Loading...
dk

Frankrig, opladning | Tesla Forum

kensmark
kensmark Jun 14 '15

Vi skal til Alsace (Frankrig) denne sommer i Teslaen, men jeg kan ikke google mig frem til de rigtige ladeløsninger. Er der nogen der har erfaringer ? Der er en del ChaDeMo ladere (jeg har adapter) men ikke hvordan man afregner ved disse stationer. SUC er relativt dårligt præsenterede.  

BoHolden
BoHolden Jun 14 '15

Jeg følger lige med i dette opslag da det ligeledes kan være relevant for vores sommerferie.

FYI: Jeg har set at der er gratis Type 2 opladning i Nice.

RobertJ
RobertJ Jun 14 '15

@kensmark

prøv chargemap.com
Jeg ved ikke hvor din rejse skal gå hen, men ser du f.eks. på colmar og type 2 lade muligheder er der flere gratis 22kw ladepladser i forbindelse med parkeringshuse. Den fås også som app til din telefon.

- R

Edit: Husk dog at nær-læse stander info på den side. Der skal ofte et eller andet rfid kort til at åbne standeren i colmar ser det ud til at være et 'Crome' card til €40. Men stadigt mange type 2 muligheder.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jun 14 '15
kensmark
kensmark Jun 18 '15

BoHolden: Hvornår skal i afsted ? Måske kan vi kommunikerer undervejs vedrørende erfaringer med ladninger ? 

Grasberg
Grasberg Jun 19 '15

Jeg kører til Colmar i slutningen af august - forhåbentlig i min kommende Tesla. Jeg regner med at kunne gøre det uden Chademo, men blot med en type-2 ledning til ladning ved Cora og lignende (måske LeClerc) og et passende mix af mellemstik til en lang ledning med type-3 stik til ladning hos lokale.

Men jeg hører gerne om erfaringer. Jeg ved endnu ikke (men agter at finde ud af det), hvordan et 400 V kraftstik ser ud i en fransk husholdning. Mon det er lige som vores danske flade stik med 5 ben?

DeaconWP
DeaconWP Jun 19 '15

Det er vist ikke for amatører, at lave et stik til Frankrig.

http://www.trucconstruction.com/electricite-cuisiniere.html

http:///...siniere-5_12960.aspx

http:///...de-8-15-m-noi/947835

De skriver 3 ledere. Og den ene er nul. Så der er kun 2 X 230 volt til rådighed hjemme hos mormor.

Jeg vil anbefale kun at bruge rigtige el bil lade stationer.

Men ellers ser det ud til, at der kan være 2 X 230 Volt X 40A til rådighed, hvis du kan overbevise din bil om at sutte så meget på forbindelsen. 18,4 KW. Med enkeltlader nok maks 7,3 KW. Med dobbeltlader nok maks 14,6 KW. Beregnet på, at den da kan sutte 16 A på hver tilkoblet fase.

Køber du sådanne gode ledninger i Frankrig på din tur, skal jeg nok putte røde 16A 400 V CEE mellemled på for dig.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jun 19 '15
Grasberg
Grasberg Jun 19 '15

Hej Deacon.
Det lyder som om, du ved, hvad du taler om! :-) Og ja, stikket ser ret meget anderledes ud. Nærmest sådan lidt engelsk ud. Jeg spørger lige dér, hvor jeg skal bo, om de kender de her stik. Han er vinbonde og har en masse maskiner og værktøj, så han kender sikkert til de her kabler.

Men tak for tilbudet om at flikke sådan en ledning sammen med et rødt 400V stik. Jeg kan godt lidt gør-det-selv selv, men er også bange for at ødelægge min kommende Tesla med fejlstrømme. Jeg hører dem lige, og så kan det godt være, jeg vil gøre brug af dit tilbud.

Tak for din indsats arbejde.

DeaconWP
DeaconWP Jun 19 '15

Velbekomme. Jeg googlede bare med lidt fransk tekst. Jeg tror der findes flere standarder i Frankrig, udfra hvad jeg fandt. Så det er nok ikke kun en løsning der dur. Alle steder. :-)

fmm1000
fmm1000 Jul 19 '16

Er netop hjemvendt fra Frankrig, hvor jeg ikke kunne lade på shuko.

Brugte en rød adapter med tysk/fransk schuko i den anden ende købt her inde på forum.
Prøvede både at sætte adapteren direkte i teslas oplader og i et 10meter mellemkabel.

