Loading...
dk

En lille advarsel til P85D'ere | Tesla Forum

KS
KS Mar 30 '15

Havde her til aften en lille oplevelse med bilen, som jeg bestemt ikke havde forventet.

 

Holdt i et vejkryds, og skulle dreje til venstre, og da der var klar bane - og ingen i nærheden, så fik den et ordentligt udslag med roret, og lidt frisk vind i sejlene.

 

Vejen var så åbentbart en smule glat - men kun under forhjulene, hvilket resulterede i at disse spandt rundt på vejen, og ikke fik vejgreb. Det gjorde baghjulene derimod, hvilket resulterede i at hele bilen - til trods for forhjulenes stilling - bare blev trykket forlæns, ratudslaget blev nærmest ignoreret, og bilen fortsatte ligeud. Det eneste 4-hjuls trækket har sørget for, er at dækkene ikke blev slidt flade, der hvor de ellers havde stået stille.

 

Der skete heldigvis ikke andet end at jeg blev nødt til at tage turen lige over krydset - en omvej på små 100 meter.

 

Men når i skal INSANE den, så gør det på en vejstrækning hvor det går lige ud - lad være med at gøre det i et sving, for INSANE mode, gør den simpelt hen helt sindsyg - nærmest utilregnelig :-)

 

Sørg derfor for at have go' plads når du sejler ud af havnen for fuld sejlføring! Pas på bolværk og sømærker.

Junior
Junior Mar 30 '15

Sikker på du ikke har semi slicks monteret :D :D Spøg til side, man skal aldrig overvurderer egne evner og jeg ved ikke hvor avanceret Tesla'ens 4-hjulstræk i bunden er, sammenlignet med f.eks. Audi's Quattro og lign.

KS
KS Mar 30 '15

@larsendk: De var ikke slicks for en uge siden..

Min erfaring med 4-hjulstrækket er at den har en lille tildens til overstyring ved at give gas i bløde kurver, altså trække snuden ind i svinget, ganske ligesom jeg kar oplevet at Audi'er gør det - Tesla'en gør det måske en smule mere, men de kan jo justere det ved at ændre lidt på softwaren..

egernmus
egernmus Mar 30 '15

;-)

Det kan være du har så meget torque på baghjulene, at det I praksis virker som differentialespærre :)

/Ulrik 

Kiefer
Kiefer Mar 31 '15

Jeg prøvede en P85D i Køge her forleden dag, jeg syntes den meget hurtigt mistede vejgrebet på våd vej, kan det passe?

Altså når jeg ved 0km/t trykkede speederen helt i bund ;-)

/Martin

Junior
Junior Mar 31 '15
Citat fra KenSeitzberg

@larsendk: De var ikke slicks for en uge siden..

Min erfaring med 4-hjulstrækket er at den har en lille tildens til overstyring ved at give gas i bløde kurver, altså trække snuden ind i svinget, ganske ligesom jeg kar oplevet at Audi'er gør det - Tesla'en gør det måske en smule mere, men de kan jo justere det ved at ændre lidt på softwaren..

Ellers har jeg et par MPSC dæk du kan overtage, hvis du vil køre på rigtige semi slicks ;-) Dog kun 19" desværre.

Arg okay, hvis den overstyrer, så er 4-hjulstrækket formenlig i samme kaliber som det min Audi har. Så er jeg efterhånden vant til det :-) Men det ville være smart, hvis man selv kunne indstille hvor vild den skulle være i valet-mode, praktisk når svigerfar eller lign. skal låne den og ikke ved hvad han trykker på :-)

Lau
Lau Mar 31 '15

Dejlig prosa Ken :-D

Tesla_guru
Tesla_guru Mar 31 '15

Kære venner. Den har 700 Hestekræfter hvad hulen havde i forestillet jer. Pas nu på, lær bilen godt at kende inden i giver den guf.

Og så håber jeg at møde alle 85D på sjællandsringen en dag :)

lysmanden
lysmanden Mar 31 '15
Apropos Sjællands ringen. De afholder en event over i Sverige på deres racer bane hvor der bla bliver kørt drift. Her kan man medbringe sin egen bil for at teste hvad den kan og presse den og lære den at kende. (Også selvom det ikke er en drift bil ) De kører med 1/2 times mellem rum. Først almindelige biler og bagefter drift og så skiftes de.
Koster ca 1000 dkr at deltage men så har man også banen hele dagen
Mike2810
Mike2810 Apr 1 '15
@Forum i P85D er vægtforskydningen voldsom og den løfter snuden næsten lige så meget som en Porsche 911Turbo. Så fuld rorudslag giver følger som Ken oplevede. Har der været snak om træning på Sjællandsringen??
PBP
PBP Apr 1 '15

Mon ikke jeres oplevelser skyldes at Model S oprindeligt er designet som baghjulstrukket køretøj. Tesla har lavet en quick fix for at adressere kundernes ønsker til forhjulstræk, derfor har i udfordringen med forkert vægtfordeling. Sagt med andre ord, bilen skal igennem en omfattende omgang redesign for at blive en ægte 4-hjuls trækker. Mon ikke model X bliver den ægte fornemmelse af det?

Bjarni
Bjarni Apr 2 '15

Er der overhovedet nogen serieproducerede 700+ hp biler, hvor det er fornuftigt at lave et 90 graders sving med fuld power?

 

Jesperbang
Jesperbang Apr 2 '15
bjarni. Ja hvis bare 90 graders svinget er stort og langt nok :)
Bjarni
Bjarni Apr 2 '15

Jeg antager stærkt at vi snakker om et typisk 90 graders sving i et vejkryds ud fra det Ken beskriver øverst oppe ;-)

Renedyhr
Renedyhr Apr 2 '15
Kunne også få min 600 HK Nissan GT-R til at drifte med alle 4 hjul når den stod på race mode :-)