Loading...
dk

Rated range efter 90% opladning | Tesla Forum

homer
homer Dec 21 '13
Hvad får I andre i "rated range" efter en 90% opladning?
Fik 350 km efter første 90% ladning.
Kan ikke helt blive klog på om rated range efter version 5.8 er baseret ud fra temp og tidligere kørsel.
Storgaard
Storgaard Dec 21 '13
Jeg får 400 km på en fuld opladning. Og når jeg køre normalt kan jeg køre det som der står minus 10% altså en fuld opladning giver 360 km ved normal kørsel (når der er mellem 0-8 grader)
muller
muller Dec 22 '13
Min står på 395 km rated range ved fuld opladning. Om det passer ved jeg mere om i morgen når vi er kommet hjem fra familiebesøg på tåsinge igen :-)
Raymond
Raymond Dec 22 '13

Jeg har flere gange kørt ca. 350km i stræk og så er der ikke meget juice tilbage. Jeg kører de første 160-170 UNDER 100km/timen, resten kører jeg i gennemsnit 120km/timen. ca. 5 grader, nogen vind, regn indimellem, +AC, +sædevarme.

Jeg synes der er et problem med en dugget bagrude, når der er flere/mange i bilen.

homer
homer Dec 22 '13
@muller klarede du turen til tåsinge :)
Hvad får du i rated range ved en "normal" 90% ladning. Synes de 349/350 km
Km jeg får ligger lavere end jeg læser andre har.
Bjarni
Bjarni Dec 23 '13

Min Tesla er ved at lade op til en lang tur men er vel på omkring 85% strøm nu og der står 410 km rated range. Og jeg har ikke kørt specielt stille i den i de første par dage jeg har haft bilen. Så de 350 km lyder ikke af meget. Du er sikker på du ikke har sat den over på typical range som er noget lavere?

Bjarni
Bjarni Dec 23 '13

Ved 90% står min Tesla nu til 431 km rated range. I følge app'en på min iPhone er der 10 grader inde i bilen som står i en garage. Den har i øvrigt Teslas 19" AERO vinterdæk på. Er en P85+ med alle tilvalg.

Jeg tænker at du måske kan få lavere rated range oplyst hvis du har andre dæk på eller bilen ikke står i en garage og derfor er koldere? Eller det kan have noget at gøre med hvilken bilmodel du har?

Hvis der ingen logisk forklaring er ville jeg da spørge Tesla om en forklaring på den store forskel.

Raymond
Raymond Dec 23 '13

Ved 90% står min også på 431,9 - den står i en carport og udetemperaturen er 5 grader

homer
homer Dec 23 '13
Ups mente "typical range". har p85 model.
Tror måske bare batteriet skal motioneres lidt. Har læst andre der skriver at det kan stige med tiden.
@raymond den app du anvender bytter den ikke rundt på tingene?
De 345 du har i "ideal" svarer det til Tesla's "typical" eller er jeg blevet juleforvirret? :)
Forummets indlæg er redigeret af homer Dec 23 '13
Niels
Niels Dec 23 '13

90% giver også ca. 430 km hos mig og full charge til 100% giver ca. 500 km

350 km er for lidt ved 90%, noget er galt.

Hvad viste rated range ved leveringen (Tesla levere dem ladet til 100% og med display som viser rated range)

Er du sikker på den er sat til 90% ? - den hopper ikke selv tilbage hvis du ændre lade begrænseren, og du kan vælge en hvilken som helst % sats.

Er du sikker på der vises "rated range" - det kunne være at det istedet er "Typical Range" (viser et hvilket som helst tal baseret på dit typiske kørsels mønster) - hvilken måleenhed som displayet viser står lige neden under den grønne bar i speedometeret

Hvis du har købt en S85/P85 og der nedenunder batteri måleren står "rated range" og du også har tjekket at lade begrænseren står på det som svare til toppen af "daily range". Så ville jeg kontakte Tesla med henblik på at få tjekket batteriet/ladestanden..

muller
muller Dec 23 '13

Ups mente også typical range...

muller
muller Dec 23 '13

Vi kom fint hjem fra Tåsinge. Min datter blev syg, så vi måtte køre hjem samme aften, med kun 235 km typical range på tanken. På vej derover havde vi brugt 260 km typical range (på en 195 km tur), men det var også med 130 km/t på de tilladte strækninger. Hjemturen var mere afdæmpet med 90 km/t bag nogle lastbiler det meste af vejen. Men så havde vi også 35 km i tanken da vi kom hjem.

