Loading...
dk

"Problembørn" | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 11 '15

Fortsætter lige den anden tråd "MODEL X - SÅ KOM DET - FØRSTE OFFICIELLE TESLA MODEL X FOTO"

Jeg har i denne uge i arbejdsøjemed kørt ca. 1200 km. Først en tur til Kbh. med ladning i Køge og Middelfart og senere en tur til Aalborg med ladning i Randers og Middelfart samt et par andre småture. Har desuden været en tur i Thansen på Macd og i Jemogfix tæt på SuC i middelfart de seneste 14 dage hvor jeg samtidig har benyttet lejligheden til at lade (fyha). Er jeg et problembarn og er der grund til at have dårlig samvittighed over at jeg lader på SuC i Middelfart bare fordi jeg bor tæt på (ca. 10 km) og fordi at den primære strøm jeg pt. har forbrugt på de ca. 8000 km jeg indtil nu har kørt er ladet på diverse SuC heriblandt 10-12 sjatladninger i Middelfart og nogle stykker i Køge, Aarhus Randers og Rødekro? Jeg har kun en enkelt gang kørt til Middelfart blot for at lade og køre hjem igen. Det var den første dag da jeg fik bilen ellers har jeg ofte passet det ind med diverse ture til jylland hvor vi besøger familien og hvor vi så fx har spist aftensmad på Macd samtidig med at vi har ladet bilen. Jeg er muligves en slet og nærig person men i det mindste er jeg ærlig. Kun en enkelt gang i påsken har jeg oplevet at alle 8 standere var fyldt kortvarigt på en gang. Oftest er der 2-3 biler når jeg kommer forbi.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 11 '15
Bentzilmer
Bentzilmer Jun 11 '15

Jeg bor også tæt på SuC i Randers, og har ladet ca. 90% af mine 5000km på SuC. Jeg parkerer tit og lader, for at gå i netto og handle. Det er oftest om aftenen, og der har været 0-3 biler af gangen. Andre gange kommer jeg forbi ila. dagen, og kan arbejde lidt på computeren imens den lader. Jeg ser da en stor besparelse i strøm, ved at lade på SuC.

Jeg har maksimalt set 5 biler kortvarigt ved en SuC, tror det var middelfart, men har endnu ikke oplevet at der skulle være problemer med at komme til.

Hvis/når det bliver et problem, må vi jo kigge på det. Jeg vil da altid vige pladsen hvis der er helt fyldt op.

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 11 '15

Rart med en artsfælle :-) Jeg mener ikke at det er et problem eller at det bliver det foreløbigt med kø ved SuC. Så sjovt bliver det vel heller ikke at holde i kø på den lokale SuC og vente på at komme til at lade. Tror faktisk at langt størstedelen af os har den pli til at vige pladsen for nogen som reelt har brug for strømmen hvis det bliver aktuelt. Selvfølgelig kan der være enkelte tosser som er uden for pædagogisk rækkevidde og som holder på deres ret og som er hamrende ligeglade, men sådan vil det vel altid være...

Klaus_
Klaus_ Jun 11 '15

Jeg forestiller mig at Elon laver en form for russisk roulette på touchskærmen, for de "problembørn" der holder og oplader, når der kommer en langturstesla forbi. Taberen vil så opleve at kablet selv springer ud af ladeporten og bilen selv kører ud af båsen :-D 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 11 '15

Det er da kreativt tænkt :-)

BoHolden
BoHolden Jun 11 '15

Jeg har den sidste måned ladet bilen op i Kastrup, Køge, Middelfart eller Århus, og ingen af gangene har der været tæt på fuldt hus, det maksimale var ca. 50% i Århus onsdag eftermiddag. Jeg tror blot i skal oplade på SUC som i lyster, og bliver det et positivt problem med mange der skal lade samtidigt, kan det jo måske være med til at Tesla overvejer andre SUC placeringer rundt om i landet. Jeg synes at det er perfekt at udnytte tiden til at handle, arbejde på computeren, spise på McD. Min anbefaling kan være at løbe en tur i skoven tæt på SUC'en i Århus, sådan udnyttede jeg ventetiden :-)

MrCoffee
MrCoffee Jun 12 '15
Man kunne måske også bare have en lille standard tekst med ens mobilnummer mens man lader. Hvis man så kom ind på en SC og der mod forventning var helt fyldt op, og man havde 2% tilbage, så kunne man tekste den bil som havde fået mest power og venligt spørge om man kunne bytte. Lidt hensyn og disciplin og wupti så skrider tingene - også selvom der er 5000 Teslaer på de danske veje.
Bianco
Bianco Jun 12 '15

Jeg tror at det løser sig selv, fordi:

1) Stort set alle glæder sig over den gratis strøm, men finder efter noget tid ud af at der er sjovere ting at bruge tiden på (og derfor lader om natten hjemme).

