Loading...
dk

Tesla Model S Batteri & Opladning | Tesla Forum

Krogh
Krogh Sep 24 '13
Jo, i Model S, sider laderen i bilen, så det eneste du behøver er et rundt rødt CEE stik 16A (alm kraft stik) det lader bilen fra 0km til 435km, som er hverdags opladningsniveauet, på ca 6 timer, så med mindre du kommer meget sent hjem, og skal køre meget tidligt, og meget langt, ser jeg ingen grund til at invistere yderligere i ladere.
homer
homer Sep 24 '13

Har bestilt med dobbelt lader, men har efterhånden rigtig svært ved at se hvornår de kan udnyttes.

Ved CEE stik 32 A, 400 v så er det vel stadig nok bare med enkelt lader i bilen?

Er det ikke kun ved tesla væg lader, at dobbelt kan udnyttes?

Har I andre bestilt med dobbelt lader i bilen? 

supergaard
supergaard Sep 24 '13

Jeg har bestilt S85 med Twin Charger, til de længere roadtrips og hurtig opladning i kælderen.

Til når der så virkelig skal lades (der ikke lige er SuperChargers i nærheden) har jeg købt en af disse mobile 22 kw mobilladere. http://www.wallb-e.com/shop/ Den har indbygget elmåler så det bliver rimeligt nemt at afregne strøm hvis jeg har lånt nogens CEE32 stik et par timer for fuld knald :)

Kig efter: "Wandladestation wallb-e to go" 

homer
homer Sep 30 '13

CEE32 er det et 400v 32A stik? 

Er det ikke korrekt at Tesla mobil lader, max tager 400 V, 16 amp? Har selv 2 x 400 v 16 A som jeg tænker at slå sammen til en 400, 32 A. Eller måske forsøge at få sat en 50A sikring i, og så en tesla væg lader.

400 V 32 A burde tage ca 8 timer at lade batteri fra 0-100% ikke? (hmm, burde tesla mobil oplader forhåbentlig klare så..)

Helle
Helle Sep 30 '13

Jeg har også bestilt Twin Charger. Som jeg har forstået det kan det medfølgende kabel (UMC) kun klare 16A. Det kræver et tykkere kabel at lade med 32A og også en Type 2 ladebox som kan kommunikere med bilen om hvor meget strøm der kan trækkes. Hjemme får jeg et alm. rødt CEE 3x400V/16A stik som kan bruges med UMC kablet og lade med 11KW svarende til ca 8 timer for en fuld opladning af 85KWh batteriet. Med 32A, Twin Charger og Type 2 kan der lades med 22KW ~ 4,5 time for fuld opladning. Der findes en del 22KW ladestationer i  Europa så der vil jeg bruge Twin laderen når vi er på langfart og selvfølgelig Superchargers når de kommer.  

KS
KS Oct 1 '13
Man kan kun lade med 32A med type 2 kabel. Hvis det skal virke hjemme skal man have en ladeboks, som enten skal købes eller lejes. Lejer man den hos en af de SKAT godkendte leverandører kan men få ca. 1 kr retur pr kWh brugt til ladning. Skulle jeg lave min installation om ville jeg vælge en boks fra crOhm hos elbilsupport. Boksen lejes for ca 300 om måneden, så der skal være et vist forbrug for at det kan betale sig.
Storgaard
Storgaard Oct 2 '13
Jeg har bestilt lader model Crome, hos Danskelbilsupport.dk har valgt at leje de da man på den måde kan få afgiften på strøm retur.
Pris pr. mdr. ca. 150 kr. - og fordelagtigt hvis man på et tidspunkt vil købe den.
Der ud over gir Danskelbilsupport.dk god service og information.
Hookmaker
Hookmaker Oct 3 '13

@Storgaard: der står 300,- pr. måned på deres hjemmeside??

