Loading...
dk

Hestekræfter og forsikring | Tesla Forum

brianjohnsen
brianjohnsen May 29 '24

Jeg har en Model 3 LR AWD fra 2019.

Da jeg forsikrede den, var bilens hestekræfter angivet til 366 HK. For nyligt fik jeg så en besked om, at bilen var sat for lavt, og den faktisk har 476 KH - som jeg så efterfølgende betaler mere i forsikring for.

Er der andre der har oplevet lignende?

P85DK
P85DK May 29 '24

Hvad står der på bilens CoC dokument at den har af effekt?

Ice2EV
Ice2EV May 29 '24

Vi oplevede at den var opgivet til 476 hk fra en start. Men LR har ikke 476.

Men såvidt jeg husker har LR 360 hk, hvor performance har 360 kW.

Det kan godt være den har xxx hk på bagaksel og xxx hk på foraksel, men den trækker ikke de samlede hk. Jeg kan ikke huske hvilken model eller hvilket mærke det var, hvor der var opgiver for hver aksel og det samlede udkomme. Der kunne man tydeligt se at det samlede kun var ca 60% på hver aksel.

Men det har også været noget af en kamp med forsikringen. Vi betaler ca 9k om året for 45.000 km. Men så kommer der noget retur når året er omme på alle forsikringerne, så spørgsmålet er hvad returen dækker over, om det er fra husforsikringen de har tjent for godt på eller bil forsikringerne, who knows.

lindolrik
lindolrik May 29 '24
Vi har også en 3'er fra 2019, som dengang blev sat til 475 HK - den koster 11 k i forsikring. Vores nye 3'er fra 2024 er sat til 498 HK - den koster svimlende 14.5 k... Så forsikringsselskaberne tage HK ydelsen fra de offentlige registre og det er nok svært = umuligt at få ændret hvis fejl. Problemet er mere at de tager så høje priser for forsikringerne. Nok fordi de er sat til et så højt HK.
P85DK
P85DK May 29 '24

14.500 /året for en bil der koster 400.000 fra ny ???

Det er nok ikke de fiktive 498 HK, men mere at det er en elbil og at elbiler åbenbart har flere og dyrere skader

lindolrik
lindolrik May 29 '24

Ja - men tror nu ikke elbiler har flere skader. Det er nok selve bilens opbygning der kan gøre den dyrere at reparerer hvis den får skader, og så selve batteriet. Derudover kan det også koste ekstra afh. af postnummeret.

Men forslag til andre billigere selskaber er velkomne.. har pt. Tryg.

Forummets indlæg er redigeret af lindolrik May 29 '24
Ice2EV
Ice2EV May 29 '24

@P85DK Ja det er jo helt hul i hovedet at betale næsten 5% af nyprisen i forsikring......

Men det er de færreste der har økonomien til at tage chancen at nøjes med ansvar på en bil til 400k. Tænker vi er langt under 1% af folket.

Dec14
Dec14 May 29 '24

Vi har aldrig haft problemer med at få en fornuftig pris på kaskoforsikring af vores Tesla.

Vores første S hos Topdanmark til under 5000 om året. Vores nye 3LR hos FDM til ca 6500 om året.

Ved begge selskaber handler det om selv at tage ansvar. Vælg en høj selvrisiko, 7-15 tusinde pr skade, fravælg evt. glasskade og lad være med at forsikre for flere kilometer end du kører.

Det koster forsikringsselskaberne store summer med de kunder, der tror alt småpilleri skal betales af andre og derfor ikke selv vil bære risiko.

P85DK
P85DK May 29 '24

@lindolrik - Det er vist endda pænt flere skader på elbiler, men også dyrere for hver skade.

Prøv FDM, der kan du nok skære 15-20% af ved deres dyreste option i forhold til din nuværende, stadig urimeligt dyrt, men stadig.

@Ice2EV - jeg har stadig kasko, men jeg får altid fat i en assurandør, da de er provisionslønnet og er dygtige til at finde smuthullerne. Fx. er jeg blevet medlem af ældresagen, da de har en særdeles fordelagtig aftale med GF på smykker, ure og kunst, og så har assurandøren banket bilerne i bund.

lindolrik
lindolrik May 29 '24

@P85DK

Hvorfor mener du der er flere skader på elbiler?

PeterE
PeterE May 29 '24
Citat fra lindolrik

@P85DK

Hvorfor mener du der er flere skader på elbiler?

Det er vist ikke bare en mening, men et faktum.
lindolrik
lindolrik May 29 '24

Hm. Nu har jeg kørt elbil i snart 5 år og har ikke fået flere skader end de +30 år i ICE. Så er stadig ikke helt med på hvilke skader I mener er et faktum?

