Loading...
dk

Har jeg klippet klistret mine kabler korrekt? | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ May 3 '15

Jeg har været ved at lave en adapter så jeg kan få lidt strøm på hos bl.a. mine bedsteforældre, og vil derfor lige køre den omkring jer først, inden jeg brænder noget af og Tesla'en for evigt bortvist :)

Der er 2 produkter jeg ville ende med:
1) En adapter fra komfurstik til CEE, som jeg kan koble min Tesla oplader i.
2) Et 10m CEE forlængerkabel, til de gange hvor man ikke kan komme til at parkere tæt nok på CEE stikket, ude på en ødemark.

Jeg købte følgende:

CEE MELLEMLED 16A 5 POL 380V (til adapter)
http://www.harald-nyborg.dk/...emled-16a-5-pol-380v

KRAFTSTIK 5 POLET 16 A (til adapter)
http://www.harald-nyborg.dk/p5053/kraftstik-5-polet-16-a

CEE FORLÆNGERKABEL 5X1,5 10M
http://www.harald-nyborg.dk/...engerkabel-5x1-5-10m

CEE STIKPROP FASEVENDER 5 POL (til forlængerkablet)
http://www.harald-nyborg.dk/...rop-fasevender-5-pol

Jeg klippede en stump af forlængerkablet, som jeg ville bruge til min komfurstik<->CEE adapter. Den adapter har jeg så lavet med kraftstikket samt CEE mellemledet.  Har jeg vendt faserne korrekt? Jeg er i tvivl om L2 (sort) og L3 (grå).  Måske betyder det ikke noget, sålænge kablerne går til samme fase i den anden ende af kablet?

Billeder af komfurstik-adapteren:

Jeg tog som sagt en stump kabel fra forlængerkablet, til adapteren, og i den operation lykkedes det mig at få ødelagt det ene stik, som lignede en fasevender, derfor jeg var en smut i Harald igen efter en ny fasevender, som så kom på forlængerkablet:

MartinPedersen
MartinPedersen May 3 '15

Hej,

Farverne til faserne betyder ikke så meget, så længe de bliver monteret som du selv nævner, altså fra f.eks. L2 til L2, om farven på ledningen så er sort eller grå, det gør ikke så meget.

Men Gul/grøn er altid JORD, og blå er bør altid være NUL.

Herud over plejer man at sige brun = L1 og sort = L2 og sort med hvid stribe = L3.

Dog skal du være opmærksom på aflastningen af kablet, jeg kan se på det grønne stik, at aflastningen er på alle 5 ledere, men aflastningen skal faktisk være på den sorte kappe, som er uden over alle 5 ledere, så kan kablet tåler mere, i form af at nogen hiver i kabler, frem for at trække i stikket, når det skal ud af stikkontakten.

Det samme gør sig gældende på det røde stik nederst, nu kan man ikke se aflastningen her, men måden yderkappen er afisoleret på, gør at jeg tænker du heller ikke har haft fokus på aflastning her =)

Og så til et lille fif, når du afisolere en enkel leder, så afisolér ca. 1 cm, sno korerne sammen, og buk dem på midten, og så ind i skrueterminalen og fastgør den.

Det giver bedre kontakt, i stedet for at skrueterminalen ikke har fat i halvdelen af korerne (jeg kan godt tage et billede af det evt.).

JL
JL May 3 '15
Perfekt. Jeg har købt præcis de samme stumper i HN, men havde ikke fået det lavet endnu. I svigerforældrenes sommerhus er der nemlig også kun det gamle komfurstik. Tak for billeder og forklaringer.

/ Jacob
Nommensen
Nommensen May 3 '15
Troede ledningen skulle være 5 x 2,5, når den skulle sættes til 400v?
Torben_E
Torben_E May 3 '15

@Nommesen og andre...

@Mikael... ja rigtig for fast installation. For tilledninger er det højere (se tabel nedefor).

Lad os lige slå fast hvad forskellen er på spænding (400 VAC) og strøm (16A).

Spændingen har noget med isolation at gøre.. Jo højere spænding desto bedre skal isolationen være mellem lederne og i kablet.

Strømmen har noget med belastning at gøre. Jo højere strøm desto højre belastning.

Ligeledes skal der skelnes mellem fast installation og ikke fast installation. Fast installation SKAL være "stive" kabler med kobber med massiv kore (alternativt aluminium til højere strømstyrker). Ikke fast installation er fra stikkontakten eller udtag til brugsgenstanden og SKAL være fleksible "bløde" kabler med mange korer. Disse kabler kaldes også "Tilledninger" og er typisk gummikabler.

I Danmark har vi 230 VAC og 400 VAC i husholdningerne. 230 VAC har 2 ledere plus jord. 400 VAC har 4 ledere plus jord. Når man køber et 3 leder kabel (blødt eller hårdt) er det til 230 VAC. Når man køber et 5 leder kabel (blødt eller hårdt) er det til 400 VAC.

