Loading...
en

Fra Audi A8 til P85D. En beretning fra det virkelige liv.

Torben_E
Torben_E Feb 8 '15

Hvordan Model S pludselig blev det eneste rigtige valg for mig.

Indledning

Allerførst en stor tak til alle dem der har været ”first movers” på Elbil (EV) fronten (helt tilbage til Ellerten 1985) og som på godt og ondt har oplevet lidt af hvert mht. teknik, økonomi, sikkerhed, pålidelighed og miljø.

Jeg har nu også valgt at springe på Elbils bølgen og grunden er at Model S er den første bil der opfylder alle mine ønsker og krav til et køretøj på én gang. Jeg vil gå så langt som til at sige at jeg har svært ved at se mig selv eje en bil med forbrændingsmotor (ICE) igen. Som det er sagt så mange gange tidligere er det balancen mellem de 3 E´er, Energy, Environment and Economy, og når det gælder biler.. også Emotions.

Jeg håber jeg i det følgende kan underholde jer med min beretning og forhåbentlig hjælpe med at få endnu flere med på ”E-vognen” :-). Visionen er fra ”bil” til ”E-bil” ligesom ”mail” blev til ”e-mail”.

Baggrund

Det skal siges til at begynde med at omend jeg er glad for biler har jeg aldrig været bil-tosse. Som stærkstrømsingeniør har mekanik altid været en fascination for mig, men aldrig en passion. Fysik, matematik og alt med ”E” har været min levevej og passion lige siden jeg stod i lære som elektriker i 1982. Jeg har de sidste 25 år arbejdet i energi markedet med fossile og vedvarende energiformer.

Da jeg fik kørekort som 18 årig købte jeg ikke en bil som mange andre jævnaldrende, men lånte familiens Opel Kasket (1974) fra tid til anden. Ned af bakke kunne den skyde 140 km/t, men det sagde jeg aldrig til min mor. Det var først da jeg blev gift og vi skulle have bil i 1994 at valget faldt på en Audi 80 2,0E (115 hk). Siden en Audi A4 2,8 (174hk). Audi  A8 2,5 TDi (180 hk) og de sidste 4 år Audi A8 4.2 TDi (326 hk). I sommeren 2013 var jeg tæt på at købe en brugt Porsche 911 (997) som ekstra bil, men da jeg ikke kunne finde en lukket parkeringsplads droppede jeg drømmen om 911´eren.

Tesla

Da Tesla Motors begyndte at slå på trommer om den revolutionerende Roadster var vi mange som fik øjnene op. Og da Model S blev lanceret begyndte det at stå klart at dette kunne blive stort. Imidlertid bor vi i lejlighed på Frederiksberg uden garage og uden mulighed for at ”hjemmelade” bilen. Vores 2008 Audi A8 tilgodeser alle vores behov (15.000 km/år) og det eneste alternativ for mig ville have været en nyere A7. Det skal dog lige siges at A8´eren er forsikret for 24k, har grøn afgift på 12k, diesel forbrug på 15k, budget til service 10k. Så selvom bilen er betalt så koster den ca 60k om året. 4 kr/km inden afskrivning.

Åbenbaringen.

Efterhånden som gadebilledet i København bliver prydet med flere og flere Model S´er blev jeg i december 2014 inspireret til at lave en ”deep dive” om firmaet, teknikken, økonomien samt bruger oplevelserne. Jeg så utallige Youtube videoer med meget glade og begejstrede brugere samt skeptiske motor journalister der efter en prøvetur pludselig roste Model S til skyerne. Og specielt videoerne med P85D udgaven hvor de fleste super sportsvogne blive sat til vægt. 2 dørs Porsche´r og Ferrari´er. 4 dørs S8´er og AMG´er.

Det endte med at jeg bestilte en prøvetur hos Tesla i Kastrup i en P85+ og det var det sidste lille skub der fik mig overbevist. Det stod mig helt klart at dette var en utrolig bil som ville tilfredsstille alle vores behov og mere til. En af mine bekymringer mht. til opladning når vi bor i lejlighed ser jeg ikke som et problem længere da der er nu er SuperCharger stationer i Københavns området, gratis opladning ved Frederiksberg rådhus, Clever lade stationer mange steder og 6 pladser med opladning i lufthavnen. Jeg er også ved at undersøge om vi kan installere lade stik på arbejdspladsen.

