Loading...
dk

1 år, 23.000 km | Tesla Forum

sjensen
sjensen Feb 24 '15

Første år med Tesla blev rundet i dag. 23.000 km med et forbrug (målt af bilen) på 206 Wh/km.

Forbruget er formentlig begunstiget af primært at køre rundt på motorvejene omkring København, 19" hjul og en tempereret garage. Et par ture til Norge og nogle ture til Jylland er det dog også blevet til.

Fantastisk bil :-) og fantastisk infrastruktur med Superchargers :-)

Maho
Maho Feb 25 '15
Men stadigvæk meget flot snit!:-)
I den anden ende af skalaen kan jeg oplyse, at jeg efter 2 måneder og 2500 km ligger på 297 wh/km, med max ugunstige forhold: holder ude, kører korte ture og kører friskt til :-).... Hertil skal siges at jeg en kold vinderdag i går ved ca 50 km motorvej med 125 km/t nemt holdt et snit på 230 wh/km så man væger selv... Fantastisk bil!
Genild
Genild Feb 25 '15

Tak Martin - så føler jeg mig ikke så ensom mere, for mit snit ligger også i den region. Man får jo ind imellem en fornemmelse af at Kajakaj, og andre med ham, er nødt til at koble Tesla'en på nettet om aftenen for at aflade batteriet for kraft.

Men måske at man skulle investere i en natkikkert, for så må man da kunne forbedre range ved at kunne køre uden lys :-)

Maho
Maho Feb 25 '15

Selv tak Genild, det skal du ikke gøre.... Ofte ligger jeg tættere på 400 wh/km mellem ladninger, når det udelukkende er korte ture og god forvarmning af kabinen hver gang..... Men omvendt kan jeg ved ladevejskørsel og varmt batteri faktusk også relativt nemt køre under 200 wh/km.... Så, hver ting til sin tid :-)

Henrik1968
Henrik1968 Feb 25 '15

Jeg kan da tilslutte mig koret om mindre økonomisk kørsel.

Kørte 19.300km det første år med et snit på 235kWh/km. Kører ca 70% af kilometrene på motorvej og eeeelsker stadig accelarationen, selvom der nu er lidt længere mellem drengestregerne end i starten. Forbruger ca 270kWh/km i vinternånederne mens sommermånederne ligger omkring 200kWh/km.

Henrik

SQLCPH
SQLCPH Feb 25 '15
Martin du er en frisk fyr med 297 wh/km ;-) der kan sælges nogle køkkener i den fart ;-) jeg er mere morfar med 235 wh/km efter 2 mdr og 2000 km. Bilen står også ude eller 50/50 i p kælder men den varmer op med batteriet og ikke strømstik. Det tror jeg kan betyde meget for wh/km hvis man har mulighed for men bottom line er selvfølgelig det samme elforbrug. Strømmen skal jo komme et sted fra. Når vi kører derudaf kan forbruget godt komme under 200 wh/km selv når vi min. holder fartgrænserne :-)

Henrik1968 indikerer noget interessant, nemlig at forbruget om sommeren ligger 25% lavere end om vinteren. Jeg kan ikke huske hvad tesla selv indikerer på hjsiden. Jeg glæder mig til foråret.
Maho
Maho Feb 25 '15

Tak Søren, eller hvad man nu siger :-) Jeg vil dog højst kalde det frisk kørsel, det er ikke fuld gas, men kommer hurtigt af sted de første meter, kører som jeg gjorde i den gammeldaws bil jeg havde tidligere (med forbrændingsmotor :-)

Spændende at se til foråret, og ikke mindst i uge 14 når den står på biltur til Østrig :-)

Genild
Genild Feb 25 '15
Jo Tesla markerer en forskel blandt ved at man skal sætte omgivelsestemperaturen ind i deres distancekalkulator - det de så behændigt udelader er kørsel på regnfyldte veje, strøm til vinduesviskere, der skal fimre rundt på en lige så regnfyldt frontrude samt ikke mindst at man ikke kan nøjes med LED lys foran, fordi det er bulderhamrende mørkt når man kører på jobbet og lige så skide mørkt, når man skal hjemover igen.

Modsat øretæver og lommeuld er dette jo ikke noget man får gratis og det ligesom opvarmning af batterier plus røvballer, kan det læses på den tilgængelige distance.
Bluecoffee
Bluecoffee Feb 25 '15

Efter 40.000 km på et år og to måneder kan jeg kan helt bekræfte det højere vinterforbrug. I sommers var jeg nede omkring de 200 wh/km, mens vinteren byder på ca. 260 wh/km. Gennemsnit på ca. 235 wh/km - og vel at mærke bilens egne tal. Det rigtige forbrug er væsentligt højere, når man måler ved kilden, nemlig omkring 300 wh/km i gennemsnit. Jeg har bilen stående i carport, og der er et stort varmetab under opladning + tab ved ensretning af strømmen. Så er det dog vigtigt at huske, at det større forbrug under opladning ikke har betydning for rækkevidden. Det er alene et spørgsmål om, at udgiften bliver noget højere, end bilens egne tal kunne give forhåbninger om. Til jer, der skal sydpå til sommer - glæd jer til et meget lavere forbrug end det, I oplever nu. I hvert fald så længe det ikke bliver så varmt, at I skal til at køle kabinen ned.