Vi ladede med 230V/13A på Tåsinge i ca. 8 timer @12km/t hvilket gav ca. 100 km i tanken.

Men konklusionen er at der er temmelig mange parametre som spiller ind; hastighed, aircon, udetemp, medvind, eco-mode, last, dæk, fælge og sikkert noget mere.

Men det meste af hjemturen hvor vi kørte ca. lige op med typical range, var med 80-100km/t, 17,5 grader C i kabinen (sat op til 19,5 da vi nærmede os målet), eco-mode slået til, medvind, Aerofælge, 6 grader C udenfor, fuld last; 5 personer inkl barnevogn, sengetøj, gaver + det løse.

Jeg brugte bremsen 4 gange mellem Tåsinge og Birkerød - det er sgu ok :-)

Niels
Niels Dec 23 '13

Hvis man skal sammenligne SOC (batteri maks opladning) bliver man nød til at sammenligne rated range, da det derved er samme beregnings algorime - typical er kun lavet for at give dig en ide om hvad din aktuelle forventede range er - hvilket også er et godt tal at kende.

Typical range er som ordet siger - den rækkevide du kan forvente ved DIT "typiske" forbrug - dvs. udregnet ud fra hvordandine sidste mange km er kørt (tror det er 50 km). 350 km lyder helt fint ved typical range - lidt dårligere end fabrikkens rated range.

Fabrikens rated range er beregnet ud fra ca. 185 kwh/km, mit totale gennemsnit ligger pt på 263 kwh/km (nedad gående) - altså noget højre en rated (det relativ høje tal skyldes mange korte ture hvor kabine varmes op)

Du kan se hvilket forbrug/km dit typical er beregnet ud fra - det vises i displayet som en stiplet linje i energi graffen ved siden af speedometeret (hvis du har energi grafen fremme).

hvis du er i tvivl om dit batteri er ok, kan du skifte til rated range og se om du ikke lander på ca. 430 km (+/- 10 km) når det er ladet op til 90%

Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 23 '13
homer
homer Dec 24 '13
Min rated range er 436 km ved 90%, så vist helt i orden der.
Vil stoppe med at bekymre mig om
Batteri, da Tesla tilsyneladende har ret godt styr på
det, og blot nyde bilen, som efter at have kørt den to dage, imponerer mig på alle fronter.
Som tidligere skrevet kommer jeg fra en godt udstyret a6 og har kørt i en del BMW 5 serie.
At sammen ligne den med a6 eller BMW5 serie giver efter for mig ingen mening. Tesla s er i en helt anden klasse. Som vel beskrevet er den surrealist hurtig.
Men at glide igennem det danske land stille, helt stille er en uventet stor nydelse.
Havde en tur på 100km i går, startet fra kold bil ikke stående til ladning, med fuld varme på. Hvor forbrug var 200 watt/km, uden at køre super økonomisk.
Der har været skrevet i mange anmeldelser at samle kvaliteten er under tysk standard.
Jeg er generelt rimelig sart, hvis det hele ikke er i skabet.
Har endnu ikke kunne sætte en finger på noget som helst. Er imponeret over Tesla s..

