Loading...
dk

Forvirring i forhold til HK | Tesla Forum

AFH
AFH May 13 '15

Jeg er en smule forvirret i forhold til de oplyste HK. Tesla angive to tal på deres hjemmeside pr. 13/05/15 for 85D.

428 HK

522 HK ydeevne

Hvordan skal jeg tolke det? Har bilen 428 eller 522 HK?

/Anders

Forummets indlæg er redigeret af AFH May 13 '15
FrederikC
FrederikC May 13 '15
Vil tro at ydeevnen er for motoren alene.
P85DK
P85DK May 13 '15

Spøjst at der er kun er opgivet ydeevne ved P85D og ikke en faktisk effekt som på de andre modeller, specielt set i lyset af at det er P85D ejere på de forskellige fora som i den grad stiller spørgsmålstegn ved hvor meget effekt bilen reelt har.

Det er lidt som at sælge en lampe med angivet 100w pære, men at den kun giver lys som en 60w pære fordi de har sat en begrænsning på, men stadig markedsføre og tage betaling som var det en fuld funktionsdygtig 100w pære dertil hørende effekt. Og når folk så siger den ikke giver lys som 100w så pege på 100w mærket på pæren og samtidig fortælle dem at den giver lys nok ... det er strategi jeg ikke har set andre bruge

Hvor har du skærmdumpet fra? Jeg troede at det var P85D frontmotoren som blev brugt både for og bag på 85D, men i det skærmdump du har lagt op, så er ydeevnen på 85Ds motor større end frontmotoren på P85D

Forummets indlæg er redigeret af P85DK May 13 '15
Gustavsfar
Gustavsfar May 13 '15

Mon ikke det hører ind under kategorien kreativ markedsføring :-)

P85DK
P85DK May 13 '15

ok - fandt den. på den amerikanske side føler de ikke et behov for skrive at der er forskel på effekt og ydeevenen på bilerne.

Gustavsfar
Gustavsfar May 13 '15

Men bemærk at der kun ud for P85D står hp motor power (hk ydeevne). På de andre 3 står der blot hk. Det vil sige at de reelle "rene" hk tal vil være lavere end de opgivne 691 hk ydeevne for P85D

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 13 '15
P85DK
P85DK May 13 '15

man kan også vælge at tolke de europæiske angivelser som at P85D leverer de 700, da der ikke er angivet andet som på de andre modeller

Uanset, så er det en underlig måde at markedsføre på

Gustavsfar
Gustavsfar May 13 '15

+1

Sithfury
Sithfury May 13 '15

Jeg ved det ikke, men jeg læser det som følgende:

Bilens 2 motorer har ialt 522hk, men de bliver aldrig brugt 100% og 100% men derimod 80% og 100% eller 90% og 90% alt efter hvad der er smartest i forhold til performance og range, da mortorene kan styres individuelt.

Det betyder at der er en software og eller inverter begræsning som så begrænser bilen til de 428hk.

Grunden til at jeg tror det, er at P85D skulle have en speciel performance inverter, for at kunne levere power nok, til bruge alle kræfterne.

AFH
AFH May 13 '15

Umiddelbart må vi vist bare konkludere, at Tesla er noget uklare med angivelsen af HK. Det er nok også de færreste folk der reelt får målt bilerne på rullefelt. 

Lad os håbe at Tesla på sigt ophæver begrænsningen på 428 HK, såfremt det er den måde deres angivelser skal forståes på.

YESTES
YESTES May 13 '15

Hej alle.

Det med 100watt kontra 60watt pæren er egentlig centralt. De 100 W kontra de 60 W siger intet om lysstyrken men kun om forbruget. Derfor kan to forskellige fabrikater af 100W pærer (lamper ;-) ) godt afgive forskellig lysstyrke alt efter tab, farvetemperatur, modstand i glødetråden, omdannelse af effekt til varme i stedet for lys osv osv...

Derfor er det også mere interessant at tale om Watt og ikke HK. Jeg forstår godt interessen for at "oversætte" el-motorens effekt til HK, og så "sammenligne" med de biler vi kender med en alm. forbrændingsmotor, men det er lidt som at sammenligne hvad der er højest, "et tordenskrald eller rundetårn". I min registeringsattest til min nuværende bil, står opgivelsen også til kW og ikke HK som i gamle dage.

HK er desuden en varierende størrelse alt efter hvor (i hvilket land) og jf. hvilken industristandart den beregnes.Derfor kan der opstå nogen forvirring om hvad en HK er lig med i Watt...