JanDanskElbilSupport

Den omtale ladeboks fra Dansk Elbil Support/crOhm i abonnementsform koster kr. 300 om måneden. Dertil kommer et oprettelsesgebyr på kr. 3.000. Man får kr. 90,5 øre per kWh retur af elafgifen. Installation tilpasses individuelt med en el-installatør (11 eller 22 kW). Man får ca. 2.250 kr. tilbage halvårligt, hvis der lades hjemme for 25.000 km/år. Ladeboksen kan købes til en aftalt nedskrevet pris ved opsigelse. Nedskrivningen er hele oprettelsesgebyret og 2/3 af det løbende abonnement.
Husk at købe et ladekabel til. Det er det samme, som bruges på offentligt tilgængelige ladestandere.

Et alternativ, kunne være en 11 kW eller 22 kW ladeboks fra Dansk Elbil Support/Ratio Electric BV til kr. 200 per måned og kr. 2.000 i oprettelse. Det smarte er at ladekablet sidder på ladeboksen, så tilslutning til ladning foregår i et greb. Rart ikke at rode så meget med kabler. Kan også købes nedskrevet ved opsigelse.
Boksen er solid, men ikke med design som den fra crOhm.

Ovenstående fra Dansk Elbil Support kan kombineres med strøm fra alle el-leverandører. Desuden kan man tilvælge et ladekort til de offentlige ladestandere ved Clever og nu også E.ON.

Tesla Motors leverer kun Model S med et ladekabel med en styreboks, der kan sættes til et rødt 3 faset CEE stik, eller med adapter til al mulig anden strøm. Det er egentlig genialt. Men opladning er med max. 11 kW, lidt mere besværlig og uden mulighed for tilbagebetaling af elafgift.

Bluecoffee
Bluecoffee Oct 7 '13
Nogen der ved, hvor man købe en ledning med type2 mennekes-stik i begge ender til brug ved offentlige ladestandere? Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle koste lige under 2000 kr., men foreløbig har jeg kun set et til ca. 3500 kr. (for 4m). Selv om kobber er blevet dyrt, synes jeg, det lyder voldsomt....
supergaard
supergaard Oct 8 '13

Man kan købe ladekabler på 4 meter her til 2700 plus fragt: (hvor jeg også købte min mobile ladeboks)

http://www.wallb-e.com/shop/

MFO1
MFO1 Oct 9 '13

Hej Bluecoffee.

CLEVER leverer 32A Mennekes kabel til Tesla til 1895 inkl. Moms. Du kan bestille det via vores hjemmeside, eller skrive til vores kundeservice på kundeservice@clever.dk

Mvh

Michael CLEVER

Bluecoffee
Bluecoffee Oct 9 '13

Tak for svarene. Ved nærmere eftertanke er 4 m kablet måske for kort. Bilen er jo i sig selv 5 meter, og medmindre man bakker ind, kan det ikke nå hen til en ladestander. @MF01: Jeg har checket Clevers hjemmeside, men kunne ikke umiddelbart finde vej til kabelbestillingen. Nå, men så kan jeg jo skrive til kundeservice. Findes der et 6 eller 8 m kabel hos jer, og hvad koster det i så fald?

JanDanskElbilSupport

Vi har ikke så billige kabler, men 32 A type 2 til type 2 kan fås i 4 m, 6 m og 8 meter.

8 meter koster kr. 3.750.
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139707

Flemming
Flemming Oct 12 '13

Her er sidste nyt om Tesla superladere i Danmark

Ifølge artiklen fra Jyllandsposten kommer den første op i Jylland i år og senere Odense og en på Sjælland

http://jyllands-posten.dk/motor/ECE6064398/super-el-tankstationer-pa-vej/

Test af Tesla  også i Jyllandsposten d.d. lægges ind i det rette forum

homer
homer Oct 12 '13
Bliver spændende at se de præcise placeringer.
@Flemming. Hvor har du læst den første kommer i år? Ud fra artiklen står der 2014.
Flemming
Flemming Oct 12 '13
Hej Homer
Det står i rammen til venstre for artiklen.
Ja det bliver spændende at se hvor de bliver blaceret.
Men fra Nordsjælland hvor jeg bor vil Danmark for mit vedkommende været dækket med
En i Odense, og en ved Århus.
dennisogmia
dennisogmia Oct 12 '13

Jeg var i butikken i fredags og fik en længere snak omkring bilen, der fik jeg afvide at når jeg kun har købt 11 kwh opladeren, kan jeg ikke udnytte 22 kwh opladerne fra de forskellige udbydere, er det rigtigt?

