Loading...
dk

Balancering af batterierne | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 5 '15
Men balanceringen af volt i batterierne gør også noget ved accelerationen da der så er maks mulig spænding på alle celler så vidt jeg har forstået.
KS
KS Apr 5 '15

@Gustavsfar: Jeg balancerer ofte min pack, og den har en yderst tilfredsstillende tilstand. Dette er tilfældet for både den gamle S'er og den nye. På den gamle så er tilstanden faktisk sådan at Mikkel og Nicolai (Service folk på Kirstinehøj) spørger til hvad jeg gør for at holde den deroppe. De har en intern værdi på batteriet, som de holder øje med, og min ligger pænt over gennemsnittet for hvad en ny bil leveres med.

Med ofte mener jeg gerne ugentligt, og da jeg kører meget, er det nogle gange flere gange ugentligt. Til gengæld så får den aldrig lov til at stå med 100% - ikke i andet end max 1 time. Bruger max opladninger til også at forvarme batterierne, sammen med en opvarmning af bilen en kold morgen. Så er bilen klar på både den ene og anden måde.

Her et lille screenshot ved ladning i går:

Tror ikke på at det skader at lade 100% og balancere pakken, men tror ikke det er godt at gøre, og så lade den stå.

Min helt klare opfattelse af bilen, ladning og batteri:

"Lad den meget - Brug den meget"

"Lad hurtigt - Brug hurtigt"

"Smil, vær glad, og behandl dine medtrafikkanter med respekt - sådan da"

Der er helt klart mest smæk på når den er fuldt opladet, batteriet er varmt, og dækkene ligeså. Men syntes den er bedst at køre når den er næsten fuldt opladet - lige når de gule streger for begrænset regen forsvinder. Sådan har jeg det bedst med den

Forummets indlæg er redigeret af KS Apr 5 '15
Oreo100
Oreo100 Apr 5 '15

Når batterierne er fuldt ladet op og ved max spænding, vil effekten der er tilgængelig alt andet lige være større. Forskel på om man aflader med 1A ved 3.2V og 4V. 

Læste at flere P85D ejere var lidt skuffet over performance ved 50-60% opladet. Nogen sagde den føltes langsommere end en P85 i det område. Må lige se om jeg kan finde tråden igen. 

Oreo100
Oreo100 Apr 5 '15

KenSeitzberg: Hvor gammel er din bil? Kunne være interessant at se hvad du får når du kører den i 0 eller tæt på. Og hvad batteri algorithmen så ændrer range til efter endnu en 100% opladning (så burde den være kalibreret)

Siden jeg ikke har fået min bil endnu, så kan jeg ikke teste. Men en anden test ville være accelleration ved feks 30, 70 og 100% opladet. 

KS
KS Apr 5 '15

torbenm: Den gamle er 18 måneder og har gået ca 74k km. Men en afladning og opladning giver ikke en kalibrering - der skal flere ture til - en 5 - 10 stykker førend batteriet er helt oppe, og ind imellem skal den godt i bund.

Den nye er 16 dage gammel, og har allerede haft flere ture ned til næsten 0 or op igen. Allerede 2200 km på uret.

Accellerationen desto mindre strøm kan godt mærkes, men den er stadigvæk kvikkere end en P85 med samme opladinngsniveau - men ikke så hurtig som en fuld P85D'er, men man kan stadigvæk blive svimmel ved 30% og et godt underlag.

Oreo100
Oreo100 Apr 5 '15

Mht til kalibrering så tænker jeg batteri algoritmen, ikke batteriet i sig selv. Det er ret svært at forudsige hvor meget effekt der er på et batteri uden at aflade det og lade det op igen. Men siden du gør det ret tit, så bør din være præcis. 

Men godt at se at bilen kan (og skal) bruges. Jeg har tænkt mig at lade til 90% hver dag og så 100% hvis jeg skulle få brug for det uden at bekymre mig. 

Hookmaker
Hookmaker Apr 5 '15

Torben, der er ingen memory effekt i disse batterier, dvs. de husker ikke feks. 90% opladning flere gange som så lige pludselig er 100%. Den skulle kunne aflades med samme Kwh hver gang, bortset dog fra lidt balanceeffekt, men den kan ikke være særlig stor.

