Loading...
dk

Adaptiv fartpilot | Tesla Forum

lysmanden
lysmanden Apr 24 '15
Hej venner

Jeg brugte min adaptiv fartpilot idag og satte den til 3 biler bremse afstand

På et tidspunkt på motorvejen blev der bremset forholds vis hårdt op foran mig ( dog uden at føren klodsede bremsen )
Jeg følte at jeg måtte overtage bremsen på bilen. Er der nogle der ved om bilen selv vil være istand til at bremse så hårdt op eller vil det have endt med sammen stød hvis jeg havde troet at bilen kunne klare opbremsningen

Mange nyere biler har foruden adaptiv fartpilot også City emergency break. Foråret nærmer sig og tiden hvor denne funktion kan komme i brug er over. Let påklædte piger og flotte Teslaer kan distrahere os, men findes det til Tesla?
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 24 '15

Den bremser selv  (automatisk nødbremse) hvis det bliver nødvendigt. På en tur hjem fra Kbh i sidste uge havde jeg den på TAAC og pludselig opstod der kø med katastrofelignende opbremsninger. Her bremsede bilen selv  (og jeg selv) og den vibrerede og gad lyd fra sig. 

Hookmaker
Hookmaker Apr 24 '15

Jeg har nu kørt myldretidskørsel i kbh i en 3 ugesrs tid med det slået til og det funker super. Jeg har sat afstand til 1 biler - og den bremser helt op når det er nødvendigt, - MEN jeg har altid foden ved bremsen for tilfældes skyld. Ved normal motorvejskørsel funker den bedst uden regen - ellers er der nogen gange en irriterende lagtime når man skifter bane.

Nommensen
Nommensen Apr 24 '15
Jeg har kørt med TAAC siden januar og det virker - i starten havde jeg også foden parat, men er nu helt tryk med elektronikken. Er enig at man skal være opmærksom på langsomt kørende biler da systemet bremser ned og nogen gange er man ikke helt forberedt.
Nommensen
Nommensen Apr 24 '15
Jeg har kørt med TAAC siden januar og det virker - i starten havde jeg også foden parat, men er nu helt tryk med elektronikken. Er enig at man skal være opmærksom på langsomt kørende biler da systemet bremser ned og nogen gange er man ikke helt forberedt.
lysmanden
lysmanden Apr 24 '15
Dvs hvis en skærer dig af og kører ind foran dig og han efterfølgende klodser bremserne så stopper teslaen også?

Kan det virke som City energi emergency break også ved kravle kørsel inde i tæt by..?
NOELON
NOELON Apr 24 '15

Enig. Den fungerer super. Kører normalt også med 1 bil afstand og er enig med Henrik, at motorvejskørsel giver bedre dynamik hvis regen slås til Low. Ved tæt kørdel har jeg dog også foden parat. Dette landskab er nyt for mig, så er automatisk konservativ. Men en enorm lettelse at kunne hvile foden på langtur og også at automatisk nedblænding fungerer så perfekt når man kører mørke-kørsel på landet. En fornøjelse.

Oplevede idag at katastrofe opbremsning også virkede perfekt - uden at autopilot var slået til - da jeg simpelthen kørte for hurtigt henimod en drejende forankørende. Havde dog foden ved bremsen og havde planlagt at bremse. Men dejligt at se det bare virkede.

Nommensen
Nommensen Apr 24 '15
Ja det vil den, men hvis han skærer ind foran dig og blokerer kan det jo godt være at bremseafstanden ikke er lang nok - hvis du selv kan nå at bremse kan systemet også
Gustavsfar
Gustavsfar Apr 24 '15

Ja det er i hvert fald det den er tiltænkt at gøre. Så ja udfra min relativt begrænsede viden om det og nu egen erfaring burde den i en sådan situation nødbremse helt til stop.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Apr 24 '15
NOELON
NOELON Apr 24 '15

Den bremser ned. Jeg oplevede flere gange på de Tyske motorvej når vi havde sat afstanden for langt, at der var biler der skiftede bane og Teslaen bremsede ned. Men selvfølgelig kan den ikke tage højde for idioter, der kører ind foran og som ikke giver reaktionstid nok. Men jeg har ret meget tillid til at Teslaen kan reagere hurtigere end du kan hvis du ikke lige har foden på bremsen.

lysmanden
lysmanden Apr 25 '15
Tak for svar. Jeg vil prøve mig lidt frem men det skal jo aldrig være en sovepude

Hvordan med by kørsel ved 20 km t. Skal den står på fart pilot eller vil den bremse bilen hvis jeg ikke er opmærksom på en foran kørende / holdende bil?
NOELON
NOELON Apr 25 '15

Har ikke prøvet særlig meget by kørsel, men udfra det jeg har prøvet virker katastrofe opbremsning også uden at autopilot er aktiveret.