2) De få der ikke har andre muligheder vil hellere lade ved alm. ladere eller superchargerne i byerne, og kommer derfor ikke til at belaste gennemkørsels-superchargerne nævneværdigt.

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 12 '15

@Bianco. Jeg tror at du har helt ret i dine antagelser.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 12 '15
krabbe
krabbe Jun 12 '15
Jeg er bestemt een af dem som "vold" lader på SC. Og vi tro at omkring 80-85 % af mit forbrug indtil nu (siden 31/3) er foregået på SC.

Jeg har på de sidste 3 dage ladet (forlod hjemmet med 90%)

Dag 1.
Middelfart - Randers - Hjørring

Dag 2. - Middelfart - Middelfart - Middelfart (ja i læste rigtigt )
Fra Aalborg til Odense - til Viborg - retur til Middelfart overnatning på crownwell

Dag 3. - Randers (5min) - Randers - Middelfart - Køge
Fra Middelfart til Aalborg - og retur hjem.

Har jeg tid, (imellem møder lader jeg ofte på SC, og spare besværligheder ved at skulle koridinere ladning ved kunder ) så bruger jeg tiden på at arbejde på computeren.

Jeg har absolut ingen skrupler ved at suge strøm / og sælgerne ved tesla har inden jeg bestilte bilen, heller ikke nævnt noget omkring begrænsning, tvært imod.

Men synes dog at der godt må være en vis pli.
Så i en youtube video hvordan Folk i Holland holder i kø fordi Taxierne skal suge strøm.

Har ud over Kastrup aldrig oplevet ventetid, (og der oplader jeg ikke mere end nødvendigt, med mindre der er frit ! Og har ofte flyttet mig hvis der kommer en bil og alle pladserne er flydt op.

Så dog i går noget som irriterede mig lidt.
Jeg havde om aftenen i forvejen opladet til 80 % i Middelfart ) og parkerede derefter min bil hotellets parkering.

Torsdag morgen omkring kl. 8.30 henter jeg noget i bilen, og ser der er 4 biler der lader. (Dejligt syn)
Omkring kl.11 er jeg ude ved bilen igen (og der holder een af de samme biler fra tidligere fortsat med stikket i )

Det kan selvfølgelig være een som kører lige så meget som mig, og på den måde kan været kørt og kommet tilbage igen !

Men vil sku blive irriteret hvis jeg kommer "Tom" ind og der er nogen som i dovenskab ikke flytter deres bil efter ladning.

I weekenden står den på endnu mere kørsel/ladning hvor turen går til Paris.

Hyg jer :)

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 12 '15

Tak for dit bidrag og rigtig god tur :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 12 '15
Hilbert
Hilbert Jun 12 '15

@krabbe: A pro pos Middelfart. Har set - også i Middelfart. Mand og kone kommer i hver sin bil, og konen parkerer Teslaen til opladning. Derefter forlader de stedet i mandens varebil. Hvornår Teslaen blev hentet igen ved jeg ikke, men man frygter jo at den bliver stående, indtil der bliver "tid til" at hente den, da det åbenbart er travle mennesker, som ikke har tid til at vente en halv times tid.

For at undgå mistænkeliggørelse kan man jo altid efterlade sit telefonnummer i forruden, hvis man forlader bilen i mere end en halv time.

Har 2 gange oplevet at netop Middelfart har været fyldt op, men generelt er der vist ikke problemer med plads - endnu.

Hvis man ser en bil der optager plads i lang tid kunne man evt. i grelle tilfælde lige tager et foto af parkeringsskive og nummerplade som dokumentation. Det vil jeg nok gøre fremover.