Hvis jeg skulle dryppe lidt malurt i bægeret så har Model S ikke A8´erens finish og det sidste touch men det er heller ikke derfor jeg køber en Model S. Den opfylder i overflod andre og for mig langt vigtigere ting (se nedenfor)

Jeg er meget analytisk og rational anlagt så ovenstående sekvens med en ”deep dive” er typisk mig. Jeg kender mange andre som vælger med hjertet (føles godt) og mere baseret på værdier (ingen CO2). Disse er også vigtige for mig, men jeg har altid brug for at have analyseret en given situation med fordele og ulemper. Lad mig opliste nogle af mine rationaler for jer:

Audi A8 (2008)              Model S P85D (2015)

Bil ved køb                     850k (import 2011)          7-900k (budget)

Årlig udgift                      60k                                  20k

Performance (0-100)       5,9s                                3,4s

Rækkevidde                   900km                            450km

CO2 emission                220g/km                              0g/km

Virkningsgrad                 ca 35%                            ca 90+%

Sliddele (gæt)                  50 stk                            10 stk (8 års garanti)

Bremser                     30-45.000 km                  100-150.000 km (energi genoplades)

Lydanlæg                   B&O (iPod :-()                    Ultra-HiFi (FLAC :-))

Navigation                  DVD (1k/år)                        7 år gratis uploaded

Energi kost                  0,87 kr/km                          0,26 kr/km (blandet opladning)

Vægten på Model S.

En interessant observation angående den høje vægt på Model S. Normal ville man sige at en høj vægt er en ulempe for en bil, men for en El-bil forholder det sig anderledes. Nå først de 2.100 kg for en Model S er oppe i fart (og det kan den gøre hurtigere en mange gade sports biler) så er en stor del af energien gået fra batteriet (potential energi) til bevægelses energi (kinetisk energi). I en alm bil ville en opbremsning omsætte denne energi til varme i bremserne eller ved motor bremse i motoren. Alt energien ville gå tabt, og ny energi skal bruge for at bringe bilens vægt op i fart igen. I en El-bil bliver en stor del af energien imidlertid ført tilbage til batteriet og ligger klar til at bringe bilen op i fart igen. En lettere Model S vil alt andet lige være at foretrække men som sagt går alt energien ikke tabt som i en alm bil. Det medfører imidlertid et andet problem og det er at vores Tesla bremser ikke bliver brugt ”nok” og der ofte kommer rust på skiverne. Men det er en anden historie. Ærgerligt at Model S ikke kommer med keramiske bremser !!!  

Valget.

Nu var principbeslutningen taget. Vi skulle have en Tesla Model S. Men hvilken udgave ?

Det stod mig klar fra starten at det skulle være et 85kWh batteri af hensyn til rækkevidde og D af hensyn til ydelse og køreevner. Dvs. startpris på ca 650k. Fra min A8 var jeg vant til læder, tech pakke, luft affjedring, B&O lyd, soltag osv. Så efterhånden som jeg fik valgt udstyr kom jeg op på de 750k. Jo flere videoer jeg så af P85D´en og beregnede at P udgaven kun kostede 470 kr/hk (150k/320kh) hvor en S8 koster 3.080 kr/hk (807k/262hk) blev jeg fristet til at vælge P85D modellen. Dermed landede jeg på 900k. Nok lige i den høje ende men i forhold til alle mine tidligere biler som havde haft en ejer før mig så var dette jo trods alt en sprit ny bil.

Jeg havde besluttet mig for at bestille bilen så snart jeg kom hjem fra en forretningsrejse og efter at have snakket med min kone om det… men natten til fredag d. 23 januar vågnede jeg kl 04.00. Og gennem mit hoved løb tankene om den pågående devaluering af Euroen og Elon Musk udtalelse i november om at hvis man var potentiel køber i Europa så skulle man snart bestille sin bil. Så jeg tændte resolut laptoppen og efter møjsommeligt at have valgt bilen afsendte jeg bestillingen. 10 min senere kom beskæftigelsen fra Tesla med ”Tak for bestillingen”. 