Her er et lille "klip" fra Wiki, som jo bestemt ikke altid er et sandhedsvidne :-) men giver et godt overblik over problemet = meget forskellige værdier på Watt / HK.

The following definitions have been widely used:

Mechanical horsepower
hp(I) ≡ 33,000 ft-lbf/min

= 550 ft·lbf/s
≈ 17696 lbm·ft2/s3
= 745.69 W

Metric horsepower
hp(M) - also PS, ''cv, hk, pk, ks or ch ≡ 75 kgf·m/s

≡ 735.49875 W

Electrical horsepower
hp(E) ≡ 746 W Boiler horsepower
hp(S) ≡ 33,475 BTU/h

= 9,812.5 W

Hydraulic horsepower = flow rate (US gal/min) × pressure (psi) × 7/12,000

or
= flow rate (US gal/min) × pressure (psi) / 1714
= 550 ft·lbf/s
= 745.69988145 W

In certain situations it is necessary to distinguish between the various definitions of horsepower and thus a suffix is added: hp(I) for mechanical (or imperial) horsepower, hp(M) for metric horsepower, hp(S) for boiler (or steam) horsepower and hp(E) for electrical horsepower.

Hydraulic horsepower is equivalent to mechanical horsepower.[citation needed] The formula given above is for conversion to mechanical horsepower from the factors acting on a hydraulic system.

Nok lidt "nørdet" meænnn...

VH Jesper
85D i slut Juni (2015!)

P85DK
P85DK May 13 '15

variationen i de fire forskellige hestekrafter er dog til at overse 735,49w - 746w. Så om vi taler HK eller Watt (ligegyldigt hvilken HK) så taler vi her om så store afvigelser fra angivne HK at det ikke kan bortforklares med at vi taler EL HK og ikke Metric HK.

Pointen med pære sammenligningen er at 100w kontra 60w, uanset hvilken producent, er så stor at den manglende effekt i form af lysstyrke (LUX) ikke kan bortforklares med varmetab etc.

Som Sithfury skriver så er der en begrænsning. Hvis det er software, så er der håb forude, hvis det er en hardware begræsning, som f.eks. inverteren, så er det direkte vildledning at tale om 700HK på P85D, da bilen ikke vil kunne levere det på noget tidspunkt. I så fald havde det været mere retvisende hvis de havde angivet HK som værende 'tilstrækkelig'

YESTES
YESTES May 13 '15

Ja, det var vist de gamle Roll´s der angav det... :-)

Jeg er da enig med dig i at data skal være retvisende. Men hvorfor er HK oversættelsen vigtig?

Det må være bilens præstationer der er vigtige og skal holde?

I øvrigt er jeg enig i at Tesla går trinvis og lidt forsigtigt til værks i form af softwarestyringen.

VH Jesper

P85DK
P85DK May 13 '15

fuldstændig enig

HK eller en hver anden form for effekt angivelse er vigtig da den fortæller hvilke præstationer du kan forvente af bilen. De to eneste præstationer de angiver er 0-100 og topfart. Da jeg bestiller bilen, så er min forventning ikke at den kun kan lave en supersprint fra 0, men også at den er 700HK hurtig længere oppe i fart. Jeg er godt klar over at den ikke skal køre 320 km/t, men at den 'kun' er en 100m løber havde jeg ikke forventet

Men hvis den smed alle 700hk fra 0, så ville jeg være ganske glad også selvom den kun er en 100m løber

Jesperbang
Jesperbang May 13 '15

Min oplevelse er at, den er utrolig hurtig fra 0-40km men jeg føler den er lidt vag når først bilen er oppe i fart. er det kun mig, eller har andre også den oplevelse?

henrik_dk
henrik_dk May 13 '15

Jeg har fået at vide af Tesla, at P85D skulle få en ny type inverter. Min P85D til levering i august skulle have den.

Ved ikke om det holder vand og hvis det gør, om det så vil forbedre performance.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk May 13 '15
lysmanden
lysmanden May 13 '15
Hvorfor er p85d opgivet til 691 i US og 700 i Dk?
henrik_dk
henrik_dk May 13 '15

To minutter på google.dk...

http://my.teslamotors.com/da_DK/forum/forums/p85d-700hp-vs-691hp-why

http://teslaforum.dk/forum/topic/ny-70d-og-nye-specs-p%C3%A5-85d-428-heste

Morten
Morten May 14 '15
Og nu har de så fjernet 522 HK ydeevne. Hmm ikke nemt at blive klog på
AFH
AFH May 14 '15
Deres kommunikation er helt hen i hegnet.
Sider: 1 2 »