt af og så var det bare at sætte den i tow mode og styre.

Nu er græsset så smattet at jeg ikke tør køre den derned igen. I alle fald bakker jeg altid ind igen (kajkaj enig i at der burde være krog bagtil også) for skulle den sidde fast så skal den jo trækkes fri igen.

Får bestilt noget stabilgrus og laver to spor til bilen så kan jeg parkere roligt fremover.

Der er spænding ved denne bil - døre (vinduer) og spejle der fryser fast, fugt på indersiden ved forrudekamera der får bilen til at sige "Pull over safely now - car needs service" og så bambi på glatis (mudder under stiletten).

Vejret har spillet os et puds men jeg er stadig helt vild imponeret over bilen, udstyr/komfort/glæde og dens teknologiske niveau. Har her en uge gammel kørt 700 km med 225 wh/km og det med varme og koldt batteri. Det lover godt for sommerens rækkevidde.

Nyder hver en dag med den amerikanske "dame" der på mange måder er et noget mere interessant bekendtskab end min forhenværende tyske X(1) ;-) imorgen har jeg lovet hende et skumbad og overnatning i p-kælder den næste tid ;-)
Bianco
Bianco Jan 1 '15

Krogen er altid med links gevind, for hvis du prøver at trække bilen med et almindeligt snoet tovværk, så vil tovets snoning prøve at skrue krogen ud, hvis den var med almindeligt gevind.

Om det så mere er at akademisk end praktisk problem skal jeg ikke kunne sige :-)

Larsen
Larsen Jan 2 '15
Så har jeg også lært noget i dag.
Hejgaard
Hejgaard Jan 2 '15

Jeg havde ryddet sne med en kost foran garagen - big mistake!!  Dagen efter var der tøvejr og det gjorde fliserne foran garagen glidende glatte - da jeg bakkede ud roterede bilen 90 grader og holdt "kilet" ind imellem havemur og hegn - på tværs foran begge garageporte, så kunne ej heler få kone-bilen ud.

Efter kravlen rundt og hugge sne/is væk under hjul, salt og træningsmåtter under hjul, lykkedes det efter 35 minutter at liste TSM ud uden biler ridser eller andet - men ikke særligt rart - elektriker må ligge varme ind i indkørslen efter dette..  ;)

Claus8930
Claus8930 Jan 3 '15

@Baronen,

Det lyder sku lækkert :)

Hejgaard
Hejgaard Jan 4 '15
Citat fra Baronen

Hejgaard:
Varme i indkørslen kan klart anbefales :-) Vores er fuldautomatisk og kan f.eks. starte så snart det begynder at sne. Har ikke haft behov for at skovle sne denne vinter.

Hej Baron  - (griner nic - med mindre du ofc er Baron)   ;)
Hvilket system bruger du til indkørslen?  Det lyder super, dem jeg har set / fået foreslået er manuelle systemer.
TSM/frosne hilsner
Hejgaard
Hejgaard
Hejgaard Jan 4 '15

Tak for links  - super!

SQLCPH
SQLCPH Jan 12 '15
Damen har nu fået fast grus og græsarmeringunderlag under sig. Gruset skal lige sætte sig og så kan der sås græs igen. Skulle blive pænt igen til sommer ;-)
lysmanden
lysmanden Jan 13 '15
Forstår ikke hvorfor i sidder fast.? Har i sommer hjul på eller er det fordi der er for mange HK / momen?
SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '15
For mit vedkommende handlede det om at græsset var ekstremt vådt og derfor mudret og i kombi med 2T var det nok derfor hun var sunket i. Indkørslen er også op ad bakke. TC kunne ikke styre sig ud så undgå bløde rabatter (som med alle tunge biler).
muller
muller Jan 13 '15

Jeg tror ikke du skal regne med at 4wd vil gøre det bedre - ikke engang P85Ds :-). Vores tidlige Audi med 4wd havde præcis samme problem ved mine forældres sommerhus; vådt græs + en smule hældning + sommerhjul = ingen friktion.

Sithfury
Sithfury Jan 13 '15

Jeg siger ikke at den vil kunne trille ud af græsplænen, men her er en P85D som klare 0-60mph på 3.3 i regnen

SQLCPH
SQLCPH Jan 13 '15
Nemlig. Og med 2T menes 2 tons ;-) jeg tror heller ikke 4wd havde hjulpet meget her. Det vsr præcis samme scenarie som muller :-) få det dog fixet for dine forældre ;-) 3 tons stabil senere står hun fint