Loading...
dk

P85D - holder den hvad den lover? | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 4 '15

Vi kan hurtigt alle blive enige om at Model S er en fantastisk bil i alle versioner og Tesla har for vane at levere mere end hvad de lover og forbedre bilerne løbende.

Denne tråd er tænkt som et forsøg på at søge en objektiv afklaring af om Tesla nu også leverer de præstationer som de har lovet i deres markedsføring af P85D som den ultimative topmodel. Tråden er  ikke en diskusion om hvorvidt man har behov for fuldt kraft eller ej, men kun om hvorvidt den er der eller ej.

Der er således nogle helt objektive og målbare ting som det kunne være rart at få verificeret:

1: Tesla siger at P85D kan klare 0-100 km/t på 3,3 sekunder

Er det muligt? og hvilke forhold skal være tilstede for at det er muligt fx ladestand på batteri, temperatur på drive unit, udendørs temperatur etc. Er det en feature som kun er tilgængelig i dele af året i et land som DK mens det er hele året hvis man bor i Florida eller Califormien?

2: Tesla siger at P85D har 700 HK

Er bilen i stand til at levere 700 HK eller leverer den reelt kun 560 HK som der bliver talt om på nogle amerikanske fora? Og gør den kun det det første sekund fra stilstand og derefter er præstationerne stort set på linie med en P85 eller en 85D? Og hvis det er korrekt, hvor er flaskehalsene? Er det inverterne? Batteriet?

3: Hvor mange NM kan den levere og hvor længe er det til rådighed?

Lad os få den på en dyno og se hvor meget træk den leverer på alle fire hjul, samt på hhv front og bag motor.

Det ville være fedt hvis vi mellem os danske (nordiske) Tesla ejere kan indsamle de forskellige data via diverse udstyr som Vbox målinger, dragstrip målinger, dyno målinger etc. Dels for at man ikke går rundt og siger noget forkert og dels så man kan have en fornuftig samtale med Tesla om bilens ydeevne

Her er bare lagt 3 punkter op, hvis der er andre punkter med hensyn til P85D's lovede præstationer så kom med dem.

Det kunne være fint hvis vi kan mødes en dag og foretage forskellige målinger sammen og have flere biler, så der indsamles så meget data som muligt. Er der nogle som kender en med en dyno?

Hvis folk er friske på det, så vil jeg gerne undersøge om vi kan få noget tid på Malmö Raceway som er en dragstrip hvor de bl.a. kører lidt topfuel.

Claus8930
Claus8930 May 4 '15

Jeg har P85D og har med Vbox stort set aldrig fået min under 4 sek. fra 0/100 km/t

Typisk  ligger den på 4,4 sek.

Hookmaker
Hookmaker May 4 '15
God tråd. Jeg lægger ud.
dynotest er allerede lavet, se http://www.dragtimes.com/...864-ft-lbs-of-torque. Målingen gav 1171 Nm!!! Langt højere end hvad tesla lover.
HK fortæller testen dog ikke.
Påstand: der er ingen tvivl om at de 2 motorer kan levere det tesla lover, men jeg tror Tesla er forsigtige og venter til de har samlet målinger og erfaringer nok, til at kunne vurdere effekten på transmissionen, før de slipper uhyret løs via OTA. De kan også have leveret de første frisluppet, men så erfaret en række issues, så de efterfølgende har begrænset effekten OTA. Det får vi intet at vide om. Og det er et nyt køberproblem, vi kan ikke kontrollere hvad tesla laver ved bilen OTA, vi må so far leve med det.
Uanset hvad, så vil bilens effekt altid synes størst fra 0 km/t, være afhængig af ydre forhold der påvirket batteriets "ydeevne" og på grund af varmeudviklingen aldrig kunne udnyttes i mere end få minutter, hvis ikke sekunder ad gangen.
P85DK
P85DK May 4 '15

@Hookmaker - "Og det er et nyt køberproblem, vi kan ikke kontrollere hvad tesla laver ved bilen OTA, vi må so far leve med det." - det er også det jeg mistænker. Hvis vi skal helt ud i konspirationsteorier, så kan det være at Brooks Weisblat, som har dokumenteret gode tider og netop står bag den dyno test som du taler om, faktisk kører på en anden software end vi gør (tror det ikke, men det er teknisk muligt).

Derfor kunne det være, om ikke andet, sjovt at få indsamlet nogle danske data

@Claus - lad os samles nogle stykker og teste med vbox på samme tidspunkt, samme sted, hvis din stadig kun er 4,4 og de andre er 3,3 så har du fået en 85D med et påsat P :-) spøg til side, så vil det give os en idé om det er vejr og batteri eller om der er enkelte biler med issues som Tesla skal undersøge nærmere.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 4 '15
Hookmaker
Hookmaker May 4 '15
Jamen Brooks testbil er en af de første og sikkert en testet før den blev tæmmet, det tror jeg er tilfældet.
Mike2810
Mike2810 May 5 '15
Hej alle,

har igår indleveret detaljeret grafik og data til Tesla da min P85D efter 2.4.188 macx opnår 3,68 sec 0-100 v/100% og 15 grader tør vej. Bedre men ikke godt nok.

