Loading...
dk

Trip planner (Beta) | Tesla Forum

SQLCPH
SQLCPH Jun 19 '15

Jeg havde en éndags tur til Gøteborg i går og tog afsted fra kbh tidligt med batteri nok til at komme til Löddeköpinge. (S60 - 19")

Havde hjemmefra indstillet ruten til messecenteret i Gøteborg (306 km) og Trip planner bad mig selvfølgelig lade i Löddeköpinge. Efter 20 min ladning fik jeg go til at køre videre men trak den 5 min ekstra. Forbruget havde været 200 wh/km spot on med 110 km/t. Jeg kører afsted mod Falkenberg SC der er næste stop, men efter ca. 15 km beder Trip planner mig om at vende om og køre tilbage til Löddeköpinge SC??? WTF

Jeg annullerer trip planner og indstiller Falkenberg SC som slut dest. Har 14% rest ved ankomst siger den. Ankommer senere med ca. 14% retur. Det sidste ben til Gøteborg skal jeg have ladet op til at kunne komme retur uden dest ladning og tager derfor nok på til at have 15% retur ved ankomst igen i Falkenberg.

Ankomst Gøteborg med 54 % strøm = nok til at komme retur = alt ok. Returruten til kbh indtastes og trip planner opfører sig fint til jeg kommer til Falkenberg SC. Jeg lader endda noget mere end den beder om men på vej til Löddeköpinge SC ca. 50km inde i ruten beder den igen mig om at vende om og køre tilbage til Falkenberg og lade mere op.

Jeg fjerner ruten og taster Löddeköpinge SC ind som dest. Heller ikke det virker. Den beder mig igen om at vende om og køre tilbage til Falkenberg SC. Et øjeblik bliver jeg lidt varm om ørerne og når at tænke om den har ret i at jeg ikke kan nå til Löddeköpinge SC. Men jeg deaktiverer så trip planner beta under apps og taster ruten til Löddeköpinge SC igen og denne gang holder den ruten med forventet rest på 14%.

Konklusion efter flere gange brug af tripplanner. Man kan ikke regne med at når bilen siger ready to continue trip at man også kan gennemføre ruten vha tripplanner. Jeg ved ikke om det havde virket hvis jeg havde ladet mere op så rest ved ankomst kom over 20% men jeg har tripplanner mistænkt for at at have 20% som minimum buffer - men blot ikke når den sender én videre???

Det der virker det er at holde øje med average energy og lade så det passer med antal km +10% eks. Havde jeg ikke brugt tripplanner havde jeg været helt rolig og fået turen til at fungere perfekt. Skulle trip planner ikke hjælpe mig i stedet?

Andre der har ligende oplevelser med tripplanner?

 

/Søren

 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 19 '15

Ja Søren ud fra at have læst andre indlæg om samme problematik og også selv at have erfaret lignende tror jeg desværre at det er et udbredt problem med trip planner pt. Den er overforsigtig og bidrager desværre yderligere til range anxiety specielt hos nye og uerfarne brugere.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 19 '15
Hookmaker
Hookmaker Jun 19 '15

Ja, det sker engang imellem, det er langtfra et optimalt system. Jeg kører derfor 100% på min viden om bilens forbrug i Wh/km og lader så derefter i forhold til Typical. Virker hver gang.

Lau
Lau Jun 19 '15

Heldigvis er der version 1. Det virker til at Tesla sender nogle lidt wonky første versioner ud, så mon ikke de får forfinet det i de næst par opdateringer ligesom med TACC.