Hookmaker
Hookmaker Feb 25 '15

Midt september lå jeg med 18K på 213 totalt. Nu ligger jeg på 234 totalt efter 26K - det giver altså noget af et forbrug på de 8K for at trække den de 20 op. Det går nedad igen til sommer....;-) - Men jeg går nu mere op i køreglæden end strømforbruget. Havde det været for strømmen, så havde jeg nok købt mig en Ellert i stedet.

Flemming
Flemming Feb 25 '15
Vi fik vores bil i februar 2014 og den første oktober havde vi kørt 25K med et et forbrug på
189 Wh/km, det lave forbrug kom især på vores lange turer Paris i Juli og til Slovenien og Østrig
I September. Her i vintermånederne hvor vores daglige kørsel er mellem 25 til 40 km blandet bykørsel og motorvej ligger vores forbrug mellem 240 til 250 Wh/km.
Så efter 31K har vores forbrug ialt været 228Wh/km. hvilket jeg syntes lever fint op til hvad
Man kunne forvente.
Vi har måler på vores lader og den viser et samlet forbrug på 5.200 Kwt. for de 31K, hvortil
Skal lægges den strøm som vi har fået ved ca 25 hotelovernatninger og ca en en 10-15 besøg
På SuC.
Kristian70k
Kristian70k Feb 26 '15

2 dec. 2014 modtog jeg bilen.. nu 17600 km senere et snit på 251 wh pr km.. simpelthen så tilfreds.. men ser frem til at se forbruget til sommer.. håber det bliver bedre.. trods det nu passer fint :) 

Kiefer
Kiefer Feb 26 '15

Jeg har nu haft bilen i 11 måneder og vil i dag runde 50.000km med et snit på 240wh/km. Snittet steg i løbet af efterår/vinter fra 225wh/km til de nu 240wh/km.

Jeg havde regnet økonomien ud fra et snit på 250wh/km så det ser jo ud til at komme til at passe nogenlunde. Forbruget på elmåleren herhjemme viser lige godt 9.000kWh og bilen siger lidt over 11.000kWh. Det betyder at bilen har kostet under 20 øre at køre rundt i pr. km i brændstof alene.

I forhold til min gamle bil der kørte 8km/l og brugte benzin har det givet en besparelse det første år på næsten 60.000,-

/Martin 

lysmanden
lysmanden Mar 27 '15
Jeg skal lige forstå regne stykket.
skal det forstås sådan at hvis man som Kristian bruger / kører 250wh/km så betyder det at ved 4 km kørsel har han brugt 1000w ( 1KwH )?.?????
I og med at ( for at komme med et fiktivt eksempel ) 1 kWh koster 1 kr så har det kostet 1 kr i "brændstof" på 4 km kørsel?
Gustavsfar
Gustavsfar Mar 27 '15
Det er helt korrekt :-)
Werge
Werge Mar 28 '15
Lysmanden, du skal dog huske at disse tal, er hvad bilen fortæller den har brugt under kørsel. Hvis du søger den faktiske omkostning, så skal du huske at bilen har tab i forbindelse med ladning og ved at stå "stand-by". Her ud over kommer strøm til fx at forvarme kabinen (eller nedkøle til sommer) - altsammen noget der koster nogle kWh.
Hvor meget det helt er ved jeg ikke, da jeg ikke har en bimåler og ikke lader ret meget hjemme, men er sikker på andre har flere fakta om dette.
Raymond
Raymond Mar 28 '15

@Werge: Både Kiefer og jeg har bimåler, så vi kender ret præcist de 2 værdier. Efter 43K og 2 vintre siger min bil 224w/km og på bimålerudregningen er 170w/km - Jeg har næsten altid forvarming på. Jeg kører flere gange om måneden til Sydfyn/Sønderjylland og bruger her SuC, det må forklare det forholdsvis lave hjemmeforbrug. (2,10-1,03)*0,17 = 0,18kr/km, det er sgu billigt at køre Tesla, selvom jeg kører næsten dobbelt op I forhold til før Teslatiden.

Klaus_
Klaus_ Mar 28 '15
Hvad koster en bi-måler? Jeg har fået fortalt 1500 kr og opefter, det synes jeg alligevel ikke jeg ville give :)
NCL
NCL Mar 28 '15
Klaus, du kan købe en brugt kamstrup måler på greenline .dk til omkring 500 kr
Forummets indlæg er redigeret af NCL Mar 28 '15
Busimiss
Busimiss Mar 28 '15
@NCL du mener vel greenline.dk ;-)
Sider: 1 2 »