Da jeg landede i CPH senere samme dag kørte jeg forbi Tesla i Kastrup for at fortælle Viktor (som gav mig prøveturen) at nu var bilen bestilt. Han kikkede grinene til mig og sagde… så har du lige sparet 40k da vi hæver priserne i dag.

Så det kan godt være jeg er meget rationel, men nogle gange skal man også lytte til sin intuition :-).

Nå hjem til familien igen og vi gennemgik bestillingen. Min kone syntes vi skulle bestille vinterhjul med det samme og at sommerhjulene skulle være de grå 21”. Ligeledes skulle der varme i bagsæderne….. Se nu var jeg jo ikke svær at overtale om dette, dels havde vi lige sparet 40k og dels kunne jeg sagtens give hende ret i at de grå turbinefælge ville fuldende herligheden. Heldigvis har man 14 dage til at bekræfte sin bestilling og i mellemtiden kan man ændre på udstyret (til den gamle pris :-)). Så nu blev drømmebilen til drømmebil+ (se vedhæftede bestilling).

Afgifter i Danmark...

En kommentar til debatten om afgifter på bilerne i Danmark. Dette er et vanskeligt emne og det er ikke nemt at balancere økonomi, miljø, politik samt følelser. Men hvis nogle ville spørge mig hvad jeg ville have gjort hvis der var 50% / 100% eller 180% på en Tesla Model S, så ville jeg i først omgang havde beholdt min vidunderlige Audi A8 og først om et par år, atter have importeret en brugt A7 eller A8 fra Tyskland. Når jeg vælger en Tesla Model S frem for at importere en brugt luksus bil er der selvfølgelig et provenu tab for staten. Afgiften på en brugt luksus bil er 4-500k mens momsen på en Tesla kun er 150-200k moms. Til gengæld er der hos Tesla fans in Danmark ”first movers” der er med til at finansiere infrastrukturen og gøre det cool at have en elbil.  

Opsummering.

I Model S får jeg på forbløffende vis performance som i en Porsche 911 Turbo, indendørs plads og komfort som i en Audi A8, bagageplads som i en Audi Q5 og efterlader det samme minimale miljø fodprint som at køre med S-toget. Nå ja strømmen skal jo komme et sted fra (vind, kul, gas, bio, hydro, atom).

Levering.

Vores Model S P85D er kommet i den lange kø af bestillinger og p.t. er den estimerede leveringstid juli 2015. Mht til sæderne blev jeg som så mange andre også ringet og spurgt om min præference for bagsæderne  (standard eller Next Gen). Jeg valgte Next Gen da designet passer til forsæderne og de skulle give bedre støtte i siderne.

Alt herfra og jeg glæder mig til at kunne cruise rund til sommer og blinke/vinke hver gang jeg ser en Tesla.

Mvh

Torben_E

The Forum post is edited by Torben_E Feb 9 '15
Daduck
Daduck Feb 8 '15
Hej Torben, Gode (rationelle) valg. Ingen tvivl om at du ligesom os andre nok også skal få det store tesla smil når du henter den og trykker på speederen.
SQLCPH
SQLCPH Feb 8 '15

Hej Torben. Tillykke med bestillingen og timingen ikke mindst (USD vs. DKK);-) og tak for din fine beretning som jeg læste med stor interesse ;-) Bortset fra at jeg gik i lære som elektriker 13 år senere end dig og tilsvarende senere blev stærkstrømsingeniør deler jeg din passion for matematik, fysisk, alt med "E" og selvfølgelig TESLA ;-)

Du har valgt den ultimative TMS - det bliver vildt :-) Da jeg forelskede mig i el-bilen, havde jeg først slet ikke turde prøve en TMS. Først prøvekørte jeg e-golf og BMW i3 men de smagte ikke rigtigt (særligt pga rækkevidden og pladsen i bil når man er en lille familien med klapvogn).