Det virkede ikke.
Det 10 meters kabel kan vist nok vende fasen ved at dreje rundt på nogle af stikkene. Det prøvede jeg også men det virkede heller ikke.
Hele ovennævte setop blev brugt til at shukolade i Sverige i vinters, hvor det virkede fint.
PÅ vej hjem fra Frankrig overnattede vi på en campingplads, hvor jeg ladede med blåt campingstik igennem det 10 meter mellemkabel, så mellemkablet burde virke.
Har netop afprøvet mormorladning herhjemme i Danmark med det stik som følger med bilen, og det virker fint.
Er der en eller anden måde jeg kan teste hele setupet herhjemme inden jeg drager til Frankrig igen fredag morgen.

Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jul 19 '16
DeaconWP
DeaconWP Jul 19 '16

Du kan måske købe en schuko adaptor i Harald Nyborg, så dit Schuko stik kan "gå i" et dansk trebenet stik kontakt.

Varenummer 1888, 50 kr.

fmm1000
fmm1000 Jul 19 '16

OK.

Har fundet denne stikdåse i gemmerne.
Kan den bruges til at teste red plug schuko-adapteren, hvis man nu loddede et jordstik på stikdåsens udgang.
Se vedhæftede billede.

DeaconWP
DeaconWP Jul 19 '16

Loddede et jordstik på det hvide han stik?

TorbenS
TorbenS Jul 19 '16

Frankrig kan have fasen i både højre og venstre side. Så jeg har 2 Schukostik hvor fasen sidder i henholdsvis venstre og højre side. Stikkene har jeg så malet rødt i den side hvor fasen er.

Så når jeg skal lade, tester jeg med min polsøger hvor fasen er, og vælger så det "rigtige" Schukostik. Det virker fint på den måde.

Men jeg må erkende at jeg er mest glad for min ChaDeMo-adapter som jeg lader med hos Ikea (Toulon). Der behøves ingen kort eller noget og den fylder en hel masse strøm på hurtigt. 

Forummets indlæg er redigeret af TorbenS Jul 19 '16
fmm1000
fmm1000 Jul 20 '16

Loddede et jordstik på det hvide han stik?

-------

Ja. Ville jeg så ikke kunne teste om det virker.

fmm1000
fmm1000 Jul 20 '16

Hmmm. Kom til at tænke på, at den hvide stikdåse på billedet vel er til Tysk Schuko.
Det fransk Schujo stikker jordpinden vist ud af stikket. Så kan jeg jo nok ikke bruge den hvide stikdåse alligevel.

TorbenS
TorbenS Jul 20 '16

Ja det franske stik har jordpinden ud af stikket som så passer med Schuko. Se venligst fotos 

fmm1000
fmm1000 Jul 24 '16
Jipiii. Jeg har nu helt samme setup med som i Pyrenæerne - hvor ladning ikke virkede - til et nyt sted i Frankrig.
Her virkede ladning i første hug. Fedt.
Underligt bare, hvorfor det ikke virkede i Pyrenæerne. Mit forlængerkabel kan ændre fasen og hotelfatter påstod at dn anden Tesla havde ladet på stikket.
Jeg lader med seks amp om natten og har lige nu midt på dagen - hvor vi er i huset - skruet op til ti.
Kablet mærker fint lunkent hele vejen. Dog er adapteren fra redplug til Schuko, som går ind i væggen, en lille smule varm. Nok. 35 til 40 grader.
Hvordan er det nu med ampere. Vil ti være Ok når jeg hele tiden er i nærheden af bilen eller bør jeg kun lade med seks hele tiden.
griffel
griffel Jul 24 '16
Hvad er det for en forlængerledning ser kan vende fasen? Er der sat en speciel dims i...?
fmm1000
fmm1000 Jul 24 '16
Nu har jeg absolut ikke forstand på strøm men det var et kabel jeg fik af svigerfar i julegave :-). Han påstår selv at hvis man drejer på skruen inde i stikket er det fasevending. Se foto.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jul 24 '16
CanEl
CanEl Jul 24 '16

det er rigtigt at dit stik er med fasevender.

men det er 2 faser det vender om på, og det er bilen ligeglad med.

når vi nævner fasevending i forbindelse med schuko stik er det 230v, og derfor fase og nul der skal vendes. 

det skyldes at umc sammenligner nul med jord, for at godkende ladestart. 

derfor hjælper dit fasevendestik ikke her.

Sider: 1 2 »