P85D sidder også venter spændt på hvad du har fået den målt til.
Her er tandremmen efter at der blev sat lidt Tesla moment på
Jeg får lagt grafen på så snart jeg har den fra Steffen. Jeg ved ikke om det var en vellykket test. Der er ihvertfald nogle ting som gør at dyno'en ikke målrettet e-biler. Første og fremmest så har er der brug for et referencepunkt, som normalt findes ved 3.000 omdrejninger, hvilket jo ikke er muligt med en Tesla. Så det referencepunkt vi kunne finde var topfart og så finde på nettet hvor mange omdrejninger den tager på det tidspunkt. Det skulle være ca. 18.000 omdrejninger ved ca. 250 km/t. Med dette referencepunkt regnede Steffen momentet ud til ca. 950 nm, det præcise tal kommer med grafen.
Der var et par ting vi fik afklaret:
1: Når bilen viser 250 km/t på dens speedometer, så kører den 244 km/t
2: Steffen turde ikke give den fuld pedal fra 0 km/t, da han var bange for at den ikke ville blive på dynoen med det moment den har. Så rullede med 5 km/t og trykkede til - og så knækkede tandremmen. Steffens kvalificerede gæt er at den har et moment på 1.300 + nm fra start. Det er ikke så lidt
3: HK - Steffen var helt sikker at han målte rigtigt her og hvis det er rigtigt, så er det lidt skuffende. Steffen målte den til ca. 435 HK. Om det er dynoen som ikke kan måle en el-bil eller om der er markant flere hk ved lav hastighed ved jeg ikke
Jeg har talt lidt med Brooks som har lavet den dyno test som du taler om. Han mente også at den har lidt mere moment, men den blev ved med at lave hjulspin, så derfor kunne de ikke måle det helt præcist.
Jeg skal lige høre ham hvad han siger til HK, de tal har han ikke lagt op. Jeg har ingen idé om de 435 er det rigtige tal eller ej, men det er målte HK på 'vejbanen', alle andre steder jeg har set HK nævnt, der er de beregnet på energiforbrug, hvilket alt andet lige må gøre dem mere teoretiske
Men jeg skal lige love for at der var smæk på da den stod og trillede med 250 km/t - der kom den indre drengerøv lige frem :-)
den måler både for og bag. det er en syncro dyno, hvilket betyder at rullerne for og bag er koblet sammen, så det er fuldstændigt som at køre på en vej
jeg har lige talt med Brooks som lavede den her test: https://www.youtube.com/watch?v=LqFWvAplIKc
han siger at deres HK måling var på linie med det vi målte i dag - http://www.dragtimes.com/...sla-Model-S-Dyno.jpg
Her taler de også om 436 hp - http://jalopnik.com/...ng-it-has-1618211162
enten kan dynoerne ikke måle hk på en tesla p85d eller også har den ikke mere end ca. 435 hk, men en spandfuld moment i et kort øjeblik fra 0 km/t
Sendte min bil til Tesla i mandags for at få udbedret nogle punkter. Det vigtigste for mig var dog den manglende performance.
Mekanikerens svar ved gennemgang var, at der havde været/er et problem med SW omkring fordelingen af strømmen til de 2 motorer, hvorfor Tesla havde skruet ned for effekten. Dette vil blive rettet i en SW.
Jeg ytrede min utilfredshed over Tesla kunne gøre dette, uden at informere sine kunder om at de pt. ikke havde de kræfter, som de havde betalt for! (Han kunne sagtens følge mig)
Synes simpelthen ikke det er OK fra Tesla´s side, at "fratage" folk kræfter, som man har betalt for, uden at informere om det, og sætte en tidshorisont på.
Jeg mener faktisk, at vi er ved at være derude, hvor vi samlet bør gå til Tesla og kræve svar og evt. en kompensation! Hvad tænker i andre?
Claus, har du mulighed for at få det svar på skrift på en eller anden måde? Fuldstændig enig i at hvis de foretager sådanne (sikkert berettiget og i vores bedste interesse) indgreb, så skal de informerer ejerne af bilerne. Det bør under ingen omstændigheder foregå i det skjulte, hvor de håber at folk ikke opdager det. Jeg vil også tro at det i en eller anden form strider mod danske forbruger rettigheder, men det kan være at Kens advokat som kigger på den automatiske åbne/lukke funktion på ladeporten har et indspark til det.
@Mike - den elektriske HK findes på denne formel: P(hk) = p(kw)/0,746
Standard metric hk er: P(hk) = p(kw)/0,735
Det eneste tal vi har en nogenlunde idé om er hvor mange kw der bliver sendt IND i motorerne, på en P85D i insane er det lige under 480kw. Det vi ikke ved er hvor mange kw motorerne sender ud til hjulene, da der er et tab i selve motoren, tab i ledninger og inverter, så det gør regnestykket lidt svært.
Så hvis vi før tab i driveunit og inverter etc. sender energi IND svarende til 480KW/0,735 = 653 HK, så er vi lidt fra de 700 markedsførte hk. Har dog svært ved at tro på et tab gennem hele systemet på 33% hvilket er de 435 hk vi målte i går.
Bianco har postet et snapshot af Teslas side fra marts 2014, hvor Tesla angiver en maximumeffekt og en spidseffekt. For P85 var det henholdsvis 470 i maximumeffekt og 421 i spidseffekt, hvor spidseffekt er 'køretøjets specifikke effekt, når batteriet tages i betragtning' - kunne være rart hvis de offentliggjorde lignende tal for P85D
http://teslaforum.dk/forum/topic/85d-vs-p85d-er-prisforskellen-det-v%C3%A6rd?page=1#post-26871
Jeg kan godt forstå frustrationen med den oplyste ydelse på P85D, men er i P85D ejere ikke glade for bilen, også accelerationen selvom den ikke yder helt efter spec?
Forstår også jeres frustration 100 %, fandt lige en klip fra youtube som måske kan opmuntre lidt:
https://www.youtube.com/watch?t=913&v=bydoVZ5DApQ
@Torben_E - jeg mener de tal er energi IND i motoren, altså ikke den energi der kommer UD af motoren. Det er de tal du kan beregne 'benzinøkonomien' ud fra.
Så er spørgsmålet bare om der er et tab på 5, 10 eller 20%, hvis det er 20%, så matcher det de dyno målinger der er lavet
@Lau - meget glad for bilen, men at accelerationen ikke er det den har været og som er lovet, det er skuffende og resten kan egentlig læses ud af denne tråd
@P85DK tror du ret. De 691 hk er før tab for virkningsgrad. Tror efterhånden at vi har belyst dette område og jeg fik samme besked som Claus i går at der har været problemer med software. Der kommer en opdatering og den skulle denne gang klare problemet, Men stadigvæk er det for dårligt med Big Brother der skruer ned for bilens effekt uden at fortælle os det.
@Lau Jo jeg er glad for bilen - men det handler om at få det man har betalt for og vi er altså nogle stykker der #pludselig mistede wow effekten". Hvis det skyldes at Tesla skruer ned for effekten så må vi lave lidt støj!