Efter en prøvetur i en S85 var jeg solgt - fuldstændig - og jeg måtte bare finde de ekstra penge i fht. e-golf/ BMW i3. Det blev så til noget mere men dog "kun" en S60 med tech, aktiv SuC, pano og læder og jeg er smilende lykkelig hver gang jeg sætter mig selv og familien ind i bilen :-) Jeg er i dag lykkelig for at jeg ikke hoppede på en i3 og skulle bakse med 98 km rækkevidde på en vinterdag. I dag, på en godt nok 5 grader varm vinterdag, kørte vi 60 km med et forbrug for 210 wh/km. Dvs jeg i min S60 nok i hvertfald kan køre 280 km på en opladning om vinteren og det selvfølgelig på motorvej med 110 kmt og varme på ;-) TESLA er bare noget særligt :-)

Rigtig god ventetid og på snarlig gensyn i klubben :-)

PS Hvis ventetiden bliver for lang bor jeg på Vesterbro hvis du vil have en aftentur.

Vh Søren

JesperH
JesperH Feb 8 '15

Torben: Super beretning. Og du har fuldstændig ret. Vi er mange der har meget at takke "firstmoverne" for. Viventede mere end halvandet år før jeg trykkede på "bestilknappen". Jeg vidste, at der ville komme firehjulstræk på et tidspunkt, og det vidste jeg, at jeg ville have. Desuden har vi været vant til adaptiv cruise control i vores tidligere biler, så det ville vi også gerne vente på. At D og Autopilot så blev præsenteret på samme tid, så var det pludselig en nobrainer for os, selv om der gik en måned efter introdutionen af disse features til vi bestilte bilen. Det blev så En S85D der blev bestilt. At den så er steget mere end 30k siden vi bestilte den, er fedt for os, men rigtig træls for dem, der ikke har bestilt endnu. Og jo, vi ville gerne have bestilt P85D´eren, men vores rationale endte med, at jo, vi ville elske den vilde acceleration, men lever mere end fint med de 5,4 sekuncer S85D´eren leverer. Det er stadig cirka 2 sekunder hurtigere end min drømmebil da jeg var yngre, Tony Curtis/Danny Wildes 246 GT! Med hensyn til forsikring, gørn afgift og el har jeg regnet med frem til at vi kommer til at spare cirka 20k om året i forhold til vores Volvo, som netop er blevet solgt. Så nu kører vi rundt i vores VW Up indtil maj, hvor vores Tesla gerne skulle dukke op :)

/Jesper

Hookmaker
Hookmaker Feb 8 '15

@Torben_E velkommen i klubben! Glæd dig til at Tesla sygen sætter ind først på sommeren - 10 gange værre end influenza!

Stuckmann
Stuckmann Feb 8 '15

JesperH

Så får vi sku nok vores biler ca samtidig ;) min er også en S85D

Torben_E
Torben_E Feb 8 '15
Citat fra Daduck Hej Torben, Gode (rationelle) valg. Ingen tvivl om at du ligesom os andre nok også skal få det store tesla smil når du henter den og trykker på speederen.
Hi Daduck. Tusinde tak for din kommentar. Og ja jeg glæder mig så meget. Torben_E
HH
HH Feb 8 '15
Citat fra Stuckmann

JesperH

Så får vi sku nok vores biler ca samtidig ;) min er også en S85D

Er vi ikke en del der får biler i Juni?  Min S85D'er står til levering i Juni nu imod sen Juni lige ved bestilling.

Kan man lade gratis ved Frederiksberg rådhus? Hvilke stik har de og hvor mange?

Torben_E
Torben_E Feb 9 '15

Hej HH

På bagsiden af Frederiksberg Rådhus (for enden af parkeringspladsen) er der både en Clever ladestation og 2 CEE udtag. Et Rødt CEE (400 VAC 16A) og et Blåt CEE (230VAC 16A).

Der skal selvfølgelig betales for Clever, men da Frederiksberg kommune gerne vil fremme el-bilismen er de to andre stik til fri afbenyttelse. Jeg har set en flot Model S lade der.

I øvrigt så brug Appen ”PlugShare. Der var der jeg opdagede det. Positionen på appen er ikke helt retvisende da både Clever og CEE stikkene er lige ved siden af hinanden (med mindre selvfølgelig at der gemmer sig et stik mere på parkeringspladsen som jeg ikke har kunne finde).

