Loading...
dk

Tab af batterikapacitet over tid | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 28 '15

Nu har jeg ikke den store indsigt i batteriteknologi og kunne umiddelbart heller ikke finde hjælp på google så derfor denne tråd.

Hvis man nu antager at batterikapaciteten efter x antal opladninger og eksempelvis 5 års brug, er faldet således at bilen kun kan køre 90% af de oprindelige 100%. Vil det så være sådan at selve kapaciten på batterierne er faldet således der lades 10% færre kwh på en opladning eller vil en fuld opladning stadig kræve x antal kwh? 

NielsHP
NielsHP Jan 28 '15

Så vidt jeg ved er ladeeffektiviteten den samme, dvs mindre strøm ind, mindre strøm ud.
Min iPhone bliver i hvert fald hurtigere og hurtigere at lade op :-).

Jeg er ikke sikker på at dette er rigtigt for alle typer degradering, men jeg tror det er det for den "almindelige" (langsom, og ikke forårsaget af mishandling).

JF
JF Jan 28 '15
Faldt over denne blogger fra Holland som igennem en periode har indsamlet erfaringsdata omkring tab af batterikapacitet på TMS...
https://steinbuch.wordpress.com/...ry-degradation-data/
Umiddelbart virker det ikke skræmmende.
/Jess
Gustavsfar
Gustavsfar Jan 28 '15

Nej ikke så længe at man kan nå mellem de forskellige superchargere og man reelt stadig får fuld valuta for de kwh man stopper ind i dyret :-)

KS
KS Feb 22 '15

Nu har jeg den seneste uges tid haft min bil lånt ud til en anden TMS ejer her fra forum, da jeg skulle på ferie og havde brug for en barnepige til min lille pony.

Han har naturligvis ikke ladet som jeg plejer, og efter blot en uge med andet lademønster end normalt, har jeg "tabt" mellem 4 og 5 typical km på en opladning. Har så efterfølgende haft en snak med en DS'er fra tesla omkring dette (han har god forstand på det med ladning). Han mener bestemt at batteriet har samme kapacitet som før - men at bilen blot ikke kan estimere hvor meget der er på batterierne.

Så min opgave den næste uges tid eller 2, er at lade som jeg plejer, for at se om jeg kan få typical range op på hvad jeg plejer.

Jeg kører ganske meget, og får dermed batteriet godt ned i %, og lader igen op til fuld, bruger og lader op igen. Normalt kobler jeg altid bilen til når jeg kommer hjem, og lader til 90% - lader bilen stå over natten, og en times tid før afgang lader jeg op til 100% og starter forvarmen. Dette har over tid betydet at jeg ikke har tabt noget som helst - førend nu.

Formodningen er derfor at det kan vindes tilbage ved "normalt" lademønster og forbrug. Om dette er sandt får vi at se i løbet af den næste uges tid :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Feb 22 '15

Kan det ikke have noget at gøre med at batterierne balancerer sig selv (kaliberer) når de lades til 100% ? Hvis ham der har lånt bilen kun ladede til 90% må dette jo være forklaringen og de manglende km vil så formodentlig genvindes når den lades til 100% nogle gange de næste par dage...?

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Feb 22 '15
KS
KS Feb 22 '15

Han ladede skam til 100% i Middelfart, men den stod i dage uden at være koblet til strøm - og det plejer den ikke. Slutter den altid til når jeg kommer hjem og kører væsentligt mere end Michael. Så den fik lov til at balancere batteriet en enkelt gang, men brugsmønstret er meget forskelligt fra mit - ligesom lademønstret også er. Så en ting er balancering - en anden er et udgangspunkt at balancere udfra. Så kører langt i morgen og aflader helt - skal alligevel til Tyskland og handle lidt.

Renedyhr
Renedyhr Feb 22 '15
Kunne aldrig selv finde på at lade mit op til 100% til dagligt - alle siger jo at det nedsætter levetiden på batteriet. Lader kun op til 100% ca. en gang pr. måned.
KS
KS Feb 22 '15

@ReneDyhr: Lader ofte op til 100% - gerne flere gange om ugen, da jeg kører ganske langt (næsten 70.000 på klokken). Men jeg bruger også strømmen, så den ikke står med 100% i længere tid - ikke mere end max 30 min.

Og Mit batteri hører til blandt de bedre af slagsen - faktisk så har Mikkel flere gange været inde for at se status på det, og han bliver til stadighed overrasket over hvor godt det er! Det ligger stadigvæk væsentligt over hvad mange "nye" batterier har af intern kontrolværdi på batteriet, til trods for at der er 35.000 km på pakken.

Så jeg mener ikke at en 100% ladning skader bilen eller pakken - det er nok ikke godt hvis man ikke bruger den med det samme - altså man skal ikke lade bilen 100% og så lade den stå i dagevis på 100%.

