Loading...
dk

Brugtbils prisen for Tesla | Tesla Forum

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 4 '14

Hej,
Dette er min første post herinde, den er skrevet af en teslafanatiker, som ikke har 800.000 til en bil og ikke vil ud i at låne penge, men som overvejer mulighederne for at købe om 2-3 år, og derfor gerne vil have hjælp til nogle fremtids beregninger.
Mit umiddelbare gæt er at en P85 til 800.000 vil koste 670.000 efter 1 år og 25.000km, 550.000 efter 2 år og 50.000km, og 450.000 efter 3 år og 75.000 km.
Hvordan syntes i umiddelbart det lyder?

Jeg vil gerne give omkring 500.000 for en 2-3 år gammel P85'er, og forventer at der må komme nogen stykker når de første leasing kontrakter udløber.
Og uden at være ekspert inden for handel i EU, så ser jeg umiddelbart mulighederne for at hive en "billig" tesla fra Tyskland eller Sverige om 2-3 år,
da teslaen bare er en "normal" bil i de lande, pga afgifts systemet, og de derfor følger deres alm. bilpriser. Hvor man måske godt kunne forestille sig at den ellers herhjemme ville kunne holde prisen bedre pga. at den er lidt speciel i forhold til vores afgifts system. Og alene moms forskellen i Tyskland giver en besparelse på 48.000, for en bil til 800.000.

Men det er selvfølgelig bare mine gæt og spekulationer, så jeg er meget spænd på hvad jeres gær og spekulationer er =)

Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Jan 4 '14
Skaarup
Skaarup Jan 4 '14
Det er totalt usikkert, på flere måder! Du er selv inde på hvor meget bilerne taberi værdi, det kan både være mere eller mindre end du skriver. I øjeblikket kan Tesla ikke producere biler nok, og sålænge udbuddet er mindre end efterspørgslen, så tror jeg brugtbilspriserne vil være relativ høje. Især når der kommer et fornuftigt netværk af Tesla Stations. Omvendt kunne man også forestille sig at andre bilproducenter kom med konkurrencedygtige modeller der kan presse prisen. Om det lige sker om 2-3 år er jeg dog ikke sikker på.

Men en ting man skal huske er at afgiftsfritagelsen for elbiler kun gælder indtil næste år. Mit bud er at der kommer en form for afgift, om det er 10% eller 170% ved jeg ikke - givetvis væsentlig mindre end de 180%, men den kommer på et tidspunkt. Og så vil alle elbiler der er på gaden, stige i værdi.

Med andre ord: Totalt umuligt at forudsige hvad en brugt eller ny Tesla koster om 3 år! :-)
Ruderen
Ruderen Jan 4 '14

Det som er en "dark horse" som du har i mod dig, er at Tesla'en er kunstig billig p.t => staten er nød til at fortage sige noge med hensyn til afgifter, hvis der danskerne begynder at købe flere el-biler de næste par år. Staten bliver nød til at enten putte afgift på eller lave en for for roadprising for at få nogle penge i statkassen. Derfor den "billig" Tesla du vil købe om 2 år koster måske stadig 800.000 brugt, såfremt Staten har lagt en afgift på bilen feks således en ny tesla kommer til at koste 1m.

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 4 '14

Muligheden for at den holder prisen pga. efterspørgsel er der selvfølgelig, jeg kan huske Lupo 3L holdt sin brugt pris rigtig godt pga. den høje efterspørgsel.

Men jeg tvivler på at den kan holde sin pris høj pga. vores afgifts system, de næste 2 år (minus 4 dage) er elbiler fritaget for afgift, og da bilerne ikke har sær status i de andre EU lande, så burde de følge den normale værdiforringelses proces i resten af EU, og her kan bilen hentes og bringes til DK uden det store besvær og udgifter. 

Raymond
Raymond Jan 4 '14

"~~Det som er en "dark horse" som du har i mod dig, er at Tesla'en er kunstig billig p.t => staten er nød til at fortage sige noge med hensyn til afgifter, hvis der danskerne begynder at købe flere el-biler de næste par år. Staten bliver nød til at enten putte afgift på eller lave en for for roadprising for at få nogle penge i statskassen. "

@Ruderen,

Du er klar over, at der reelt heller ikke er nogen afgifter på de små biler under kr. 110.000 - Dem, der bliver solgt flest af! NUL afgift, kun moms som på Tesla.

Ruderen
Ruderen Jan 4 '14

@Raymond - Helt enig det er dog et andet game, en mindre bil til ca kr 110.000 som får pålagt en afgift, er jo ligegyldigt, hvorimod en bil til kr. 800.000 slå det jo langt hårdere igennem. Min point er, at Staten kommer til at mangle nogle penge og de skal findes et eller andet sted.

homer
homer Jan 4 '14

@Raymond.

