Hvordan gik det i øvrigt her? Er der nogen med 70D som har lavet en 0-100% ladning og som samtidig har tjekket antal kWh?
Hvordan gik det i øvrigt her? Er der nogen med 70D som har lavet en 0-100% ladning og som samtidig har tjekket antal kWh?
Har ladet til 100% i min 70D. Rated Range viser 429 km. Første 400 km (ca. 50km motorvej) i bilen kørt med 168 Wh/km.
Ud fra seneste 25 km som er kørt med 162 Wh/km siger den Projected range 423 km. Det må betyde at tilgængelig kapacitet er 68,5 kWh (0.162 x 423). Hvis jeg skifter til "Range Mode", ændres Rated til 433 km og Projected til 427 km. Er det svar på dit spørgsmål ?
Lidt lavpraktisk input ift motorvejskørsel med en 70D (hvilket for mig er det eneste tidspunkt hvor range og dermed køremønster reelt betyder noget - til dagligt er det reelt ligemeget, da jeg max kører 100km på en dag og dermed kan køre så frisk som jeg selv ønsker og fylde op om natten). Dette er mine egne erfaringer over længere ture.
Bil: 70D, 3500km kørt, 19" org. fælge, pano samt Autopilot
Opladning: Når vi lader til 100% får vi 339km typical
Tur: Lyngby - Aalborg retur her i weekenden (og i øvrigt også samme oplevelse på andre længere ture). Bilen pakket med undertegnede, konen, børnene på 4år og 1år samt ca 50kg bagage.
Konklusion ift rækkevidde:
Sweetspot ift at ramme typical range er at holde den på 120km/t! Hvis du kører 130-135km/t så mister man faktisk en del, min erfaring siger ca 15% (dvs range på 280-290). Til gengæld gælder dette også den anden vej, hvis vi satte farten til 110km/t så gav det ca. 8-10% mere (dvs range på 360-375km).
Det gode er, at en TMS rent faktisk kører den hastighed den siger at den kører - dvs når der står 110km/t på speedometeret, så bevæger du dig rent faktisk med 110km/t. Jeg har med tidligere diverse BMW samt VW oplevet 3-7% indbygget "optimisme" i speedometeret. Så når du kører de der 120km/t så følger du faktisk trafikken fint i DK både på 110 samt 130 km/t trækninger.
Feedback ift Tesla's udmelding om 3-400 km rækkevidde: Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at du vil kunne nå +400km ved kørsel på 90-100km/t konstant - men hvem hulen gør det!? Regn med ca 300km, og det med relativt pænt kørestil.
(Jeg kan læse mig frem til at vi kan regne med 10-20% mindre range om vinteren, og yderligere 10% hvis du har 21" fælge på)
Håber at det kan bruges!
bh, Anders
Hej Søren,
det har jeg ikke endnu - men det gør jeg gerne ved næste mulighed.
Hvor/hvordan ser jeg hvor mange KWh jeg har "fyldt på" bilen efter ladning?