Loading...
dk

Tesla Model S Batteri & Opladning | Tesla Forum

muller
muller Oct 13 '13
@larsr
Jeg har fået bekræftet fra tesla motors dk at den sikring artiklen refererer til er indbygget i teslas kabel/lader. Så den ekstra sikring til 5.000 kr er overflødig.
Jeg får trukket 3-faset 400v til carporten og så regner jeg med at solcellerne klarer resten. Jeg kan ikke se behovet for ladeboks derhjemme.
LarsR
LarsR Oct 17 '13

@muller. Tak for info! Det er jo en betydelig besparelse og da jeg lige har fået nyt elsystem i huset, var det ikke noget jeg havde lyst til at skulle ændre igen.

Jeg er ved at se på ladestation fra elbilsupport.dk, men skal have den udendørs i indkørslen, så den skal være af en god kvalitet.

Jeg kan i øvrigt se, at man får el afgifter tilbage ved brug af deres ladestationer. Derudover har jeg tilmeldt mig Modstrøms ordning, som giver gratis el om natten. Jeg gad vide om de to ting tilsammen giver gratis (eller næsten gratis) el til bilen??. 

Forummets indlæg er redigeret af LarsR Oct 17 '13
KS
KS Oct 18 '13

Hej Alle,

En lille ting i skal være opmærksomme på inden der opdateres til version 5.6 i bilen. Der er åbentbart en lille fejl i softwaren til ladere, der gør at den ikke lader med fuld styrke. Jeg oplever på et 16A stik aldrig mere end 13A og hjemme på mit 32A stik, får jeg aldrig mere end 22. Jeg har fået ladestanderen testet, og den giver 32A - men bilen vil ikke spise mere end 22. Før opdateringen var det intet problem med 32A eller 16A på et af de røde CEE stik og mobilladeren. Flere på elbilforum.no har rapporteret samme.

Så har du brug for hurtid ladning - så vent med at opdatere indtil Tesla har fixet fejlen...

JanDanskElbilSupport

@LarsR. Som supplement til ovenstående om et HPFI relæ type B, så kan jeg fortælle at alle ladebokse, som vi importerer fra crOhm i Schweiz, har type B relæet indbygget som standard. Dermed sparer man ekstra installationen til mange tusinde kr. i huset.
Det er normalt kun huse med solceller eller 3 faset elbilopladning, der har det dyre HPFI Type B relæ. Der er i øvrigt ikke krav om det fra Sikkerhedsstyrelsen, selvom det er anbefalelsesværdigt.

Ved opladning om natten fra kl.00-06 så er leverandør-el gratis ved Modstrøm. Man betaler kun for afgifter og til net-leverandøren. Hvis det er DONG er prisen p.t. 173 øre/kWh.
Man kan få 90,5 øre tilbagebetalt i elafgift for alle ladede kWh, hvis man anskaffer crOhm boksen som abonnement.
Så er prisen nede på 173-90 øre = 83 øre/kWh om natten.
En "optankning" med f.eks. 50 kWh på en nat koster så 41,50 kr,
Ved "optankning" om dagen uden abonnement vil prisen typisk være kr. 2,20 x 50 kWh = kr. 110,00
Eller hvis man kører 25.000 km og lader 5.000 kWh hjemme om året, så sparer man kr. 11.000 - 4150 = kr. 6.850 i el om året.

Forummets indlæg er redigeret af JanDanskElbilSupport Oct 18 '13
Renedyhr
Renedyhr Oct 20 '13
Hej. Er der nogen som kan give en god grund for at tilkøbe ekstra lader/ladeboks til sin Tesla S 85 når man kan nå at oplade bilen imens man sover.
Mener det tager 8-9 timer hvis man får lavet et 16A kraftstik hjemme?
Mvh. René på vippen til at bestille en Tesla S 85 i sort eller grå :-)
TheMark
TheMark Oct 20 '13

Hej dennisogmia

jo det er korrekt at der føljer et ladekabel med som kan tilslutte til et normalt 230V udtag (3kW) eller til det røde CCE stik (11kW) så hvis du ikke har bestilt dobbelt lader til model S
så er der ikke nogen teknisk gevinst ved en ladebox (kun at den er fastmonteret)

men der kan være en økonomisk gevinst ved at leje ladeboks, da du kan få strømmen 1kr billiger, men for at det kan betale sig skal dit forbrug være minst 678 kW om måneden (men med en installation afgift på 13.745 er det en dyr løsning)

alternativ er der modstrøm som tilbyder gratis strøm om natten (+ afgifter), men har sikkert en højer takst om dagen, så det er ikke en nem beslutning

som en sidste løsning er der elbilsupport som er en kombi løsning, som umiddelbart virker meget intrassant, da den kan kombinere med modstrøm og er samtidig billiger en clever, og leje er delvis del af en afbetalingsortning for selve laderen skulle man opsige aftalen

Renedyhr
Renedyhr Oct 20 '13

Tak for info.

Jeg nøjes med den lader som følger med og lader bilen gratis op imens jeg er på arbejde :-)

Mvh.

René

KS
KS Nov 17 '13

Stadigvæk kun 22A på en 32A installation..

Tesla har altså ikke som jeg blev lovet fået fixet problemet med at den kun trækker 22A på en 32A installation, og nok heller ikke mere end 12/13A på en 16A installation. Det er en smule skuffende da jeg et par gange har skullet toppe op, for at kunne komme hele dagens tur. Og det tager lige 30% længere tid end forventet..

