Loading...
dk

Rækkevidde med last | Tesla Forum

Grasberg
Grasberg May 11 '15

Er der nogen af jer, der har erfaringer med, hvordan last påvirker rækkevidden. Jeg kører til Alsace i august, og vil gerne have en 3-400 kg vin med hjem. Det ville være superlækkert at tøffe rundt og besøge vinbønder i en Tesla, men jeg er lidt usikker på, om hjemturen bliver lang med mange stop.

NOELON
NOELON May 11 '15

Det lyder sgu lækkert. Boede i Mulhouse i 2 år i 90'erne og var forbi i April, hvor vi bl.a. kørte til Markstein og Ingersheim/Colmar og Baar. Godt nok tog vi ikke 3-400 flasker med hjem - men mange. Og der er nu så mange SuC op igennem Tyskalnd så det ikke er noget reelt problem. Det der irriterede os var, at SuC i Mulhouse stadig ikke var aktiveret. Men der er gratis 22Kw opaldere ved Cora i Mulhouse og Colmar

Flemming
Flemming May 11 '15
Var selv i Alsace i September og et par hundrede flasker vin ændre ikke meget på rækkevidden
Ved jævn kørsel.
Grasberg
Grasberg May 12 '15

Det lyder lækkert. Jeg havde en lille mulighed for at bytte mig til en spritny BMW 530D til turen, men det gik i vasken, fordi det var en leasing-bil, og reglerne gjorde, at jeg skulle lade mig adoptere - kun børn og ægtefæller måtte låne bilen, og han er gift. :-)

Ja, Alsace er et lækkert sted. Jeg er kommet der fast de sidste 18 år hos vinproduncent Sipp-Mack i Hunawihr, og kender mange vin-producenter og deres familier godt. Det er også det sted i verden, hvor der er næstflest Michelin-restaurenter pr. kvm (Tokyo er der, hvor tætheden er højest). Og priserne er langt mere rimelige end i Kbh.

Jeg er nu helt hooked på at tage turen derned og nyde den nye bil på turen. Incl de ekstra pauser, det giver. Jeg kan se, at der er en SuC i Aachen - det er forholdsvis tæt på Strassbourg.

Laderne ved Cora. Skal der bruges andre stik end det, Tesla'en leveres med? Og så skal jeg sikkert have et par adaptere med, så jeg kan lade hos hjemme hos Sipp-Mack i Hunawihr både 230V og 400V. De bruger vist det, man kalder Schuko-stik i Frankrig til alm 230 V, men kraft det ved jeg ikke, hvordan ser ud i Frankrig. Er det en god ide at have et type 2 stik med på turen også? Jeg kan se på indlæg andre steder, at man vist selv kan lave en mellemledning, så et blåt stik kan forbindes til det røde stik.

Jeg forventer at køre jævnt og pænt med ca. 250 flasker = 375 kg liggende i bagagerummet. Men tak for jeres indlæg. Nu glæder jeg mig endnu mere til turen - og det er ligge før, man kan blive bekymret om bilen når at komme. Leveringstermin lige nu er slut juli, og jeg kører den 22/8, så der skal ikke meget forsinkelse til.

NOELON
NOELON May 12 '15

Ja, du skal have Type2 stik med for at kunne lade hos Cora. Da jeg kørte turen lige efter Påske ladede jeg i Egerkingen i Schweiz lige syd for Basel og kørte så op igennem basel og Alsace og ladede netop i Achern tæt på Strassbourg. Jeg tror vi havde 13% tilbage efter 340 km. Alsace indbyder jo ikke til høj speed, men høj nydelse....

Grasberg
Grasberg May 14 '15

Nemlig!

Hookmaker
Hookmaker May 14 '15
Interesant, jeg har lige fået en 1/2 palle hjem fra Alsace! Nu står den på paragliding i Annecy i 10 dage, og regner det, så hænger jeg ud på Domaine de Mordoree i Lirac udenfor Avignon ( jeg slipper nok ikke derfra uden en mindre last....;-)
Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker May 14 '15
NOELON
NOELON May 14 '15

Lucky U :-)

Asger
Asger Jun 13 '15

@Grasberg Kan anbefale en overnatning hos http://www.hotel-husseren-les-chateaux.com/ Værtsparret (Karin og Lucas) taler dansk, har usædvanlig godt kendskab til de lokale vinbønder og han har en mormorlader mens du er på hotellet.

Forummets indlæg er redigeret af Asger Jun 13 '15
Grasberg
Grasberg Jun 15 '15

@Asger: Tak for tippet. Jeg prøver at kontakte dem. Jeg kender fint den lille by Hussern-les-Chateaux oppe i Vogerserne.

Nommensen
Nommensen Jun 15 '15
Jeg har gennem mange år benyttet mig af Lucas store viden om vin - som han sælger til fornuftige priser og kan også give tips om andre vinbønder som man bør besøge. God tur