Se foto:

Mvh

Torben_E

The Forum post is edited by Torben_E Feb 9 '15
Torben_E
Torben_E Feb 9 '15
Citat fra SQLCPH

Hej Torben. Tillykke med bestillingen og timingen ikke mindst (USD vs. DKK);-) og tak for din fine beretning som jeg læste med stor interesse ;-) Bortset fra at jeg gik i lære som elektriker 13 år senere end dig og tilsvarende senere blev stærkstrømsingeniør deler jeg din passion for matematik, fysisk, alt med "E" og selvfølgelig TESLA ;-)

Du har valgt den ultimative TMS - det bliver vildt :-) Da jeg forelskede mig i el-bilen, havde jeg først slet ikke turde prøve en TMS. Først prøvekørte jeg e-golf og BMW i3 men de smagte ikke rigtigt (særligt pga rækkevidden og pladsen i bil når man er en lille familien med klapvogn).

Efter en prøvetur i en S85 var jeg solgt - fuldstændig - og jeg måtte bare finde de ekstra penge i fht. e-golf/ BMW i3. Det blev så til noget mere men dog "kun" en S60 med tech, aktiv SuC, pano og læder og jeg er smilende lykkelig hver gang jeg sætter mig selv og familien ind i bilen :-) Jeg er i dag lykkelig for at jeg ikke hoppede på en i3 og skulle bakse med 98 km rækkevidde på en vinterdag. I dag, på en godt nok 5 grader varm vinterdag, kørte vi 60 km med et forbrug for 210 wh/km. Dvs jeg i min S60 nok i hvertfald kan køre 280 km på en opladning om vinteren og det selvfølgelig på motorvej med 110 kmt og varme på ;-) TESLA er bare noget særligt :-)

Rigtig god ventetid og på snarlig gensyn i klubben :-)

PS Hvis ventetiden bliver for lang bor jeg på Vesterbro hvis du vil have en aftentur.

Vh Søren

Hej Søren

Tusinde tak for dit svar og egen beretning. Og i må også havde gået igennem mange scenarier før i besluttede jer. Ventetiden er laaaang... så jo jeg vil gerne have en Tesla tur. Jeg har anmodet dig som "ven".

Hvordan lader og parkerer du iøvrigt ?

Mvh

Torben_E 

Torben_E
Torben_E Feb 9 '15
Citat fra JesperH

Torben: Super beretning. Og du har fuldstændig ret. Vi er mange der har meget at takke "firstmoverne" for. Viventede mere end halvandet år før jeg trykkede på "bestilknappen". Jeg vidste, at der ville komme firehjulstræk på et tidspunkt, og det vidste jeg, at jeg ville have. Desuden har vi været vant til adaptiv cruise control i vores tidligere biler, så det ville vi også gerne vente på. At D og Autopilot så blev præsenteret på samme tid, så var det pludselig en nobrainer for os, selv om der gik en måned efter introdutionen af disse features til vi bestilte bilen. Det blev så En S85D der blev bestilt. At den så er steget mere end 30k siden vi bestilte den, er fedt for os, men rigtig træls for dem, der ikke har bestilt endnu. Og jo, vi ville gerne have bestilt P85D´eren, men vores rationale endte med, at jo, vi ville elske den vilde acceleration, men lever mere end fint med de 5,4 sekuncer S85D´eren leverer. Det er stadig cirka 2 sekunder hurtigere end min drømmebil da jeg var yngre, Tony Curtis/Danny Wildes 246 GT! Med hensyn til forsikring, gørn afgift og el har jeg regnet med frem til at vi kommer til at spare cirka 20k om året i forhold til vores Volvo, som netop er blevet solgt. Så nu kører vi rundt i vores VW Up indtil maj, hvor vores Tesla gerne skulle dukke op :)

/Jesper

Hej Jesper

Tak for din feedback...altid sjovt at høre om andres erfaringer og spekulationer frem og tilbage.. Ja du har ventede meget længere end jeg på at trykke på knappen. Jeg begyndte først på mine undersøgelser i december 2014... og med alle de nye ting der kom i oktober var der ingen grund for mig til at vente længere. Og ja mht. P85D. Det er nok lige i overkanten... men jeg syntes at det var god value for money... 

Så nu er det bare at synge... "Kom Maj du søde milde...." min kommer nok først i July.