Problemet er dog ikke større end jeg blot må sidde i bilen og nyde det, og så er det jo igen noget helt andet !?!? Men de får vel fixet det - har ihvertfald sendt en mail til dem om at det stadigvæk ikke virker, og tester de par ting jeg ellers har fejlmeldt, så snart bilen er ladet op igen.

TheMark
TheMark Nov 17 '13

kseitzberg: hvilken FW har du

det er et kendt begrandsning i FW 5.6

KS
KS Nov 18 '13
5.8. - 1.49.24
Vidste godt den var der på 5.6 men Tesla lovede den fixet til næste version, hvilket ikke er sket.
TheMark
TheMark Nov 18 '13

hmm jeg har lige fået 1.49.22

gad vide hvad forskellen er mellem 22 og 24

PerPower
PerPower Dec 4 '13

Er der nogen der ved om man kan installere et type 2 400V 16A stik derhjemme, hvis man "kun" har 16A tilgængelig i huset?

Kan se på Teslas hjemmeside, at med twin chargers så halvere man ladetiden med type 2 stik ift. alm. 400V 16A stik.

Nede i deres "Beregner": http://www.teslamotors.com/da_DK/charging#/onthego

Forummets indlæg er redigeret af PerPower Dec 4 '13
kajakaj
kajakaj Dec 4 '13

Langt de fleste private boliger er forsynet med 25 amp. på hovedsikringen, som så typisk deles ud på 2 kraftgrupper med 16 Amp. og 3 x 10 Amp. til belysning. Dit forsyningsselskab kan oplyse hvor meget du har ind.

Mit elselskab har oplyst at det koster 1045 kr. + moms pr. Amp man øger forsyningen og 44 kr. + moms pr ekstra Amp. i årlig abonnement. Der skal ca. 40 Amp ind for at kunne lade med 400 V 32 Amp

Så vi har valgt 400 V 16 Amp - = 11 Kwh pr. time, så den kan sagtens nå at lade op natten over. Den er koblet på samme gruppe som vaskemaskine, da vi aldrig vasker om natten.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 4 '13
PerPower
PerPower Dec 4 '13

Ok, tak for hurtigt svar. Ja vi har nok de 25 amp som du nævner.

Men ved du om det omtalte "Type 2 400V 16 amp 3-faset" - som med twin chargers skulle kunne halvere ladetiden - kan installeres i vores bolig med de 25 amp? Eller kræver det at jeg får forøget forsyningen?

kajakaj
kajakaj Dec 4 '13

Hej Per. Som jeg har forstået det, virker twin chargers kun ved 2 x 400V 16A - i alt 32 A, og det vil kræve en udvidelse af husets installation til mellem 40 og 50 Amp, så det er ret dyrt. Det er mere når man er på farten at man har brug for twin chargers, så man ikke skal holde stille så længe. De nye Tesla supercharge stationer kræver ikke at man har twin chargers, men Super Charge, som alle S85 leveres med som standard. Vi har derfor fravalgt twin charger.

Renedyhr
Renedyhr Dec 4 '13
Er der nogen som ved hvad der maximalt er muligt at lave af installation på et firma når man har sin egen transformatorer stående på grunden. Og hvor hurtigt er det så muligt at lade sin Tesla P85 op?
PerPower
PerPower Dec 4 '13

Ok, tak for uddybelsen. Ja, jeg ærger mig mere og mere over at have tilvalgt twin chargers - tror ikke jeg får det brugt med mit kørsels og opladningsbehov. Det må have været nogle gode sælgere der overbeviste mig da jeg bestilte :-)

TheMark
TheMark Dec 5 '13

Hej Renedyhr

som udgangspunkt er der lidt forskellige løsninger

• normal stikkontakt 13A 3kW (29h) adapter + ladekabel medfølger
  • Blå CEE 32A 7kW (11h) adapter fra Tesla, ladekabel medfølger
  • Rød CEE 16A 11kW (8h) adapter + ladekabel medfølger
  • Type 2 ladestation 16A 11kW (8h) Type 2 ladekabel
  • Type 2 ladestation 32A 22kW (4h/8h) Twin Chargers, og Type 2 ladekabel
    (uden Twin Chargers kan man lade med max 11kW)
  • Type 2 ladestation 64A 44kW (4h/8h) Twin Chargers, og Type 2 ladekabel 
    (uden Twin Chargers kan man lade med max 11kW)
  • CHAdeMO ladestation 72A 50kW (1:30) SuperCharger option, CHAdeMO adapter fra Tesla
  • Type 2 Combo ladestation 72A 50kW (1:30) ikke understøtte, men det formodes at der vil komme en adapter
  • SuperCharger 200A 135kW (0:45) er ikke tilgængelig for privat installation, kontakt Tesla

Renedyhr
Renedyhr Dec 5 '13
Tak for Info. Overvejer at lave en lyn hurtigt installation på mit firmas adresse da vi har lagt over 300A ind i bygningen. Jeg prøver at tage fat i Tesla en af dagene.
Henrik1968
Henrik1968 Dec 9 '13

Hej Alle,

Nu er bilen endelig "in transit", og den ulidelige ventetid skal bl.a. udfyldes med etablering af ladestik.

Hos mig er valget faldet på det røde CEE 16A 11kW stik, da jeg realistisk set ikke har behov for at kunne lade hurtigere end natten over.

Huset er udstyret med 40A, så det skulle snildt kunne lade sig gøre.

Er der nogen der har fået etableret et sådan stik og evt kan anbefale den pågældende elektriker (bor i Nordsjælland)?

Forummets indlæg er redigeret af Henrik1968 Dec 9 '13
Sider: « 1 2 3 4 5 »