Nye personbiler

Registreringsafgiften på nye personbiler er normalt indregnet i købsprisen. Afgiften er 105 pct. af de første 79.000 kr. og 180 pct. af resten (2013).

///

105% af de føste 79.000 kr og derefter 180 % er da også en slags afgifter :)

Raymond
Raymond Jan 4 '14

@Homer,

Jeg skrev reelt, ikke den normale sats, der er nemlig så mange fradrag, at de små biler IKKE betaler afgifterne, men kun moms. Her et par fradrag:

~~Det giver fradrag i registreringsafgiften
 Fradragets størrelse

Selealarm
 200 kr. pr. alarm for op til 3 alarmer

Partikelfilter
 3.500 kr.

Lavt brændstofforbrug, benzinbiler
 4000 kr. pr. liter, som bilen kører over 16 km/l (hvis bilen fx kører 18km/l, kan der trækkes 8.000 kr. fra registreringsafgiften).

Hilsen

Raymond

Raymond
Raymond Jan 4 '14

... lad os bare fortsætte

~~Du skal også betale mindre i afgift, hvis bilen har mere end 2 airbags, abs-bremser og ESP-system.

Også lige til Ruderen,

Det har du også ret i, men biler til 800.000 er nok ikke dem som skæpper meget i statskassen, antal X afgift.

MartinPedersen
MartinPedersen Jan 4 '14

Men nu er dette forum ikke lavet med henblik på at diskutere småbiler, så lad os dreje debatten tilbage igen, hvis der nu skulle være andre derude der ville bidrage med noget.

Niels
Niels Jan 4 '14

ja efterspøgslen vil være stor de næste mange år. Hvilket vil begrænse værdi tab/år. I usa sælges brugte teslaer til relativt høje priser.

i sverige og tyskland sælges ikke mange teslaer da de netop er i hård pris konkurrence med traditionelle biler.

i norge, holland og danmark går det bedre og her vil de fleste brugte også være at finde om 3 år, specielt holland hvor der vist primært er firmaer som køber dem (og derfor sikkert sælger igen om 3 år)

Min er planlagt til at forblive min i +10 år og vil således ikke presse brugt priserne :).

det forventes at tesla vil begynde at sælge en 4wd udgave i slutningen af 2014. Formodentlig med en 0-100 tid omkring 3,3 sek. Og muligvis med et 100 kw batteri.

Hvis/når det sker vil der frigives en del p85 da nogle vil skifte til den nyere udgave -helt hvor mange vides ikke men det vil helt sikkert påvirke brugt prisen i den retning du ønsker.

husk dog på at hvis danske afgifter ændres for elbiler efter 2015, så vil din importerede brugte bil også blive pålagt den nye afgift.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Jan 4 '14
Kiefer
Kiefer Jan 4 '14

Jeg har mine tvivl om at der vil ske ret meget med afgifterne efter 2015, det er stadig forsvindende få EL-biler der sælges herhjemme om måneden, vi er jo slet ikke oppe og tale mængder på niveau med Norge. 

FDM vil formodentlig nok være fortaler for at EL-bilerne bliver forbudt...jeg mener bliver afgiftpålagt på linie med alle andre biler, det taler selvfølgelig mod at der sker en ændring i nuværende setup. Men Med et salg på vel omkring 10.000 nye biler om måneden i DK hvor el-bilerne udgør ca. 100 stk. kan man jo ikke påstå at salget er eksploderet...

Hvad Tesla DK sælger om måneden i DK er jo nogenlunde hvad VW sælger om formiddagen på en sløj dag:-)

@Niels: Jeg er ikke sikker på at jeg vil beholde samme bil i +10 år. har endnu ikke haft en bil der kunne holde til det og samtidig være uden større omkostninger, Dertil tror jeg mit kørselsbehov er for stort. Husk på at batterien har en forventet levetid på 8 år, og vil koste en formue at skifte, det tror jeg taler ned for at holde en nogenlunde brugtpris om 10 år.

Forhåbentligt kan vi jo så forvente at batterier til den tid er blevet langt bedre og langt billigere, at MIT er kommet med deres "superkondensator" som kunne gøre verdensbilledet helt anderledes.

Husk på at Tesla har udtaget patent på deres batteriteknologi, der er endnu ingen der ved hvad det vil kunne gøre ved en evt. OEM udgave af batterierne, teknologien til et større er der jo i princippet allerede da 18650 batterierne nu kan fåes i en 5000mAh udgave, og med 6831 stk. i en Tesla S, vil det give et batteri på ca. 125KWh mod de 85KWh der er i dag med et 3400mAh batteri.

Hvor har du set at der skulle komme en 4WD udgave med et 100KWh batteri henne?

/Martin