Loading...
dk

Installere to separate dashcams (for/bag) - god/dårlig ide? | Tesla Forum

JL
JL Jun 14 '15

Er der nogen der har overvejet at installere to separate dashcam's (f.eks. Blackvue 3500 i stedet for et to-kanals dashcam (f.eks. Blackvue 650)? Jeg kan se følgende fordele:

1) Man skal ikke trække en ledning fra front til bag (forudsat man kan finde en konstant 12V forsyning bag i bilen

2) Til Blackvue 3500 modellen kan man få en separat GPS antenne og derfor kunne man måske få GPS signal til dashcam'et uden at skulle montere det i synsfeltet i forruden

Prismæssigt er det en smule dyrere, men ikke ret meget ud fra hvad jeg kan se.

Hvad siger i?

Niels
Niels Jun 14 '15
har selv tænkt det samme. en fordel kunne være at 2 dedikerede kan optage med højere bit rate og evt begge har fuld hd. har set at flere 'dual' modeller har svært ved at håndtere 2 kanalers data på en gang. single chanel har mig bekendt ikke denne udfordring.

ulæmpen skulle være hvis det er nødvendigt at poppe ud ved parkering for at undgå tyveri, her er så 2 dashcam som skal afmonteres.
en fordel ved dual chanel er at de under afspilling viser både for og bag kamera samtidig synkront, dvs. du kan se den bagfra komende bil i det ene og sekundet efter se den på front kamera - uden at du skal bøvle med 2 film. det er temmelig smart ved side påkørsler på f.eks. motorvej.
lysmanden
lysmanden Jun 14 '15

jeg har svært ved at skelne imellem forskellen på de 2 options i beskriver. Den mest brugte model blnadt tesla ejere, er det ikke blackvue 650? Optager de 2 omtalte typer ikke hele tiden dvs mens man kører og holder stille? Mit incitament for at få monteret kamera er at optage dem der bakker eller på kører min bil forfra eller bagfra imens jeg ikke er i bilen ( altså dem der glemmer at lægge en seddel ) Bonussen ved at have et kamera der optager imens jeg kører må være at dokumentere andres bilisters hensyns løse kørsel ved evt trafik ulykke. Kan de ikke begge det?

JL
JL Jun 14 '15

@Lysmanden: Jo, du har helt ret. Den mest brugte herinde er BlackVue 650 og den model hælder jeg også til. Den optager både for og bag - hele tiden hvis du vælger det. MEN, ud fra hvad jeg har læst, så kan 650 modellen ikke fange GPS signal hvis man monterer den lige bag bakspejlet - hvilket er det eneste sted jeg ville montere det. Hvis du skal have GPS signal, så skal man sætte det helt oppe i kanten af ruden, hvilket betyder at det ikke skal sidde i midten og derfor heller ikke er nær så skjult. Næste ting er, at de to kameraer i 650 modellen skal være indbyrdes forbundne, dvs. der skal trækkes en ledning fra kameraet forrest i bilen til kameraet bagerst i bilen. 650-modellen er en 2 kanals, dvs. den kan optage fra to kameraer samtidigt.

For at komme udenom de to ulemper, så spurgte jeg derfor om man i stedet kunne montere 2 enkelt kanals kameraer (BlackVue har et der hedder 3500), som i princippet fungerer fuldstændig uafhængigt af hinanden. Det betyder at de ikke skal forbindes og derudover kan man købe en ekstern GPS antenne til den model. Dvs. man kunne måske montere det lige bag bakspejlet og så placere den eksterne antenne et sted hvor der var GPS signal.

Håber det giver mening :-)

Comeback
Comeback Jun 14 '15

jeg monterede mit BV650 her i weekenden der er ikke noget problem med GPS det virker.

Men jeg har også en TMS classic uden radar. Har sat det helt oppe under bakspejlet i midten af ruden, ingen af kameraerne kan ses under kørsel, begge kamera optager uafhængigt af hinanden men på samme flash, og billlederne kan samles hvis ønsket, 

JL
JL Jun 14 '15

@Comeback - ok, super info. Jeg har også en classic P85'er, så er der jo ingen ko på isen. Så må jeg vist også hellere investere i sådan et :-)

PS.: Hvor i verden holder du til? Ville gerne være med på en kigger/gøre-det-selv når du skulle hjælpe med at montere dashcam (hvis det var muligt) :-)

Forummets indlæg er redigeret af JL Jun 14 '15
lysmanden
lysmanden Jun 15 '15
JL: Gps? Er det bilens gps der så ikke virker?
JL
JL Jun 15 '15
@lysmanden: Nej, det er GPS'en i dashcam'et der ikke kan få forbindelse. Du kan derfor ikke se GPS koprdinater på det du optager på dine dashcam's. Ikke kritisk, men alligevel lidt ærgerligt :-)