Loading...
dk

Rated range efter 90% opladning | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Feb 18 '14

Fra RC sporten ved jeg hvor lang tid balanceringen tager for selv et lille antal batterier. MEN der er ingen tvivl om, at en længere middag evt. en overnatning spændt på en supercharger vil være godt for batteriet, idet du så netop får den 100% balancering af alle celler i systemet, som er en form for "revitalisering" som vil komme batteriet til gode i det lange løb.

Michael
Michael Feb 18 '14
Hookmaker, Hvorfor nævner du supercharger, kunne man ikke opnå samme revitalisering ved at lade til 100% derhjemme?

Og hvorfor anbefaler Tesla at lade til max. 90% medmindre man absolut skal bruge alle 100%, hvis det rent faktisk er sundt for batterierne at blive fuldt ladet indimellem.
muller
muller Feb 18 '14

Batteriet har ikke godt af at være 100% opladet i mere end et splitsekund (som jeg har forstået det), så det ville kræve en umenneskelig disciplin at lade op til 100% og så trille afsted i bilen med det samme til daglig. Så er det nok mere idiot-sikkert (no offense :-)) at anbefale ladning til 50%-80% til dagligt brug, hvor det må forventes at batteriet tilbringer en del timer i opladeren efter at det er ladet op. Det må være Teslas vurdering at skaden ved at have et batteri stående 100% opladt ofte, er større end skaden ved sjælden balancering af cellerne.

homer
homer Feb 18 '14

Som jeg har forstået sker der intet ved at have den på 100% i nogle timer. Der skal bare helst ikke få flere dage.

Tesla lånebil kører de til 100% hele tiden, og den har efter nu 10.000 km, ikke tabt batteri kapacitet (434 km efter en 90% rated ladning).

Tror Tesla har lagt så meget buffer ind i toppen og i bunden, at man ikke skal gå så meget op i det.

Den video som ligger her på forum forside vedr. ladning siger det meget godt.

muller
muller Feb 18 '14

Du har formentlig ret, det ville give god mening ikke at lade det være op til brugeren at beskytte batteriet :-)

Hookmaker
Hookmaker Feb 18 '14

@Michael måske har du ret  men jeg har dog en fornemmelse af at SC'en er udstyret med noget bedre teknologi til balanceringen, - det er dog kun en fornemmelse.

@Muller, Jo alle Li batterier har godt af at lade til 100% og gerne ofte - selvom LiO batterier ikke besidder en memory funktion (det betyder at batteriet husker sin sidste ladning som 100% - og derfor taber kapacitet). Men det skal ske under balancerede forhold, jeg er ikke klar over hvorledes og hvordan det styres, men det må være bilen der gør det, og hvis SC er tilkoblet, så er det den. 

Raymond
Raymond Feb 19 '14

@Hookmaker,

Elektronikken til afbalancering kan kun være i bilen, SC har ingen direkte adgang til hver pakke i batteriet.

Hookmaker
Hookmaker Feb 19 '14

@Raymond, det skal du ikke være så sikker på. SC'en går nemlig helt uden om bilens indbyggede ladesystem.

Raymond
Raymond Feb 19 '14

@Henrik,

Ja, SC går uden om inverteren for SC giver DC direkte, inverterens opgave er at konvertere AC til DC.

Meen styreelektronik til battericellerne er kun i bilen, det er helt sikkert.

Hookmaker
Hookmaker Feb 19 '14

OK, whatever you say...;-)

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 25 '15

Jeg har lige lavet status på rated/typical range efter de første 10000 km. og godt og vel 3 måneders kørsel.

Oprindeligt hed den 497/394 km. Nu hedder den 482/386 km. Altså et umiddelbart tab i kapacitet på 2-3%. 

Det skal dog siges at den i går blev ladet ad 2 omgange først fra 3% til 90% og derefter i her til morgen til 100% med balancering af batterierne.

Hvordan ser det ud for jer andre?

Maho
Maho Jun 25 '15
Jeg har sjovt nok også lige rundet 10.000, godt nok på et 1/2 pr. Jeg synes ikke at have mistet noget. Det kan svinge lidt, men ligger på det samme eller måske 1-2 km under. Min startede også på 497/394.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 25 '15

Ifølge vedhæftede graf som har været her vist før er det nok forventeligt at batterierne efter 10.000 km er degraderet med ca. 2-3 %.

www.https://steinbuch.files.wordpress.com/...01/maxrangekopie.png

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 25 '15
MDamm
MDamm Jun 25 '15
Jeg har efter 47.000km på et år 382km rated efter balancering. 396km rated fra ny.
krabbe
krabbe Jun 25 '15
Jeg har En S85D fra d. d. 31/3 og kørt 21.200 km en typical range (har ikke tjekket Rated ) fra ny 407 og ved balancering i sidste uge 406 - har dog ofte oplevet at jeg efter ladningen til 100% kan køre 6-7 km før den begynder at tælle ned !

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 26 '15

Har længe kørt med range mode off da jeg ikke synes at HVAC virkede optimalt og har nu slået range mode til igen for at se forskellen på range. Ved 50% viser den nu at rated er 245 km og typical 196 km hvilket jo så svarer til hhv. 490/392 km ved 100 % SoC. Så står det alligevel ikke så slemt til da "tabet" så kun er ca. 0,5% ved typical range,  og kan som andre skriver køre 7-8 km før at SoC ændres ved 100 % ladning. Way to go Tesla! :-) 

@Kristian70.

Når din kun viser 379 km typical range er det så med range mode on eller off?

Sider: « 1 2