Loading...
dk

Overvejelse af en Tesla S | Tesla Forum

danuas
danuas May 24 '15

Hej kære Tesla brugere

Nu hvor vi har børn er jeg er begyndt at overvejer at anskaffe familiens første bil (har haft før men det er mange år siden), min kone har ingen speciel interesse så jeg har fri valg mulighed.


Inden jeg går igang er jeg dog nødtil at dele den lidt triste nyhed, nemlig at vores bilbehov faktisk er ret begrænset. Vi bor i københavn og har kort til arbejde, jeg har længst hvilket er 6 km med primært by kørelse så jeg tager cyklen som daglig pendling.
Faktisk er det kun i weekenden vi har brug for den, og det har vi ret tit. Pt har jeg to muligheder.
1. En almindelig benzin bil til under 50,000 kr, praktisk, ikke noget der er prangende, sikkert en ældre model.

2. Købe en dyrer bil som holder længere, beholder værdi og med garanti på. Det er her jeg overvejer en Tesla S og jeg kan se mange fordele

*God plads til børn osv
*God drift økonomi, ingen afgift, fri parkering
*Går sjælent i stykker (kan i bekræfte?)
*God for milijøet (vi er milijø beviste ;))
*og er udover det pisse flot!

Jeg er kort sagt ret forelsket i Tesla S, nok noget af en drømme bil.
Det som holder mig tilbage er vores begrænset behov. En bil ville være rart men måske det er overdrevet at anskaffe en Tesla.

Er det lidt af et "overkill" eller skal jeg gøre det?

Klaus_
Klaus_ May 24 '15

Nu har jeg absolut nul erfaring med at bo i København, men hvis det var hjemme hos os (på fastlandet) vi havde et dagligt behov som det du nævner der, så ville jeg ikke have købt Tesla'en - medmindre at der var meget stort rådighedsbeløb til sådan et indkøb.

Jeg synes ikke det giver så meget mening at snakke "beholder værdi" på en Tesla, i forhold til en bil i 50.000 kr klassen. Tesla'ens værditab alene vil koste mindst en "50.000 kr bil" årligt. 

Om nogle år (3-4 år eller hvad er det nu de regner med?) kommer Tesla Model 3, som skal blive en billigere version af S'eren, formentlig 20% mindre (så efter min mening, stadig fin plads). Måske det giver bedre mening at vente på den? 

gw
gw May 24 '15
Hvor langt skal der køres i weekenden? Evt en Nissan leaf tænker jeg. Også en dejlig bil omend mindre sexy.
danuas
danuas May 24 '15

Jeg har også tænkt på Leaf, men jeg bryder mig ikke om den korte strækning den har, der er mange ture vi ikke kunne klare. Bil ferie dur heller ikke med sådan en.
Ellers en fin bil nr 2

Bianco
Bianco May 24 '15

Hvis man tænker økonomi, så giver en Tesla kun mening hvis man kører mange kilometer. Jeg vil sige mindste 30.000 km om året.

Hvis man tænker drømmebil, så skal man kunne sove godt med at afskrive 50-100.000,- kr per år.

danuas
danuas May 24 '15

In Leaf kan iøvigt godt være rimlig sexet
http://www.bilbasen.dk/.../80-kw-tekna/2405076

 

Mwn
Mwn May 25 '15
En Tesla er ca 1000 gange overkill. Meld jer ind i en delebilsordning og lej en bil når i skal bruge den. Køb af Tesla er komplet unødvendigt.
MDamm
MDamm May 25 '15
Er det altid fornuften der skal råde? Jeg har selv været der, og hvis man nu har DKK100.000,- om året man alligevel ikke skulle bruge på noget andet. Og hvis et gran af fornuft skal ind over. Bilen er sikker. Koster ikke andet end afskrivning at have holdende. Tager ikke skade af de korte ture. Tager jer på "gratis" bilferie. Sikkert meget mere, men det er individuelt hvilken værdi den bringer.

Vi har en Leaf som 2'er bil, og danuas du tager fejl. Den er hverken sexet, smart, eller særligt gennemtænkt. Men den koster 4.000,-/md i alt inkl. og den gør sit pendlerjob på 60km hver dag, så vi er glade for den. Men den bliver skiftet til en Tesla, når model 3 kommer.
Mwn
Mwn May 25 '15

Det er ikke altid fornuften der skal råde, men lad os nu erkende at de penge man bruger på en Model S fremfor f.eks. en alm. Golf kan betale mange privatskole timer, ferier, oplevelser med ens børn osv.

 

Vi ved jo ikke om OP har en årsgage på 1 million (så er det mere ligemeget) eller 150.000 kr (virkelig ikke ligemeget).

 

Jeg ville da i hans situation ikke købe en bil som faktisk kun skal bruges i weekenden. Slet ikke en 600k+ bil. Hvis det skal være el ville jeg købe en e-golf eller endnu bedre en brugt Leaf. 

 

Teslaen er også mere kompliceret fordi du skal have en lade mulighed derhjemme, det kan være svært hvis man bor i lejlighed.

 

Eneste grund til at købe så massivt over behov ville være hvis man vidste at behovet ændrer sig eller hvis man vil undgå afgiften og købe en vild luksusbil.