P85DK
P85DK May 29 '24
Citat fra lindolrik

Hm. Nu har jeg kørt elbil i snart 5 år og har ikke fået flere skader end de +30 år i ICE. Så er stadig ikke helt med på hvilke skader I mener er et faktum?

Ha ha ha :-) Det er vist ikke det man kalder statisktisk valideret, men mere et enkelt datapunkt

https://www.google.com/search?q=er+der+flere+skader+p%C3%A5+elbiler

Bianco
Bianco May 30 '24

Der er tilsyneladende ingen fakta på om elbiler lave flere skader.

Samlino (som ikke just er en forskningsinstitution) siger at de har lavet en undersøgelse, men jeg kan ikke finde nogen info om undersøgelsen - hverken hvad de har undersøgt, hvordan eller hvad resultatet var. Kun at de selv referer sig selv uden kilde... https://www.samlino.dk/blog/elbiler-er-op-til-30-dyrere-at-reparere-og-dyere-at-forsikre

P85DK
P85DK Jun 3 '24

Nu er bilforsikringer et relativt konkurrencepræget markedet. så der er nok ikke en konspiration blandt selskaberne om at forsikringer til elbiler skal være dyrere end for ICE.

Forsikringsselskaberner har jo data med det samme på antallet af skader og udgifterne til skaderne, og de reagerer ret hurtigt på det.

Du finder sikkert ikke en liste fra Danmarks Statistik, men selskaber siger det selv når journalister spørger, og det er trods alt dem som kender tallene bedst

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01-27-elbiler-topper-kedelig-statistik-tesla-er-vaerst i 2020

og TopDanmark siger at det er det samme billede i 2023

https://sydnyt.dk/forsikringsselskab-der-sker-flere-skader-paa-el-biler/

Men det er Land Rover og BMW som mærker der har flest skader i forhold til hvor mange der er på vejene. Der er flest antal skader på VW, men de er ikke i top 10 når der vægtes hvor antal på vejene. Gennemsnitlig er en skade på en elbil 30% dyrere end på en ICE.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13796751/land-rover-og-bmw-ligger-i-top-nar-det-gaelder-antallet-af-skader?publisherId=4901971&lang=da

Hvis procentvise skader pr. elbil og udgifterne pr. skader ikke er som beskrevet, så er det alligevel lidt underligt at der ikke er forsikringsselskaber der prøver at udnytte det hul i markedet.

Bianco
Bianco Jun 4 '24
Quote from P85DK

....

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-01-27-elbiler-topper-kedelig-statistik-tesla-er-vaerst i 2020

"De norske tal viser, at 50 procent af nye elbilejere får en skade indenfor det første år. For andre bilejere er tallet 25-30 procent."

;-)

HrMogensen
HrMogensen Jun 4 '24

Har en "gammel" Model 3 LR fra 2019 som også i dokumentationen er angivet til 476 hk. Eftersom det, sådan cirka, er de samme motorer som på tilsvarende Performance, så tror jeg at Tesla har gjort det for at de, uden problemer, kan hæve effekt via fx softwareopdateringer. Det har der allerede været mindst et eksempel på. 

Ice2EV (med enormt kørselsbehov) undtaget, så skal jer med kr. 10.000++ i kasko da virkelig få tilbud fra nogle flere forsikringsselskaber.

Jeg er fx forsikret hos HF og det koster årligt ca. kr. 6.900,- for kasko årligt med 5.000 i selvrisiko. Dette er inklusive glasdækning og parkeringsskade med lav selvrisiko, autohjælp og fri km... Bemærk at HF kun tilbyder forsikringer for bosiddende på Sjælland + Sydhavsøerne. Der er et tilsvarende selskab der kun forsikrer i Jylland, men jeg kan ikke huske hvad de hedder? 

Før jeg blev gjort opmærksom på HF betalte vi selv årligt kr. 11-12.000 hos Codan. Kan huske at de selvudnævnte "danmarksmestre i elbilsforsikring" (FDM) dengang lå på kr. 8.500, men havde en skrækkelig selvrisiko på over 10.000. 

