Loading...
dk

Key less go | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 30 '15

Hvordan fungerer det i praksis med nøglen? Er som hos visse Mercedeser at man kun kan køre bilen såfremt at nøglen er maks. x antal meter væk, eller det som i BMW hvor man reelt kan køre bilen og strande et sted såfremt at holderen af nøglen forlader bilen og man selv kører videre?

kajakaj
kajakaj Jan 30 '15

Ja - det er som i BMW, så man kan køre uden nøglen på sig, hvis den var tæt nok på da man kørte. Heldigvis kan man så med en kode på smartphonen låse op og køre tilbage igen - vel at mærke hvis bilen har netadgang, så lad være at prøve det på et færgedæk eller i en dyb P-kælder. Det har en nordmand måttet sande og skrevet om.

T3S7A
T3S7A Jan 30 '15

Jeg mener ikke at man kan kører, hvis nøglen ikke er inde i bilen. Bilen åbner osv. når den registrerer nøglen, eks. 1 meter fra. Men man kan ikke kører, før nøglen er reg. i bilen. Når først bilen er startet, kan man godt smide nøglen ud af vinduet og kører videre. 

kajakaj
kajakaj Jan 30 '15

@ Tror du har ret men må nok lige prøve det af i praksis ved lejlighed. I hvert fald skal nøglen være ret tæt på for at man kan køre. Man skal ikke efterlade en taske med nøgle i bagagerummet, hvis man går fra bilen, for så låser den ikke.

FrederikC
FrederikC Jan 30 '15

Jeg har testet lidt på det.

Nøglen kan godt være i trunk.

Og når du først er kørende er nøglen ligegyldig.

kajakaj
kajakaj Jan 30 '15

@baronen: Der ligger youtube videoer på nettet med eksempler, hvor nøglen kastes ud af vinduet og man frit kan køre videre uden. Hvis man så forlader bilen, låser den og men kan ikke komme ind, eller køre i den igen.

Maho
Maho Jan 30 '15
I både BMW og Porsche vil jeg påstå at have prøvet at starte bilen med nøglen inde og så køre uden. Den viser at nøgle ikke er der, men stopper ikke. Vel først efter den har været stoppet og slukket på "stop".... Det vil jeg næsten vædde med også glæder Tesla... Hvem er første til at teste :-)
Comeback
Comeback Jan 30 '15

jeg har prøvet at køre uden. den låser først når føren forlader føresædet. så er det slut.

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 30 '15

Synes det er direkte tåbeligt hvis det er lavet sådan. Har en kollega med en MB AMG E55 hvor bilen kun kan køre få meter uden nøgle før den dør. Sådan burde det da i min optik være i alle biler for at undgå eventuelle situationer hvor man havner et sted uden nøgle og ikke kan komme videre. Ja ved godt at man kan bruge appen hvis man da har telefonen på sig men alligevel... 

kajakaj
kajakaj Jan 30 '15

Det kan være lavet sådan af sikkerhedsmæssige grunde. Hvis bilen selv går i stå, kan det ske et uheldigt sted f.eks. i en overhaling, vejkryds o.lign.  hvorimod hvis den blot låser når man selv har valgt at stoppe, må man formode at det sker et velovervejet sted uden at være til fare for trafikken. Ulempen er dog at hvis man står tæt på kan en person stikke af i bilen - noget man bør tænke over hvis fremmede sætter sig ind på førersædet med den bagtanke, f.eks. ved åbenthus arrangementer. Heldigvis er der ikke mange der ved det, eller ved hvordan bilen startes.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Jan 30 '15