MrCoffee
MrCoffee May 25 '15
Hejsa. Kan virkelig melde mig ind i klubben af folk som ikke kører ret meget. Har en V70 som firmabil og konen kører 3 km på arbejde hver dag i Teslaen... Min indkomst vil jeg betegne som ok, uden at være prangende. Efter at have set min fætter med en uhelbredelig kræftsvulst i hjernen, er jeg begyndt at gøre lige hvad der passer mig, uden at vente til alt evt kan betales kontant med pensionskroner og være så pisse fornuftig. Jeg blev hamrende begejstret for Teslaen og ville bare have den bil. Så måtte kørselsbehov for mig komme i anden række.
Det koster, men begejstringen ved at sætte sig ud og smile hele vejen til bageren er for mig noget at det bedste jeg har gjort længe.
Hejgaard
Hejgaard May 25 '15

Hej Danuas

Som du kan se af vore indlæg, er der forskellige baggrunde og forskellige overvejelser og konklusioner.

Jeg kører 9.000 km om året og bruger mest min Tesla til en tur i Tivoli eller til bageren i WE. Jeg gider ikke bilferier og har på 7 mdr med Tesla været på Supercharger to gange - lige for at prøve.  ;)

Så hvorfor en Tesla? 
A. God plads til børn og bagage (har to drenge 3+0 år)
B. Min betragtning om at det er dk's billigste bil i sin klasse

Det vigtigste er - den absolut alt overskyggende glæde ved at køre, se og endda vaske bilen - du skal prøve det - så find din bærbare frem, bryg en god kop kaffe, sæt dig til rette i din bedste lænestol og gå ind og bestil din nye bil.

God søndag.   ;)

Mvh. Freddy 

P85DK
P85DK May 25 '15

Ekstrabladet spørger om det samme - dog drevet af politikens artikel

http://ekstrabladet.dk/biler/topfart/betaler-du-for-din-nabos-tesla/5578633

Makova06
Makova06 May 25 '15

Ha ha hold da op folk har travl med at have ondt i røven uden at vide noget som helst om bilen :-)

 

mkiaer
mkiaer May 25 '15
Enig Makova06 - det er godt nok konge at følge med i debatten på EB :-)
danuas
danuas May 25 '15

Tak alle sammen for jeres fine svar.

Det har ikke gjordt det nemmere at beslutte men der er lidt at overveje. Indkomst mæssigt ligger jeg over gennemsnits danskeren men jeg er så også kun 29. Pengende er der, meeeen det er jo stadig noget af en investering at give 600K - 700K for en bil.

Som nævnt tideligere så pendler jeg via cykel men jeg skal da ikke afskrive at jeg vil tage bilen om vinteren eller når det regner. Vi bor trods alt i danmark, det sker rimlig ofte :).

Det er en konstant overvejelse når jeg kigger på biler. Hver gang jeg kigger på en bil (benzin, el, ny og gammel) og regner på økonomien så ender jeg altid med at undersøge om hvor meget mere jeg skulle af med om måneden hvis jeg tog en Tesla S i stedet haha! :D
Hvis jeg afskriver fornuften så havde jeg købt en, har selv lige set min kære onkel dø i en alder af 57. Man skal leve livet mens man har det.

Nåh, der er noget at tænke over. Inden jeg ser mig om så er X'eren på gaden :)

 

TSLA
TSLA May 26 '15

@Mw og MrCoffee: +2 Kan ikke siges mere rigtigt. Delebiler er det fornuftige for de fleste Københavnere med det kørselsbehov, men forelskelser og drømmebiler hører til den anden hjerne halvdel.

Mwn
Mwn May 26 '15

@TSLA Det er virkelig sandt, hvis ikke Teslaer var i den anden side af hjernen var jeg heller ikke her ;)

 

+1

Niels
Niels May 26 '15
Er det ikke generelt for biler over gennemsnittet. de fleste ville kunne køre fra A til B i en bil til under 300.000 kr, måske endda mindre for rigtig mange pendlere.
Jeg kiggede først på en caddy, den ville dække transport og plads behov. da jeg altid har ville have en el bil sagde min fornuftige halvdel det skulle være en s60, den mindre fornuftige halvdel sagde p85.

Som jeg læser spørgsmålet går det reelt ikke på om det skal være en Tesla, men om han skal bruge et relativt stort beløb på en bil.
Uanset hvad så skal man ikke købe sig fattig i en bil, andre ting må komme i første række og først derefter skal man se sig om efter en dyrere bil. En bil holder trods alt kun i en begrænset årrække mens mennesker holder længere. Tænke på om i som familie har råd til alle de ferie og oplevelser (teater, Tivoli mm.) som første prioritet. Derefter kan du se om der stadig er overskud til en dyr bil (evt en tesla)
Sithfury
Sithfury May 26 '15

Fra en der fik sin Tesla i torsdags..

Hold kæft hvor er det fedt at have en Tesla!

MicTheCat
MicTheCat May 26 '15
Husk også at for at stimulere begge hjernehalvdele så er Teslaen een af de mest sikre biler at opholde sig i. Ind til nu så har jeg kun hørt om en biltyv der er omkommet efter at have opholdt sig i en Tesla. Han blev skudt ud af forruden fordi han ikke havde sele på efter bilen blev skåret i to halvdele....
Forummets indlæg er redigeret af MicTheCat May 26 '15