Loading...
dk

El rabat ved el-opvarmet hus og solceller | Tesla Forum

Kramer
Kramer Apr 9 '15

Hej

Jeg prøver at gennemskue en mulig rabat jeg kan få på afgifterne til el, ved at indgå en aftale med elbilsupport, evse eller lign, men synes ikke jeg kan blive klog på det og kan heller ikke finde et lignende svar her fra forumet - håber en kan hjælpe?

Jeg har i dag jordvarm(Elopvarmet husstand) samt solceller - jeg får i dag afgiftsrabat på forbrug over 4000kWh/år(grundet el opvarmet husstand)

Jeg har et totalt årligt forbrug(inden tesla-ladning) på ca 9.000kWh(Både El og varme i huset)

Mine solceller giver mig så ca. 7.500kWh tilbage årligt.

Hvilken rabat ville jeg kunne hente ved Elbilsupport, Evse eller lignende baseret på mit setup beskrevet, samt allerede eksisterende rabat på 4000+ kWh?

Håber nogen her inde kan være skarpe på denne beregning/viden?

Kokken
Kokken Apr 9 '15
Hej Kramer.
Jeg har selv lige talt med Jan fra Dansk elbil support idag, han er i øvrigt meget hjælpsom
Kokken
Kokken Apr 9 '15
Øv - kan se det meste af mit svar ikke kom med. Prøver igen - du kan opnå 1.09 kr pr. KWh i rabat på afgiften, ved at lave en abonnementsordning på en ladeboks. Ordningen udløber ultimo 2015, men forlænges formentlig!!!! Priseks. på Wall-B ladeboks, oprettelse kr. 1800, depositum kr. 3500, Abonnement kr. 250 pr. Mdr. Håber det hjælper
Kiefer
Kiefer Apr 9 '15

Kokken: Hvor har du hørt at ordningen forlænges, den udløber jo sammen med afgiftsfritagelsen. Ikke, at jeg ikke synes det er en god idé, at forlænge ordningen i forhold til mit eget egoistiske forbrug ;-)

At kunne dividere strømprisen med 2 pr. kWh er jo næsten 1000,- sparet om måneden.

/Martin

Kramer
Kramer Apr 9 '15

Jeg er med påat jeg kan få 1kr elle rmere i denne besparelse, men vil ikke på alle mine kWh som jeg bruger på opladningen på bilen, da jeg allerede på de kwh har min anden El-opvarmet-hus rabat - eller supplere disse to hinanden? Dvs. jeg både får i pose og sæk?

Kan være Jan kunne svare på det konkret, da de må have haft forespørgslen før.

Kiefer
Kiefer Apr 9 '15

Kramer: Det er vist lidt af en gråzone. Det ene sted får du en rabat direkte fra din el-leverandør, det andet sted via en leverandør af din el-bil lader. Om det ene udelukker det andet er vist mest op til din samvittighed. Der står ikke nogen steder at det ikke vil fungere, men det vil jo få din udgift til en kWh til bilen ned på ca. 50 øre pr kWh.  Men der står så heller ikke nogen steder, at det er muligt...

/Martin

KS
KS Apr 10 '15
Jeg har undersøgt, og en udbyder af ladebokse har pligt til at undersøge om du har solceller, elvarme, husstandsmøller eller andet på din installation. Man kan ikke bare få i pose og sæk, og det er derfor de skal vide hvilket installationsnummer bilen lader på, og der skal være en seperat måler for dette.
birkjensen
birkjensen Apr 10 '15

Hej alle, 

Har undersøgt flere gange hvordan jeg får mest ud af pengene. 

Seas-NVE, giver mig 62,25 øre pr kWh på afgiften, over 4000kWh, grundet el-varme i huset.

Modstrøm giver mig gratis strøm om natten, det vil sige en besparelse på 30-40 øre pr kWh time. 

Den besparelse med 1 kr. pr kWh er vel noget som kun gælder til 31 dec 2015 ?. 

Jeg går og overvejer et solcelleanlæg med batterilager på en 20 kWh. 

Modstrøm koster 1000 kr. i opstart og 10 kr pr md. 

Solcelleanlæg ligger omkring 140.000,- med en årlig afgift til seas-nve på 1000,- for lån af deres måler. 

Andre forslag ? ... 

Raymond
Raymond Apr 10 '15

@Kiefer: Det er ikke en gråzone! Der star I loven om afgiftretur, at der skal være betalt fuld afgift af strømmen, før du kan få kr. 0,89 (+moms=kr.1,03) retur.

