Du kommer ikke til at få 400v i den anden ende. Det er sikkert.
Kablet bliver nok mere end håndlunt, så du kan rulle det ud langs med stien du skal fra hus til garage og få isfri fortov den vej igennem!
- R
Du kommer ikke til at få 400v i den anden ende. Det er sikkert.
Kablet bliver nok mere end håndlunt, så du kan rulle det ud langs med stien du skal fra hus til garage og få isfri fortov den vej igennem!
- R
Kloge hoveder siger, at man til de "mobile" kabler godt kan nøjes med 5 X 1,5 kvadrat til 16 Ampere. Især når der ligger frit, og kan komme af med varmen. Der vil grundet det mindre tværsnit være større modstand i kablet, og deraf større effekt tab. Men det kan efter flere brugeres reelle erfaringer godt bruges.
Kablet vil være væsentligt billigere og lettere. Der skal spildes meget effekttab i kablet, før det havde været mere økonomisk at købe et på 2,5 kvadrat.
Med et så langt kabel kan man jo skrue ned til 13 ampere, og stadig nå at lade bilen op, hvis der nu er tid til det. Skruer man ikke ned i ampere, kan man være udsat for at spændingen falder til en grænse, hvor Bilen slår fra. Man kan så nedsætte amperene gradvist, indtil man synes man har en fornuftig balance mellem at den ikke slår fra, og at den ikke tager for længe om det.
Så jo, det skulle nok kunne bruges. :-)
Skud fra hoften, Voltage drop: ~10-15% v/ 40m
Og det var for 16A i en 5x 1,5kvt- R
Sådan skal den ged barberes. God ide.
Må jeg forslå, at du også køber 2 stik?
Tihi...
Skal også have anskaffet mig en CEE forlængerkabel, men synes godt nok at 10m 2,5kvt ser voldsom og tung ud. (unødvendig kg i bilen, da det er tiltænkt at det altid skal ligge i bilen)
Er mere for 1,5kvt selvom der er lidt mere effekttab. Kablet skal bruges 2 gange om ugen, når bilen skal oplades på arbejdet. Eller er risikoen for overophedning m.m. for stor?
Men har også et 7,5meters type2 kabel liggende i bilen. Vil det mon være muligt at forlænge det medfølgende UMC kabel med et type2 kabel?
Selvom jeg er tilhænger af 2,5 kvadrat:
Nej, der er ingen risiko for overophedning, selvom det er 1,5 kvadrat, blot det er rullet ud. Og da det ikke er dig der skal betale for den effekt, der skal smides i kablet som opvarmning, så brug du bare et 1,5 kvadrat. Med dine vægtargumenter har du jo ret.
Der er en indbygget måle/verificerings modstand i ethvert kabel. Det fortæller lade kontrolleren, hvilken strømstyrke kablet er godkendt til. Så jeg tvivler på, at det vil virke. Men alt skal da forsøges, skal det ikke?
Du kan jo prøve derhjemme, hvor ingen ser dig, men husk, så kommer din mobillader måske til at ligge udendørs, når du lader på arbejde
DeaconWP .. vi lader med 13A her på 20 meter 5x1,5kvadrat gummikabel, og det virker fint bliver håndlunt .. synes dog jeg der er lidt for stort spændingstab ved 16A.. (og mine sikringer bliver også rigeligt varme med 13A). Vi har 2,5kvadrat i installationen i en væg frem til CEE-stik.
NKT kabel-guide siger man må bruge 5x1,5kvadrat gummikabel i det fri til 16A. Til gengæld må 2,5kvadrat fast installation ikke benyttes til 16A i mere end så vidt jeg husker 3 timer ved "fuldlast" uden elektrikkeren skal regne på varmeafledningsforholdene, som skal være gode, hvilket vel i princippet betyder en hullet kabelbakke med fri luft omkring :)
/Ulrik
Ja, Ulrik du har helt ret i det du siger. Jeg er 100 % enig, og jeg må snart lære, ikke at svare på den slags spørgsmål, som NT82 stillede. Det fagligt bedste er jo at bruge en 2,5 kvadrat. Men havde jeg svaret det, så ville mange have ment, at 1,5 er nok. Jeg synes ellers jeg et eller andet sted har forklaret at tykkere er bedre. Men det er nok bare nede ved lægen her dan anden dag.
Og igen til NT82, kan vi nok blive enige om, at man skal vælge hvilke faktorer man vægter som vigtigst. Færre kilo i bagagerummet, og større tab ved ladning. Eller omvendt, sammen med de andre faktorer, som man kan komme i tanke om. Som dine, der gør at du vælger de fornuftige 13 amperes forbrug ud af dit 16 amperes ledningsnet.
@DeaconWP - Tak fro alle dine gode og saglige in-put her på forum! Men nu er det jo ikke et "lykke-Site" hvor det gælder om at få flest "likes"
Så uanset om du mener dine råd vil blive velanset eller ej, så vil det være det faglige indhold der vægter.
Vi har med biler at gøre som vejer 2t+ så glem alt om et ekstra kabel vejer 5-10kg. det er stadig kun promiller af vægten på de 4 nye fælge på 20-21-22" som folk køber i vildskab til de stakkels ellerter.
Så el-sikkerhed, ladeeffektivitet, og ro i sjælen over DIY løsninger = så fede kabler som muligt - jeg har selv lagt 6mm2 ud til ladeboxen og en 5x4mm2 gummicobra - som slutteligt give <1V i DeltaU på Netspænding vs ladespænding på de samlede 23 meter´s en afstand fra gruppetavle til type II Menneke stikket