Jeg er enig i at elbiler koster gennemsnitligt mere at reparere. En Tesla der skal have udbedret en forsikringsskade skal oftest forbi en "Tesla Approved Body Shop". De må uden tvivl koste væsentligt mere end det lokale pladeværksted. Under seneste snevejr var min kone uheldig ved udkørsel fra vores carport. Hun drejede for tidligt da forhjulene kom nedad kantstenen og ramlede sidepanelet (under dørene) ind i en hårdpakket sne/is- klump som var skovlet sammen. Panelet blev bulet men heldigvis fik jeg af HF tilladelse til frit værkstedsvalg. Det lokale pladeværksted, der primært laver forsikringsskader, fik trukket bulen ud. Mekanikeren fortalte at en Tesla Approved Body Shop ville have skåret hele panelet af og svejst nyt på => Til 4x den pris lokalværkstedet udførte det for. Han sagde det simpelthen stod i arbejdsbeskrivelsen ved en sådan skade.

HrMogensen
HrMogensen Jun 4 '24

Citat fra Bianco
Quote from P85DK

....

"De norske tal viser, at 50 procent af nye elbilejere får en skade indenfor det første år. For andre bilejere er tallet 25-30 procent."

;-)

Måske kan statistikken forklares med at en ellers single Tesla mand hurtigt scorer en dame... Hun låner jo også bilen indimellem ;) 

MOS
MOS Jun 4 '24

Man kan ikke sammenligne nye elbilejere med andre bilejere. Hvis man endelig skulle lave en sammenligning, der giver mening, så skulle man sammenligne alle elbilejere med alle fossilbilejere. Eller nye elbilejere med nye fossilbilejere. Det kunne også være interessant at sammenligne nye elbilejere med erfarne elbilejere. Og tilsvarende for fossil. Så ville man kunne spore sig ind på, om risikoen skyldes selve biltypen, eller om det bare er fordi biltypen er nye og uvant.

Det er nærliggende at tro, at en hurtigt accelererende elbil kan komme som en overraskelse for bilister, der kun er vant til langsomme fossilbiler - lidt ligesom, hvis man går fra en Fiat Punto til en Ferrari. Dermed er det ikke nødvendigvis selve biltypen, men snarere motorkraften, accelerationsevnen osv., der gør forskellen.

Omvendt kunne man også forestille sig, at bilister, der kun er vant til at køre elbil, ville blive distraheret af kobling og gearskifte i en fossilbil og dermed udgøre en større risiko, hvis de skifter til fossil.

Det kunne også sagtens være, at folk, der køber ny elbil af andre årsager udgør en større risiko. Måske er det typisk unge og mere uerfarne bilister, der som bekendt i forvejen udgør en højere risiko? Måske er der flere byboere i Storkøbenhavn, der køber elbil, og risikoen ved at køre i tæt bytrafik i en storby i sig selv udgør en større risiko? Måske kører elbiler i gennemsnit flere kilometer? Der kan være mange andre forklaringer.

Jeg synes ikke, undersøgelserne går ind til kernen af problemet for at finde de reelle årsagssammenhænge.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 4 '24
MOS
MOS Jun 4 '24

Min egen hypotese er, at elbiler har større risiko for uheld pga. parkeringsskader, men ikke nødvendigvis ulykker ved alm. kørsel ved højere hastigheder. Den kraftige acceleration og hurtige speederrespons kan komme bag på folk under en parkeringsmanøvre. F.eks. fordi man får trykket lidt for hårdt på speederen, mens man er lidt tæt på en forhindring, Eller måske fordi man har forvekslet frem- bakgearet og bilen begynder at køre den forkerte vej, når man træder på speederen - og så kan det pludselig gå lidt for stærkt. Man hører også om nogle, der forveksler speeder og bremsepedal. I en elbil med hurtig acceleration og speederrespons kan dette hurtigt føre til en ulykke, mens en sløv fossilbil ikke når at komme ordenligt op i omdrejninger, før man kan mærke, at noget er galt og kan nå at korrigere fejlen.

Hvis jeg har ret i min hypotese, ville man nemt kunne reducere denne risiko for elbiler vha. software. Man kunne ændre speederresponsen ved parkeringsmanøvrer til at være meget mere blød (med en lille forsinkelse/tidskonstant) og en acceleration på f.eks. 1 m/s². Man kunne også begrænse acceleration og topfart ved parkeringsmanøvrer afhængigt af afstanden til forhindringer. Specielt kunne man begrænse topfarten i bakgear. Jeg tror ikke, der er mange, der har brug for at bakke ind i en P-bås med 20 km/h - væsentligt mindre kunne nok gøre det. Bakning ud af lige vej uden forhindringer er en anden sag. Alle disse begrænsninger kunne man også lave således, at man i en menu kan indstille dem i flere trin (Grandma, Beginner, Standard, Experienced, Ace), så man kan indstille efter egne evner.

Sider: 1 2 »