Kramer
Kramer Apr 10 '15

Raymond: Dvs. at min rabat grundet elopvarmet hus på ca. 50øre(Over 4000kWh) faktisk skal fravælges, hvor jeg så kan tilvælge mig et abb. ved Evse eller lign, hvor jeg vil få 1,03kr i rabat istedet.

Min solceller(de første 7,500 kwh), hvor der ingen afgift er, bruger jeg jo allerede på husstanden - dvs. den el der bruges til tesla ladning, vil jeg med måler fra en lader(Evse eller lign), kunne dokumentere , hvor meget der er brugt og vil også betale fuld afgift på disse kwh, hvorfor rabatten burde kunne fåes(1,03kr)

Må nok hellere lige snakke med et af selskaberne - de må kende denne problematik - jeg opdatere jer.

Klaus_
Klaus_ Apr 10 '15

Er det ikke kun resten af 2015 du kan få rabat (1,03 kr) på strømmen via en ladeboks?

Kramer, det lyder til vi har cirka samme setup (solceller + jordvarme). Vi køber cirka 1500 kWh om året, da solcellerne ikke dækker hele vores behov. Jeg var af den opfattelse at afgiftsrabatten på det over 4000 kWh først var efter solcellerne var trukket for, da det jo ikke giver mening at give afgiftsrabat på "gratis strøm" (solceller), men jeg kan se der er noget forvirring på området:
http://ing.dk/...solcelleejere-167307

Mere her:
http://www.solcelledebat.dk/...tid=3199&page=17

Kramer
Kramer Apr 10 '15

Klaus_: Korrekt, har også læst forskellige indlæg om forvirringen herom. Jeg har netop først fået mig tilmeldt til rabatten over 4.000kWh - så jeg må se hvordan mit elselskab håndtere denne ved næste regning.

Kramer
Kramer Apr 10 '15

Klaus_: Korrekt, har også læst forskellige indlæg om forvirringen herom. Jeg har netop først fået mig tilmeldt til rabatten over 4.000kWh - så jeg må se hvordan mit elselskab håndtere denne ved næste regning.

Kiefer
Kiefer Apr 10 '15

Kramer: Hvis dit hus er registreret i BBR som el-opvarmet burde rabatten være sket automatisk.

/Martin

Kramer
Kramer Apr 10 '15

Jeg talte med Jan fra elbilsupport i dag omkring denne rabat i mit setup. Han siger der ingen regler er om dette og vejledningen siger intet om det, men han ville ikke turde give rabatten til mig, så jeg både får i pose og sæk. Så muligheden er at afmelde sin elvarme rabat(ca. 54øre over 4.000Kwh) og dernæst få en aftale med elbilsupport eller lign, hvor jeg får 1,09 rabat pr kwh på den strøm min lader bruger. Her skal man ind og regne på hvad bedst kan betale sig - for der er et break even ved et vist forbrug til teslaen. For 1,09 rabatten på laderen er kun på teslaens forbrug og de 54øre er på al forbrug i hustanden over 4000kwh. Så jeg skal lige have regnet hvad bedst egner sig - men tror faktisk de 54øre ser ud til at vinde.

Forummets indlæg er redigeret af Kramer Apr 10 '15
Kramer
Kramer Apr 10 '15

Keifer: Det var nævnt i BBR og har været der i 2-3år(Så længe jeg har haft jordvarme), dog uden rabat. Talte med BBR ved min kommune, og de sagde at der var ikke en selvfølge og de var ikke forpligtet til at give denne info videre til mit elselskab - så skulle aktivt selv bede om dette gennem deres blanket.

Kiefer
Kiefer Apr 10 '15

Raymond: Så det vil sige at de første 4000kWh kan man få 1,03 i afgift retur på, da du jo netop på disse HAR betalt fuld afgift?

/Martin

Kiefer
Kiefer Apr 10 '15

Kramer: Ok, hos vores nabo skete det automatisk. (vi er kunder ved AURA energi i østjylland)

Vores eget hus er først færdigt i løbet af sommeren, og så vil jeg stå med den samme problemstilling, jordvarme (uden solceller) og elbil.

/Martin

Raymond
Raymond Apr 11 '15

Kiefer: Ja, det må være konsekvensen, man kan tage 1,03 I afgifts retur af max. 4.000 kWh, hvis man har elvarmeafgiftsreduktion.

Klaus_
Klaus_ Apr 12 '15

Men den 1 kr retur i afgift gælder jo kun resten af 2015, så det skal du også huske at tage med i regnestykket, at fra og med næste år, er der måske/måske ikke en rabat :)

Tilbagebetalingsordningen af elafgift er i henhold til LOV nr 1353 af 21/12/2012 §21 og er indtil videre gældende til udgangen af 2015. Måske forlænges ordningen ved lov.
http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=141564

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Apr 12 '15