Selv flere internt hos Tesla mener at der er en buffer - både en nedre og øvre, der gør at man ikke kommer til at beskadige batterierne - hvilket giver ganske go' mening når man tænker på at der er 8 års garanti på pakken.

Så udfra mine erfaringer, så er en 100% ladning ikke skadelig - snarere tværtimod - så længe man bruger strømmen inden for ganske kort tid. Og gerne bruger meget af den, så batteriet bliver "motioneret", og igen fyldt godt op efter en afladning - for det skader bestemt mere at stå med meget lidt på pakken, end at fylde op!

Min ladning - til for en uge siden var:

Med Range Mode On

402 Typical, 502 Ideal

Med Range Mode Off

397/398 Typical, 498 Ideal

Kiefer
Kiefer Feb 22 '15

Ganske intressant observation du har gjort der Ken, jeg er meget spændt på at høre hvordan din bil er på ladningen om en uge igen. For jeg har mistet ca. 30km på en typical set over de seneste 11 måneder og 49.000km hvor jeg til dagligt lader bilen op til 90% og har i det meste af året brugt det fra 90 til 20% dagligt. Hvis din metode virker vil jeg forsøge det samme, og se om jeg på den måde så får mine km igen.

Mikkel fra Tesla DK mener ikke at batteriet fejler noget og har anbefalet at jeg et par gange om måneden lader til 100% for netop at balancere batterierne.

Så jeg vil bestemt følge med og venter på din næste opdatering :-)

/Martin

Renedyhr
Renedyhr Feb 22 '15

Måske jeg har været for god ved mit batteri :-) Mener dog at kunne huske at have læst at det antal km som bilen oplyser efter opladning er fiktiv og "kunstigt" forhøjes hvis man ofte lader til 100%.

T3S7A
T3S7A Feb 23 '15
Man kan ikke som sådan måle hvor meget energi der er i et batteri. Man kan måle en spænding, og derved estimere hvor meget der er i batteriet. Tesla laver så udregninger ud fra denne spænding, samt en algoritme som de bruger. Det er helt korrekt, at lader man 2-4 gange i træk fra lav soc til 100% bliver denne udregning mere korrekt. Men det ændre intet på den mængde energi man havde tilrådighed før og efter sådanne "balancering"
KS
KS Feb 23 '15

@ReneDyhr: Er den ikke altid kunstig høj. Kun Kajakaj får det ud af batteriet som den opgiver, jeg får det langt fra..

Måske fordi jeg er større og har en tungere fod end Kaj?

Eller fordi jeg har rigtig meget motorvejskørsel?

supergaard
supergaard Feb 24 '15

Endelig lidt faktabaseret analyse (og ikke så meget mavefornemmelse) af forventet degradation ;)

From the figure it is clear that the degradation slows down with more driven km. After say 80.000 km (50.000 miles), the overall range degradation is seen to be approximately 6%, with a rate of appr 1%/50.000 km (1%/30.000 miles) from that point onwards.

https://steinbuch.wordpress.com/2015/01/24/tesla-model-s-battery-degradation-data/

Forummets indlæg er redigeret af supergaard Feb 24 '15
Hookmaker
Hookmaker Feb 24 '15

@Supergaard, Du har ret - databaseret er altid bedre end "hear-say". Der er dog en rimelig pæn spredning i tallene, og jeg ville gerne se en større population. Når det er sagt, så troede jeg først (før jeg læste artiklen), at der var tale om en tydeligt lavere degradering på batterier der kørte flere km/tid. Det er så ikke det der er analyseret, men det er det næste interessante spørgsmål for mig: Vil der være en bedre degraderingsprofil på et batteri der bruges mere (flere km/tid) end et der kun bruges sporadisk (få km/tid).  

Jesperbang
Jesperbang Mar 3 '15
Lige et spørgsmål til jer herinde vedr ladning. Min P85D vil stå stille hver anden mdr. Da jeg er på job. Mit spørgsmål er, skal jeg lade bilen stå til ladning hele den mdr jeg er på job, eller sørge for der er min xx% strøm tilbage, og laden den stå uden lader.?
nicom
nicom Mar 3 '15
Lad den ikke står 100% opladt. Omkring 70% opladt er mest skånsomt for batteriet. Så vidt jeg er informeret....
MrCoffee
MrCoffee Mar 3 '15
Hej Jesper, jeg ville bare sætte den i stikket, og så via appen give den en skud strøm i ny og næ, blot du bliver indenfor 20-80 %. Peter
Maho
Maho Mar 3 '15
Jeg har lige været bortrejst i 16 dage... Bilen tabte ca 4 km rated pr dag... Så over en måned bliver det ca 120 km rated. Så no worries, lad til 90 % = 355 km rated og kom hjem med ca 235 tilbage og kør tværs over Sjælland bagefter :-)
Jesperbang
Jesperbang Mar 3 '15
Tak til jer alle for de hurtige svar, så ingen problem der.. Fedt
Sider: 1 2 »