Renedyhr
Renedyhr Apr 5 '15
Må man godt klatlade? Kører dagligt ofte kun10-20 km og har derfor ikke behov for daglig opladning. Har batteriet Best af at vente med opladning til det fx. kommer under halv eller skal jeg lade dagligt op til 80% som jeg normalt gør en til to gange om ugen?
gw
gw Apr 5 '15
Men der er vel noget med antal opladninger, som på alle andre li-ion? Der plejer at være noget med antal cycles de kan klare. Jeg lader typisk til 80-90% mandag og fredag. Ellers står den unplugged, har ikke fået info om det skulle være skidt, så modtager gerne input til optimal behandling.
Oreo100
Oreo100 Apr 5 '15

Det var ikke i forhold til memory-effect (hvilket der korrekt ikke er nogen nævneværdig af på lithihum. Noget helt andet på ældre NIMH), men mere algoritmen der prøver at finde ud af hvor meget strøm der egentlig er på batteriet. Det er ikke nemt at gøre præcist (man kan ikke spørge et batteri hvor opladet det er). Normalt en coulomb tæller der holder øje med hvor stor en effekt der rent faktisk trækkes ud og holder det op op den totale batterikapacitet. Den anden vej når man lader. Det kommer dog hurtig ud af sync, derfor kan det resettes ved fuld afladning og opladning (så ved softwaren hvor meget batteriet rent faktisk kunne oplade/aflade). 

Lithium er dog ikke specielt glad for at være fuldt opladet over længere tid (derfor man feks får sin mobiltelefon 50-80% opladet). Mange normale lithium ladere kan også aflade et batteri til opbevaring (omkring 50-60% opladet). Deraf ingen grund til at oplade sin bil til 100% og lade den stå der uden at bruge det.

KenSeitzberg nævnte at han ofte afladede bilen helt fra 100% opladet, så vil tage hans range estimater fra softwaren som være ret præcise. 

Forummets indlæg er redigeret af Oreo100 Apr 5 '15
KS
KS Apr 5 '15

torbenm: Range estimaterne er på ingen måder præcise. De er baseret på et fast forbrug, ikke mit forbrug.

Oreo100
Oreo100 Apr 5 '15

Jep, med præcis mener jeg algoritmen er præcis mht hvor mange kw der rent faktisk er i batteriet og dermed er dens "standard" estimat præcist. At man så kører råddent (det gør jeg) er noget andet :).

Folk har feks oplevet at deres range faldt eller steg efter en software opdatering. Det er ikke fordi batteriet pludselig er blevet ringere/bedre men højst sandsynligt algoritmen der er sat i nul.

Kan være endda de frigiver softwaren ligesom patenterne. Så kan vi se. 

Gustavsfar
Gustavsfar Apr 18 '15
Lavede i dag endnu en balancering af batterierne på SuC i Middelfart. Denne gang tog det knap så lang tid som første gang. Typical range endte nu på 398km og rated på 498km hvilket er et par kilometer mere end sidst. Accelerationen er som sidst noget vildere når batteripakken netop er balanceret. Håber i øvrigt at alle som har deltaget i eventen i Køge i dag har hygget sig :-)
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 18 '15
RobertJ
RobertJ Apr 18 '15

Når jeg indstiller min til ladning på 100% får jeg en charge error i display. Lader fint indtil 99% med typical range på 385.

noget man skal være nervøs for?

- K

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Apr 20 '15
Hookmaker
Hookmaker Apr 18 '15

Rated range på 385 -er det en S60'er??

RobertJ
RobertJ Apr 20 '15

@Hook, Det var nok typical range der skulle ha' stået der.

Prøver at køre den i bund og la' den la'' til 100% igen.

kajakaj
kajakaj Apr 20 '15
Jeg ligger i øjeblikket omkring 487/389 i hhv rated/typical range ved 100%
JL
JL Apr 20 '15

@Kitora: Min P85 kommer op på 384 ved 100% opladning - ikke noget der bekymrer mig :-)

Maho
Maho Apr 20 '15
Min p85 (5 mrd) ligger på 394, men efter en tur til Østrig lå den på 400, nok pga balancering, røg efter et par uger tilbage til de 394 km.... De 394 er uændret i de 5 måneders ejerskab
Forummets indlæg er redigeret af Maho Apr 20 '15
Gustavsfar
Gustavsfar May 4 '15

Jeg faldt tilfældigvis over denne skrivelse på det amerikanske forum som godt beskriver "re-loss range"

www.http://my.teslamotors.com/...ncerns-re-loss-range

Sider: « 1 2 3 »