Klaus_
Klaus_ Jun 13 '15

Måske man kunne gøre det sådan at man kan "reservere" en supercharger før man ankommer. Det sker automatisk via trip planner, så ved systemet at der kommer en som skal have X% strøm på for at komme videre, så hvis en "lokal" kører ind for at fylde på, og der kun er én ledig bås, får han en besked på skærmen at han kun kan lade indtil kl. xx hvor der ankommer en langturstesla. 

Der er mange idéer, men det blir da spændende om nogle år hvad Tesla ender med at gøre, hvis det viser sig at blive et større problem.

Vi var i øvrigt både på Middelfart og Rødekro i dag. Middelfart tror jeg var helt fyldt på et tidspunkt, hvorimod Rødekro var vi de eneste, næsten lige indtil vi skulle køre, hvor vores nummerplade-søster ankom. Eneste forskel, vi har 465 til sidst i pladen, den havde 466, så to ret nye Tesla'ere :-)

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 13 '15

Det tror jeg heller ikke at de gør. Det vil være hamrende utroværdigt af Tesla hvis det skulle vise sig blive tilfældet. Det er under alle omstændigheder er skråplan. Det næste kunne jo så blive at de begynder at pille ved garantibestemmelserne... Hvad blev der egentligt konkret udmeldt på shareholders meeting i år mht. ladning på SuC?

Hookmaker
Hookmaker Jun 13 '15
@kitora, han har sgu da aldrig sagt endsige nedfældet på skrift at der var gratis strøm til alle i al evighed og HELE TIDEN! Han har sagt at der var gratis strøm til alle når de er på langtur via SuC.
NOELON
NOELON Jun 13 '15

@Gustavsfar: Helt ude i hampen at sammenligne Garanti med brugen af SuC. Har du i dine garantibestemmelser set noget som helst om SuC? Jeg er 100% enig med Henrik i at der aldrig er givet en sådan type 'garanti' for SuC. Der er masse af dilemmaer i brugen af SuC - som både er beskrevet i andre tråde og som pt. opleves mest i udlandet. Når fænomet med at lokale eller ubetænktsomme brugere besætter Suc'erne ift. gennemrejsende, så er det da fuldstændigt rimeligt at Tesla begynder at overveje forholdsregler..

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 13 '15
Godt ord igen :-)
Tesla beregner selv som et gennemsnit at man lader 30% af sit årlige strømforbrug på SuC. Hvis ikke jeg brugte den nærliggende SuC indimellem som jeg pt gør ville mit årlige forbrug nok nærmere ligge på 10 %. Mon ikke 30% som et gennemsnit på sigt er i lidt overkanten? Hvad mener I?
kr
kr Jun 13 '15
Interessant artikel og quote fra tesla's FAQ her:
http://www.greencarreports.com/...-frustrations/page-3

-----
How much does it cost to use the Supercharger?

Supercharging is free for the life of Model S, once the Supercharger option is enabled.

Will it always be free?

Yes, Superchargers will be free to use for Supercharging-enabled vehicles for the life of Model S.

How often can I Supercharge?

Customers are free to use the network as much as they like.

Let’s repeat that one: “Customers are free to use the network as much as they like.” No mention anywhere of of “long-distance travel only.”
-----

Nu har jeg ikke fået min tesla endnu og jeg planlægger ikke at benytte superchargers ret tit, men jeg synes ikke at det er mærkeligt at lokale lader op, og kan egentlig heller ikke se noget galt i det.
Især ikke med de udmeldinger tesla er kommet med tidligere.

Selvfølgelig er jeg enig i at folk på gennemrejse har større behov men ikke nødvendigvis mere ret. Jeg kommer jo heller ikke foran i køen ved en benzintank fordi jeg kommer langvejs fra.

Se FAQ her som den så ud tidligere på året:
http://web.archive.org/...upport/supercharging
Bemærk ikke et ord om long distance.
kr
kr Jun 13 '15
Link til nyeste supercharger FAQ på dansk - stadig intet om langdistance.
http://www.teslamotors.com/da_DK/support/supercharging
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 13 '15
Interessant artikel og det bekræfter mig bare i at det helt grundlæggende forkert hvis der nu åbnes op for at ændre vilkår som både er udmeldt mundligt OG skrifligt af Tesla og det må da i det mindste isoleret set vække bekymring gratis SuC eller ej!
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 13 '15
Sider: 1 2 3 »