Niels
Niels Oct 13 '13

Du burde godt kunne anvende dem - blot med maks 11 kw, hvis du køber en Tesla uden "dobbelt" lader kan du lade bilen med maks 11 Kw når dette sker fra et alm kraftstik eller fra en "fremmed" lade stander.

sidst jeg snakkede med Betterplace og Clever (i foråret 2013) oplyste de begge at langt de fleste af deres ladestandere var 1 fasede med maks 16 amp - jeg grinte lidt da dette giver en lade hastighed på 16 km per time - det er kun deres større ladestandee som kan lade med 22 kw - forestil dig at du skal køre 5 km ud og 5 km tilbage fra din route for at lade - det svare til at den føste times ladning bruges på at dække denne omvej ind - og at du herefter blot før 16 km per time.....det dur ikke

Du kan lade med 90-120 Kw i Teslas egne Super ladere forudsat at din Model S er låst op for dette (60kw modelen skal SW låses op mod en pris) - disse lader med jævnstrøm og går uden om bilens indbyggede lader.

Med mindre du har brug for at lade bilen op flere gange om dagen (+350 km daglig kørsel)  får du IKKE brug for en opgraderet lader - 11 Kw ladning kan lade et TOMT batteri op til fuldt på ca 8-9 timer - i langt de fleste tilfælde formoder jeg at du ikke har tømt "tanken" og derfor er din bil ladet op hurtigere. Har du kørt 200 km i løbet af dagen, vil du have ca. 200 km tilbage i tanken når du kommer hjem. her vil din Tesla efter 2 timers opladning have ca. 300 km og efter 4-5 timer være fuld igen - dette med en 11 Kw lader og ganske alm. rødt CEE kraft stik..

Uanset hvilken oplader din bil har (11 eller 22 kw) vil du på langture kunne lade op hurtigt i Teslas egne SC (Rygtet siger der kommer 2-3 stykker strategisk placeret rundt om i dk i 2014) - det er kun hvis du skal anvende "fremmede" opladere mens du er på farten at du evt. kan have brug for en opgraderet lader (22KW)

de 11 Kw svare til at du kan lade ca. 50 km på 1 time og trækker 3x13 amp.

de 22 Kw svare til at du kan lade 100 km på 1 time og trækker 3x26 amp

- uanset hvad tror jeg ikke du skal satse på denne teknik til at lade mens du er på farten - det kræver SC som lader med op til 120 Kw - hvilket svare til over 1000 km per time - her vil du på 20 minutter få fyld tilstrækkeligt op til at du kan fortsætte.

Selv har jeg det helt fint med et rødt CEE stik til min ganske almindelige husholdnings installation - Tesla trækker så maks 3x13 amp om aftenen/natten - hvilket jeg i min vildeste fantasi ikke kan forstille mig går. et rød CEE stik koster i øvrigt kun 150 kr. Staten får lov at beholde sin afgift penge - de laver det alligevel om så snart der er kommet et par tusinde elbiler på vejene.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 13 '13
homer
homer Oct 13 '13

@Flemming. Takker. Det viste siden blot ikke når man så artiklen via mobil browser.

Mon ikke det bliver ved Århus de ligger den første. Så en ved kolding, en midt på fyn. En oppe ved ålborg, og så en et sted på Sjælland.

En aden tanke på grunden til at vælge dobbelt lader:

Tesla har meldt ud at de arbejder på at have et 1000 km batteri klar om ca. 5 år.

Hvis dette kan monteres monteres på de nuværende Tesla S (vil være logisk hvis Tesla lod dette lade sig gøre), så vil ladetiden med en enkelt lader, være omkring 16 timer, og dobbelt lader vil have større berettigelse.

Det er naturligvis noget ude i fremtiden, og hvis det bliver muligt med større batteri, kan man bare eftermontere dobbelt lader, til den større pris, men alligevel :)

Forummets indlæg er redigeret af homer Oct 13 '13
Sider: « 1 2 3 4 5 »