Loading...
dk

Hvornår kan ladeboks med abonnement og 109 øre retur svare sig? | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Apr 30 '15

Så vidt jeg har forstået så tyder det på at ordningen med at få 109 øre retur på en ladeboks, forlænges efter 2015.

Hvad er jeres erfaringer med hvornår det kan svare sig at investere i en ladeboks?

I mit regnestykke, så går det lige op, og kan derfor ikke svare sig. Kørselsbehov 25.000 km årligt hvilket jeg har sat til 6500 kWh (er det helt skævt?). 

Fordi vi varmer med el i huset, kan vi få knap 50 øre retur pr kWh vi bruger over 4.000 kWh om året, så med det månedlige abonnement på 250 kr til ladeboksen (som så giver 109 øre retur pr kWh), i forhold til ingen abonnement og få 50 øre retur pr kWh, går det stort set lige op i sidste ende. 

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Apr 30 '15
nicom
nicom Apr 30 '15
Jeg synes ikke at du har medregnet de gratis superladere.
Klaus_
Klaus_ Apr 30 '15

Dem kommer jeg ikke forbi i det daglige. Mine 25.000 km, jeg har beregnet ud fra, er dem jeg kører til/fra arbejde.

Superchargerne bruger jeg når der skal besøges venner og familie, for de ligger nemlig på ruten :)

Kokken
Kokken Apr 30 '15
Hej @Klaus.
Jeg er enig med dig i at "det går lige op" med 6500 kWh.
Jeg er ikke sikker på du, både kan få rabat på afgiften for elvarme og samtidig få yderligere rabat på afgiften ved en ladeboks
RobertJ
RobertJ Apr 30 '15

Klaus_: Jeg har ca 17000km årligt i pendlerkørsel hvor jeg ikke passere en supercharger. Derudover kommer der det daglige frem og tilbage og lander også på ca. 25000km/år
Det mener jeg retfærdigøre en opsætning af et ladestander abbonnement.

Installationsomkostningerne for et rødt CEE stik eller ladeboksen mener jeg burde gå lige op.
Derfor kommer der kun det månedlige gebyr og oprettelsesomkostninger i spil.

elbilsupport har pt en ladeboks 11kw med 175kr/md i abb. og 1000kr i oprettelse.

Jeg regner med 6250kwh ladet, det giver et mdl. provenue på 570kr.
Min ladeboks er derfor tjent hjem efter 3 måneder (oprettelsen).

Ladeboksen afskrives med 100kr/md. og tilhører derfor mig efter 35måneder udover de første 6mdr som er forudbetalt.

Provenue efter 41måneder 23370kr.
Udgifter efter 41måneder 8175kr. 
(De holder 2000kr depositum de fanget indtil opsigelse)

Dette regnestykke forudsætter ordningen løber frem til og med 2018.

En anden fordel må være at jeg ikke skal pakke mit mobile ladekabel ind og ud af bilen hele tiden.

- K

Kiefer
Kiefer Apr 30 '15

Du kan ifølge reglerne kun få afgift retur for de første 4000kWh du bruger i hjemmet, da reglerne er sådan, at du ikke kan få afgift retur af kWh du allerede har fået nedsat afgift på, så enten skal du droppe rabatten på el-varmen eller droppe afgift retur abonnementet.

/Martin

Klaus_
Klaus_ Apr 30 '15

Jep, det er enten de knap 50 øre retur pga. el-varme (ved over 4000 kWh), ELLER de 109 øre retur på ladeboksen. Begge to samtidig dur ikke.

Det røde CEE stik har jeg allerede sat op, og min plan var en "fastmonteret" ekstra mobilt ladekabel (skal Tesla have 2888 kr for), så jeg ikke skal have det ind og ud af bilen hele tiden. 

"Dette regnestykke forudsætter ordningen løber frem til og med 2018."
Ja det er jo så spørgsmålet :) Det lyder til kun at være til og med 2016 indtil videre. 

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Apr 30 '15
Kiefer
Kiefer May 1 '15

Klaus_: Mig bekendt er det kun til og med 2015 at denne ordning løber endnu. Benny har så foreslået at forlænge ordningen med endnu et år i forbindelse med finansloven for 2016, men det er jo i sidste ende ikke ham der kommer til at bestemme dette, da det skal være valg inden...

/Martin

Kiefer
Kiefer May 1 '15

Ja, jeg tror sagtens man kan forestille sig, at en ny regering blot tager det nuværende forslag og 1, lader det stå som det er, eller 2 forlænger perioden yderligere end 2016 for at undgå at skulle gøre noget ved "problemet" i den nye regeringsperiode...

/Martin

RobertJ
RobertJ May 2 '15

Jeg er i samme boldgade som kiefer på den med forlængelse. danske bilafgifter er en varm kartoffel for alle partier, men næsten alle er enige om subsidier til elbiler. - K

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 2 '15
Hookmaker
Hookmaker May 2 '15

Kelas, det er nok lidt en overdrivelse at kalde fritagelse for afgift for subsidier....;-)

RobertJ
RobertJ May 2 '15

@ Hookmaker - 
Delvist enig, da jeg køber ideen om at afgiftsbelægge biler for at statsbudgettet (under et velfungerende lederskab) hænger sammen. Derfor subsidier.

Ikke at forveksle med at staten spytter penge efter biler som i USA.