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 24 '13
Også 430 her. Deler Homers begejstring helt.
Jgilberg
Jgilberg Dec 25 '13
Citat fra homer Min rated range er 436 km ved 90%, så vist helt i orden der.
Vil stoppe med at bekymre mig om
Batteri, da Tesla tilsyneladende har ret godt styr på
det, og blot nyde bilen, som efter at have kørt den to dage, imponerer mig på alle fronter.
Som tidligere skrevet kommer jeg fra en godt udstyret a6 og har kørt i en del BMW 5 serie.
At sammen ligne den med a6 eller BMW5 serie giver efter for mig ingen mening. Tesla s er i en helt anden klasse. Som vel beskrevet er den surrealist hurtig.
Men at glide igennem det danske land stille, helt stille er en uventet stor nydelse.
Havde en tur på 100km i går, startet fra kold bil ikke stående til ladning, med fuld varme på. Hvor forbrug var 200 watt/km, uden at køre super økonomisk.
Der har været skrevet i mange anmeldelser at samle kvaliteten er under tysk standard.
Jeg er generelt rimelig sart, hvis det hele ikke er i skabet.
Har endnu ikke kunne sætte en finger på noget som helst. Er imponeret over Tesla s..

+1
homer
homer Dec 30 '13
Nu med 440 i rated. Tænkte nok det batteri havde godt af at blive brugt :)
Bjarni
Bjarni Jan 2 '14

Jeg synes at have bemærket det ændrer sig afhængig af om batteriet er varmt eller koldt. Dvs. hvis man kigger på det når den er ved at lade eller lige har færdigladet, så vil tallet sikkert være højere, end hvis man kigger på den lang tid efter en opladning, hvor batteriet måske er koldt igen.

homer
homer Jan 2 '14
Det ser jeg også her.
Har desuden bemærket at efter 48 timer hvor bilen har stået opladt ved 90% er det faldet til 426 km, samt stregen hvor man kan se batteri kapacitet nu ikke ligger helt op til de 90%
Troede egentlig den holdt den fast på de 90% når den står i stik over længere tid.
Men der er ganske givet en mening med det fra Tesla's side
KS
KS Feb 18 '14

Min Rated Range var droppet en smule -  ca 12 km på en fuld opladning. Men efter et enkelt besøg på en SuperCharger er den oppe på 487 km, og efter bedste overbevisning kan den igen komme højere op igen ved at blive brugt lidt mere, for derefter igen at få en Range Charge. Bilen var MEGET lang tid om at lade det sidste op - faktisk så stod den i næsten 40 minutter og blot ladede med 3-4A - 403V på SuperChargeren i Lillehammer. Det er efter sigende en balancering af batterierne som den laver til sidst ved opladning, og dette kan tage rigtigt lang tid.

Lad os sige at en af cellerne i bilen kan indeho

lde max 4,2V og er "flad" ved 3,2V. Eftersom vi ikke ved hvor mange batterier der sidder i en "stang",  så lad os antage at der er 100. Det vil sige at man har 100V som man kan trække ud af en "stang" batterier. Skulle blot ét af batterierne i "stangen" ryge ned op 3,2V, så kan der ikke trækkes mere strøm på denne - heller ikke selvom de andre stadigvæk har kapacitet.

Batterisystemet i Tesla'en er utroligt intelligent og måler faktisk på hver enkelt celle i en "stang", men disse fyldes kun helt op ved en 100% opladning. Hvis i prøver vil i se at det kan tage utroligt lang tid at lade den sidste 1% op på bilen - eller at den står på 100% i lang tid og blot har status "charging". Dette er ensbetydende med at det aktive batteriovervågningssystem er igang med at måle alle batterierne igennem, og celle for celle i hele batteribanken - lader den hve

r enkelt op til MAX kapacitet. Man kan derfor forvente at efter jævnlige 100% opladninger - at bilen kommer op på den oprindelige kapacitet igen - eller tæt på. Men bilen har naturligvis godt at at få batterierne luftet - og gerne blive kørt ned til ca 20% for så at blive ladt fuldt op.

Hvordan lader i andre - og hvor tit laver i en 100% opladning?

Jeg har sjældent gjort det - men skal måske til det.?

Har vedhæftet til billede af hvordan ladningen foregik

Forummets indlæg er redigeret af KS Feb 18 '14
Sider: 1 2 »