Loading...
dk

Opladning med 400 volt hjemme | Tesla Forum

BoHolden
BoHolden May 17 '15
Har fået trukket 400v kabel direkte fra eltavlen og 10 meter ned til carporten og lader nu med det røde.

I starten 47 km/t med 16A nu er det faldet til 39 km/t ved 11A - er det normalt det falder efter en time eller er der fejl på installationen ??
BoHolden
BoHolden May 17 '15

Det var kort efter ladestart at det droppede, og vognen havde ca. 25% strøm tilbage - så det var nok ikke Tapering Off.

Det er et 2,5 mm2 kabel beregnet til 450-700 volt.

BoHolden
BoHolden May 17 '15

Tak MW - jeg prøver en 20A sikring - men kan godt leve med de 39 km/t den lader med nu.

Klaus_
Klaus_ May 23 '15

Når jeg har den sat til mit 400v 13A CEE stik herhjemme, så står der kun at den lader med 221v - burde der ikke stå 400v der?  Der står også et "3" foran ampere tallet.  Og den oplader med knap 50 km/t, så jeg får jo den hastighed jeg havde forventet, men troede der ville stå 400v og ikke 221v.

tintin
tintin May 23 '15

Har også "kraft" stik i garagen, lader 50 km per time og bilen skriver 220 V. og 16 amp. sådan er der vel bare så meget (smiler skævt)

Gustavsfar
Gustavsfar May 23 '15

Det er fordi den lader på 3 faser. I mit tilfælde er det 230x3x16amp= 11,040 Kw = 61 km/t 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar May 23 '15
nicom
nicom May 23 '15
61 km/t.. Det må være rated km,ikk'?. Jeg ligger på 51-52 km/t typical km..
Andersen
Andersen May 23 '15

Jeg ligger på 47-48 km/t typical - kan det være p.g.a. tab i afstand fra måler til stik ?   (ca. 12 m. kabel)

Gustavsfar
Gustavsfar May 23 '15

Jo korrekt. Typical ligger på 52 km/t. Har selv 12 m. fra bil til relæ. Måske det skyldes forskel i kabelkvalitet..?

Andersen
Andersen May 23 '15

Bruger standard kabel 2,5 mm2 som Tesla anbefaler og har 12 m fra relæ til kræft stik og dermed yderligere 6 m Tesla ladekabel til bil, hvilket jo er 50 pct. længere. Derudover lader jeg ofte, hvor der stadig er ca. 40-50 pct. tilbage på batteri - måske derfor (langsommere som ved Supercharger..)

DeaconWP
DeaconWP May 23 '15

Klaus_ . Jo, det er sådan en Tesla skriver ladespændingen. De 221 volt den skriver, er det der er tilbage af spændingen, efter det tab der er på vej til bilen. Og 3 tallet er tegn på, at alle 3 faser er til stede.

I vores el system er der 230 Volt på hver fase i forhold til NUL lederen. 

Det er effektiv værdien, der er angivet som 230 volt. Det er (kvadratroden af 2) mindre en spidsværdien af den vekselspændingskurve man kan tegne. Spidsværdien er over 325 Volt. Så den reelle spænding på en fase skifter fra nul til 325 Volt, tilbage til nul, til -325 Volt, og så tilbage til nul. En sådan tur tager den 50 gange pr sekund, altså vekselspændingens frekvens.

De tre faser er ude af takt med hinanden, således at når den ene er på vej opad i spænding, er den anden sikkert på den negative side. Og så bliver forskellen på 2 faser 400 Volt. Der er en faktor (kvadratroden af 3) til forskel.

I USA regner og definerer man ikke på samme måde som hos os. Så de bruger ikke 400 Volt begrebet. Derfor skriver en Tesla som den gør, når den viser ladespændingen.

Klaus_
Klaus_ May 23 '15

Ah, så det er en amerikansk ting, det forklarer jo en del :)

Tak for den uddybende forklaring!