Mvh

Torben

Genild
Genild Feb 9 '15

Super spændende læsning Torben og selvom jeg ikke er Stærkstrømsingeniør (Udv. Maskinemester af guds nåde og rederiets dumhed) så lider jeg nok i den grad af de samme granskningsskavanker og har været gennem de samme scenarier gennem godt et år.

Rådighedsbeløb og prioriteringer giver naturligvis individuelle slutfacit, men gudskelov med mere eller mindre samme slutresultat. Vi (min bedre halvdel og jeg) nåede dog ind i Bredgade hele tre gange inden der blev trykket på knappen - den ene gang i øvrigt med den lidt morsomme/pinlige situation at en anden kunde lidt undrende tog mig for at være medarbejder, da jeg venligt kunne svare på alle hans spørgsmål. Der måtte jeg dog skuffe ham og meddele at jeg måske bare var kommet til at læse lidt rigeligt på teksten, og at jeg rent fagligt sjældent glemmer teknisk information (undtagelsen fra den regel var dog Fællesregulativet, men det var måske snarere et spørgsmål om det nogensinde nåede ind bag pandehulen).

Nu er det så ikke for ingenting at jeg bor sammen med en sønderjysk bondedatter, der jo traditionelt tilhører arten "Homo Påholdende", så da vi tredie gang pludselig kunne købe en Loaner Car, så godt som konfigureret lig det vi havde krydset os frem til, men med godt 10% rabat, var dette jo mere end de sydlige bondegener kunne stå for - Audi A6 2005 solgt og Tesla S85 2014 indkøbt indenfor tre dage.

Faren ved disse rationelle betragtninger er naturligvis, at man mere eller mindre bevidst får formuleret scenarierne efter ens mavefornemmelse og hjerte om man vil. Jeg tvivler på at konklusionerne havde været de samme om man grundlæggende syntes at ideen med en el-bil er noget skod alene tilegnet afdankede hippier i fløjlsbukser og Jacoformsko.

Selv har jeg altid været lidt af en petro-holic, der på forunderlig vis gennemlevede en barndom i konstant konflikt med loven. Knallert som otteårig, scooter som femtenårig og motorcykel som syttenårig. Mit motorcykelkørekort fik jeg som enogtyveårig, hvorefter jeg mere eller mindre straks derefter købte en bil.

Dette til trods faldt mine kalkulationer altså også ud til Tesla's fordel og det har jeg ikke fortrudt et sekund. Da min Tesla som bekendt allerede var produceret og "brugt" skulle jeg kun daske formålsløst rundt i en måned inden kræet fik et nyt og kærligt hjem - så tilpas kort tid at man kunne glæde sig vildt, men det nåede ikke at blive træls.

Som motorcyklist er jeg vandt til at hilse på artsfæller i trafikken, nu når jeg bare aldrig at få øje på de andre Tesla-farere, for man har jo alt for travlt med at kigge på middelmedianer og forbrugsestimater som følge af ens mere eller mindre rationelle kørselsadfærd. Det håber jeg dog når at gå over igen inden man kommer til at køre helt som en ældre overlærer.

Glæd dig mvh Lars 

SuneH
SuneH Feb 10 '15

Ja, med en særdeles tørstig Audi A8 og tilsvarende grønne afgifter, giver valget af TMS vist nærmest sig selv. Det er jo økonomisk fordelagtigt at foretage det skifte.

Men jeg må nu kommentere vinklen om at det var det mest rationelle valg. Det er klart, at hvis udgangspunktet er en bil, hvis primære kundegruppe er europæiske statsledere og internationale finansfyrster med privatchauffører, så er alt jo nærmest billigere i sammenligning. Det minder lidt om snobberne Fritz og Poul, som får overbevist sig selv om at en Petrus Pomerol er et røverkøb, fordi den er 2000 kr. billigere end en anden afsindigt dyr vin. Nuvel, men til 14.000 kr. flasken er det immervæk stadigt dyrt og ikke et rationelt valg.

Et rationelt bilvalg er vel en Passat diesel - rummelig, driftsikker, til at betale, god brugtvognsværdi etc.

Så: tillykke med bilen; jeg er sikker på den er helt forrygende og du får stor glæde af den - men rationelt, det er det dælme ikke :-)

The Forum post is edited by SuneH Feb 10 '15
Torben_E
Torben_E Feb 10 '15
Citat fra SuneH

Ja, med en særdeles tørstig Audi A8 og tilsvarende grønne afgifter, giver valget af TMS vist nærmest sig selv. Det er jo økonomisk fordelagtigt at foretage det skifte.