Så med det på plads.

Man kan godt bruge det foreslåede 5x1,5 bløde kabel til 400 VAC udtaget. Men der må maksimal sidde 16A forsikring, hvis vel og mærke at den fast installation er 5x2,5 (stiv kabel). Hvis den fast installation kun er 5x1,5 så må forsikringen kun være 13 A. Grunden til at man gerne må trække 16A fra et blødt kabel er at det kan belastes mere en end fast installation og derfor går det til 16A. Med andre ord :

5x2,5 fast kabel (forsikring 16A) med 5x1,5 blødt kabel (16A) samlet effekt = 11 kW.

5x1,5 fast kabel (forsikring 13A) med 5x1,5 blødt kabel (16A) samlet eftekt =  9kW

Tabel for tilledning (blødt kabel):

Som altid skal der tages højde for rumtemperatur, parallel løbende kabler etc,,, men ovennstående er almindelig praksis.

Da både 9kW og 11 kW er den maximale belastning for ovenstående ville jeg nok begrænse ladestyrken (indstilles i Teslaen) til 10A som giver dig 7 kW for at skåne installationen medmindre du skal lade max op.

Og ja.. kabelkappen SKAL monteres i aflastnningsbøjlen som her (tv) :

Spørgsmål fra min side... hvad er årsagen til fasevenderen. Jeg går udfra at Teslaén er ligeglad med faserækkefølgen. Fasevendere bruges til omdrejningsændring på en 3 faset, motor men det er jo noget helt andet end en lader (med mindre selvfølgelig at den 3-fasede motor i Teslaen i givet fald kører omvendt og vi kan køre 50 km/t frem og 250 km/t baglæns...... lol)

Mvh

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E May 4 '15
Nommensen
Nommensen May 3 '15
Tak for forklaringen :-)
Klaus_
Klaus_ May 4 '15

Tak for jeres svar og info. Jeg har fikset aflastningen, og er blevet klogere på hvad "fasevender" betyder, så jeg tænker ikke det har nogen indflydelse ifm. opladning :)

Så mangler jeg bare bilen...

Genild
Genild May 4 '15

Klaus: Jeg kan heller ikke umiddelbart se at du får brug for fasevenderfunktionen på dine ladestik - men!!!

Det er nu aldrig dårlig stil at montere lederne korrekt og der findes typisk to forskellige slags info afhængig af alderen af dine stik:

R, S og T som symboliserer Rod, Stamme og Top en reminisens fra de glade luftledningsdage hvor R var nederst, S var i midten og ja T for top var i toppen (de havde et overskueligt liv dengang).

Disse tre spændingsførende ledere hedder i dag L1, L2 og L3 og læses fra samme ende så L1 er det gamle "R" etc. De sidste to ledere er "N" for Nul, der er den blå leder og jordsymbol til den farvestrålende leder. Den brune anvendes som oftest til L1, sort som L2 og grå som L3

Gør dig den ulejlighed at montere dem korrekt i begge ender så L1 er på L1 i begge stik etc. Det betyder nok ikke noget, men det gør jo ikke noget at lave tingene korrekt når man nu er i gang, og skulle du senere få brug for en ledning til en gammel agneventilator eller en trefaset sæbekassebil til ungerne på vejen eller noget helt andet og fjollet, er der en chance for at de passer i første hug. 

Mvh L@rs 

AFH
AFH Jul 9 '15
Jeg skal til at samle en række adaptere og vil gerne gøre der rigtigt første gang. Ovenstående viser hvordan man kommer fra "komfur-stik" til rød forlængerled, så den er i vinkel.
Men hvad hvis jeg skal fra blå stikprop (CCE) til rød forlængerled med et 5-leder kabel (2,5 kvadrat)? Bruger man så kun gul/grøn=jord, blå=NUL, brun=L1 og klipper L2 og L3?

Og hvad med løsningen fra Schuko stikprop til rød forlængerled?

Håber der er en "el-kyndig" der vil vejlede lidt.
/Anders
DeaconWP
DeaconWP Jul 9 '15

AFH: Helt rigtigt med din blå til rød adaptor. L1 til L1. L2 og L3 kan du blot klippe af.

Med et Schuko stik, kobler du også jord til jord, en af lederne/stibenene til nul (blå), og den anden leder/stikben til L1 (brun).

Men den model kan jo vendes på 2 måder, når du putter den i en Schuko stik kontakt.

Virker det ikke når du sætter det til, skal du sikkert bare vende stikket, så "fase og nul" bytter plads. Så skulle det virke.

Skulle du komme til en stikkontakt, hvor der er det ekstra stikben, der kommer ud i "jord" forbindelsen, og du så ikke blot kan vende stikket i stikkontakten, så må du bytte ledningerne inde i stikket, for at det kommer til at virke.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 9 '15
AFH
AFH Jul 9 '15
@DeaconWP: Tak for hjælpen. Jeg går i gang med skævbidder og skruetrækker :)