Så data er indsendt så må vi se hvad Tesla siger. VBOX husker alle accelerationer på SD-kort.

MVh
Michael
P85DK
P85DK May 5 '15

Michael - lyder godt med nogle konkrete målinger.

Jeg har lige lavet en aftale med http://www.hessteknik.dk om at få lavet en dyno fredag d. 15.5. Han glædede sig til opgaven og til at se hvad sådan en lille el bil kan. Han er vant til AWD med mange heste og kraftigt moment.

Eneste udfordring jeg umiddelbart har er at vi skal bruge to trækkroge, men der er jo kun én i bilen, så hvis der er en omkring Nyborg som vil være en venlig sjæl og udlåne sin trækkrog i videnskabens navn.

Hvis der nogen som ønsker at være med, så skal I være velkomne

Jesperbang
Jesperbang May 5 '15

P85DK. glæder mig til at hører hvad det ender på, men jeg tror personligt at vi kommer op ved de 700 ca, men lad os se. Jeg har for sjovt sammen med min datter lavet en alm. 0-100 med stopur, og den viste 3.45 men selvfølgelig lidt unøjagtighed...

Renedyhr
Renedyhr May 5 '15

Steffen fra HessTeknik er ekspert i tuning af sjove biler, håber snart han også kan "skrue" i en Tesla :-)

lysmanden
lysmanden May 7 '15
Gad vide om man kan tune en Tesla ?
Genild
Genild May 7 '15
Første og letteste tuning er en vægtreduktion, så ud med tæppe, katten og alle adapterstikkene. Næste lette trin er ladning helt helt op og helst med godt varm batteripakke, og så for guds skyld huske at fjerne ladeledningen inden take off.
Sidste men uhyre vigtige forhold er at være klar - helt klar!! Og er det muligt så start 10-15 minutter før de andre i racet, nogen bliver godt nok sure over denne taktik, men sådan er det jo ofte med tabere - man oplever aldrig vindere klage over snyd.

Hilsen Lars, som lige nu føler sig som tuningsekspert :-)
JL
JL May 7 '15

Hvis man tror på det russiske firma Larte, så har de planer om at få P85D til at yde 900HK :-)

http://ecomento.com/2015/05/06/larte-900-horsepower-tesla-model-s-elizabeta/

Forummets indlæg er redigeret af JL May 7 '15
Jesperbang
Jesperbang May 12 '15
P85dk. Fik du målt din bil. Og hvad sagde den i ydelse mht HK og nm
Claus8930
Claus8930 May 12 '15

Har selv sendt min P85D til service da WOW effekten mangler (samt for højt elforbrug) Jeg fik også en P85D som lånebil. Her skal jeg lige love for at WOW effekten findes. Så må heldigvis konstatere at det ikke blot var mig der er blevet vant til bilen.

Håber de får effekten tilbage i min egen hurtigst muligt.

Jesperbang
Jesperbang May 12 '15
Claus hvor langsomt var din da blevet, og var det helt fra 0 af eller var det over de 60-70 at den taber effekt.. Hvad var fejlen så, og kunne du mærke forskel?
Kristian70k
Kristian70k May 12 '15

lyder da lidt vildt Claus, har ellers set dig i bybilledet.. sindssyg lækker øse du har dig :) fede hjul

P85DK
P85DK May 12 '15

@Claus - så har din fornemmelse jo nok været rigtig, bliver spændende at høre hvad de finder ud af. Var det dig selv som bad dem tage den ind, eller har Tesla bedt om at få den ind? Jeg har stadig intet hørt fra dem vedrørende den data de skulle analysere fra min bil, selvom jeg har rykket for svar. Ikke engang et 'vi arbejder på det' - total radio tavshed.

@Jesperbang - den kommer på rullefelt på fredag

lysmanden
lysmanden May 14 '15

hey Claus. Lang tiden siden vi har hørt fra dig. Har tænkt på dig et par gange siden sidste træf, både hvad range og effekt angår

Glæder mig til at høre mere om manglende effekt. Kenz bøvler også noget med sin effekt

Har i en anden tråd læse om nogle der skulle have deres på rulle felt. Måske når de er opmål rette vedkommende kan starte med en tråd hvor effekten opgives så vi andre kan kigge med :-)

P85DK
P85DK May 15 '15
Så har bilen været på rullefelt og rev feltets kilerem over Lidt video og resultater følger senere, men jeg kan godt afsløre allerede nu at der er ikke 700 ponyer i den Fik også testet topfart og den går rigtig nok 250 på toppen
Gustavsfar
Gustavsfar May 15 '15
Spændende :-)
Sider: 1 2 3 4 5 6 »