Men jeg må nu kommentere vinklen om at det var det mest rationelle valg. Det er klart, at hvis udgangspunktet er en bil, hvis primære kundegruppe er europæiske statsledere og internationale finansfyrster med privatchauffører, så er alt jo nærmest billigere i sammenligning. Det minder lidt om snobberne Fritz og Poul, som får overbevist sig selv om at en Petrus Pomerol er et røverkøb, fordi den er 2000 kr. billigere end en anden afsindigt dyr vin. Nuvel, men til 14.000 kr. flasken er det immervæk stadigt dyrt og ikke et rationelt valg.

Et rationelt bilvalg er vel en Passat diesel - rummelig, driftsikker, til at betale, god brugtvognsværdi etc.

Så: tillykke med bilen; jeg er sikker på den er helt forrygende og du får stor glæde af den - men rationelt, det er det dælme ikke :-)

Hej SuneH

Tusinde tak for din vinkel på historien og specielt sammenliningen med Rytteri snopperne :-)

Alt ting er relativt og dette er jo min lille historie som pludselig blev en "no-brainer" efterhånden som jeg fik oplistet pro og con.

Jeg tror min pointe er at der er mange med de dejlige dyre tyske biler... der pludselig har et alternativt som ikke fandtes for et par år siden. Det ser vi selvfølgelig også på fordelingen af Tesla´er pr postnumre (nord for København).

Og så gør Tesla´en det muligt med entry udgaven at konkurrere med BMW i3 segmentet som beskrevet andetsteds og som et luksus alternativ til nogle af de andre EV´s.

Mange venlige Tesla hilsner fra Torben_E

The Forum post is edited by Torben_E Feb 10 '15
SQLCPH
SQLCPH Feb 10 '15
Hej Torben. Jeg giver dig besked når jeg skal på aftentur næste gang :-)

Jeg lader hos eon i den p-kælder hvori jeg parkerer. Ellers i sommerhus med 11 kW og hos Tesla. Januar har været en sløv køremåned men billedet viser 50% opladning hos Tesla. Jeg taster alle mine opladninger ind for at se om jeg behøver abonnement hos eon. Jeg kan faktisk godt udgå at lade hos eon og istedet lade helt op i sommerhuset eller Tesla hver gang.

Vh Søren

MrCoffee
MrCoffee Feb 10 '15
Hej Torben.

Kørte 925 km på to dage, 80% motorvej. I starten tøffede jeg afsted med 110-115 km/t, men det virker altså tosset at blive overhalet af alt fra Morris Marinaer til store luksus sedaner, så jeg kørte vel over halvdelen af turen med 130-140 km/t. Mit totale forbrug blev 267 kwH, og "brændstof" betalt af Tesla, ydermere fik min 6 årlige datter en lektion i King og Rockn Roll i Randers. Men rækkevidde på 450 km kan ikke lade sig gøre, selvom man kører fornuftigt. Tillykke med købet, det er så fedt !
Renedyhr
Renedyhr Feb 10 '15
450 km kan godt lade sig gøre, har kørt 465 km på en opladning men det meste af turen var med 85-90 km/t en forårsdag uden ret meget varme på.
The Forum post is edited by Renedyhr Feb 10 '15
Nommensen
Nommensen Feb 10 '15
Har altså svært ved at forstå hvordan I kan bruge så - synes jeg kører "morfar" kørsel og efter 6000 km er mit gennemsnitlige forbrug på 238 wh - har haft bilen siden 13.11.14
The Forum post is edited by Nommensen Feb 10 '15
kajakaj
kajakaj Feb 10 '15

@Per: 13.11.14 - du har jo kun haft vinterkørsel, så det er et meget acceptabelt forbrug du har. Glæd dig til sommeren, så skal du se hvordan forbruget falder og rækkevidden øges.

Nommensen
Nommensen Feb 10 '15
Tak Kaj for dine positive ord - ved jo de kommer fra en erfaren Tesla mand, så jeg ser frem til de lunere dage :-)
Pages: 1 2 3 »