Hej Søren
Hvor hurtigt han du lade med din charge-box?
En mennekes Ladebox hos Volvo/Renuelt i Sverige koster 3500,-
Det kunne være fedt med en 22 kW lader!
Mvh Pelle
Hej Pelle.
En ladeboks kan forsyne med enten 11 eller 22 kW, afhængig af, hvilken sikring der sidder foran, og hvilket kabel der kommer i. Boksen kontrollerer også kablet, og siger dne god for det, vil den tillade op til 22 kW.
Men:
Du kan kun trække 22 kW til din bil, hvis den er med en lader, der kan lade så kraftigt. Uanset hvor meget ladeboksen KAN give, så giver den kun det, som bilen trækker. En standard lader i en Tesla, er i dag på 11 kW. Så er du koblet til en ladeboks der kan levere 22 kW, så "får" eller "tager" din bil kun de 11 kW.
Lidt lige som et fjernsyn kun trækker 180 W, selvom stikkontakten godt kan levere 3.700 Watt.
Så kun hvis din bil er forsynet med dobbeltlader, (tilkøb under bestilling eller eftermontering), kan du med AC lade hurtigere end de sædvanlige 55 Km/time.
Den lader du har postet et billede af, er som den er sat sammen der, ikke i stand til at levere 22 kW i Danmark.
Der er et 230 volt stik på, og i DK, kan det være svært at finde en 230 volt installation, der giver mere end 13 ampere.
Med 230 volt X 13 Ampere optager du 2.990 Watt.
Finder du et blåt CEE stik med 16 ampere, vil du kunne optage 230 V X 16 A = 3.680 Watt.
Først når du går over i 3 X 230 Volt (3 X 400 Volt) kan du komme op på det maksimale som ved 16 Ampere er 11 kW.
@Pelle
Den får du ikke meget ud af :-) 220v ved max 1 fase 16A - det giver vist 15 km pr time
Husk du skal op i 3 faser á 400v før det trækker ordenligt
Hej Pelle.
En ladeboks kan forsyne med enten 11 eller 22 kW, afhængig af, hvilken sikring der sidder foran, og hvilket kabel der kommer i. Boksen kontrollerer også kablet, og siger dne god for det, vil den tillade op til 22 kW.
Men:
Du kan kun trække 22 kW til din bil, hvis den er med en lader, der kan lade så kraftigt. Uanset hvor meget ladeboksen KAN give, så giver den kun det, som bilen trækker. En standard lader i en Tesla, er i dag på 11 kW. Så er du koblet til en ladeboks der kan levere 22 kW, så "får" eller "tager" din bil kun de 11 kW.
Lidt lige som et fjernsyn kun trækker 180 W, selvom stikkontakten godt kan levere 3.700 Watt.
Så kun hvis din bil er forsynet med dobbeltlader, (tilkøb under bestilling eller eftermontering), kan du med AC lade hurtigere end de sædvanlige 55 Km/time.
Eller et omvendt eksempel fra Tesla egen verden - en P85D har kun de hestekræfter batteriet kan levere, hvilket er ca 550hk selvom motorerne kan være med helt op til 700hk
Sorry - kunne lade være
Ja tak ! jeg er helt med.. Jeg lavede bare sammenligning på prisen, mellem de to bokse på ca. 3.500,-
Men skal vi ikke sætte os nogle stykker sammen og bygge et par ladebokse. Mini Traf..
Jeg vil gerne bygge en boks som både kan lade med 11 og 22 kW.
Hermed som lovet en indkøbsliste til en 16A boks med et 5x2,5 mm2 kabel ind og et 32 A type 2 kabel ud. Type 2 kablet var tykkere end jeg husker det så jeg har opdateret listen til en M32 forskruning i stedet for den M25 jeg har anvendt - den var lige lille nok.
El-stumper fra:
www.elvvs.dk
MØTRIK M32X1,5 PA/7035
Varenummer: 7613023121
4,04 DKK
FORSKRUNING PERFECT M32 Ø15-21MM RAL 7035
Varenummer: 0813102043
9,85 DKK
PLAST MØTRIK M25X1,5MM RAL 7035
Varenummer: 0813101947
2,60 DKK
FORSKRUNING PERFECT M25 Ø11-17MM RAL 7035
Varenummer: 0813102030
5,96 DKK
KABELAFLASTNING MED KÆDE, SP2 Ø13-16MM
Varenummer: 5439501214
19,20 DKK
NUL/JORDKLEMME 5 POL F/AKE 05
Varenummer: 0812101919
53,60 DKK
GRUPPETAVLE 5 MODUL AKE 05 IP55 , 200X125X122MM
Varenummer: 0812101812
139,20 DKK
Schneider Kontaktor iCT 25A 4-Polet 4NO 230VAC modulkontaktor, Bredde 36mm
Varenummer: 3322078047
170,40 DKK
SCHNEIDER AUTOMATSIKRING IC60N 1P 6A C
Varenummer: 3322060709
110,40 DKK
Subtotal:
515,25 DKK
Fragt:
69,00 DKK
Heraf moms:
128,81 DKK
Total:
713,06 DKK
Mainpine fra:
www.ecbitz.uk
http://evbitz.uk/EVBitz.uk/Mainpine_EPC.html
Køb denne: ‘Tethered’ Version EPC - In Stock - £80 inc P&P enten med 16 A eller 32 A. T står for tethered betyder fast kabel monteret som jeg har. Forskellen på16A eller 32 A er om du får en modstand med der godkender at TMS lader med enten 16A eller 32A. For de fleste er 16A nok, men lige nu står der kun at han har 32 A. Hvis du kun har enkeltlader i bilen vil bilen aldrig trække mere end 16A. Tal evt. med Martin inden du bestiller for at høre om både den til 32A og den til 16A medfølger. Husk at få lagt international shipping i kurven inden du trykker “check out”. Den koster 80 pund plus fragt.
Dernæst et Type 2 kabel eks et 32A fra tesla til 1500 kr som jeg har, alm. installationskabel med min. 5 x 2.5 mm2 afhængig af din installation, evt. bimåler og ny gruppeafbryder til tavlen. Jeg har opsat en 20A aut. sikring så jeg ikke belaster en 16 A med 100% kontinuerligt - up to you.
Montagen er ret simpelt illustreret i den manual I får fra EVbitz men når I kommer dertil kan jeg godt gøre den mere spiselig til "vores" brug.
Spørgsmål er velkomne :-)
/Søren
Tak Søren :-)
Muligvis kommer jeg til at efterspørge den lidt mere spiselige tegning når jeg har fået leveret delene... Jeg så godt denne på hjemmesiden, men den er en kende uoverskuelig ;-)
Er der flere der påtænker at bestille en Mainpine? Så kan vi dele porto.
/Jakob :-)
Jakob: Lidt til tegningen.
Mainpine controlleren er i midten. Den kan styre 3 forskellige lade strømme, og vælger den rigtige, udfra det kabel, der bliver proppet i stikket, som sidder nede til venstre. Den føler på kablet og finder værdien af den modstand, som er monteret i det tilsluttede kabel. Hvis du kun skal bruge den til et fast kabel, behøver den ikke måle der på de to øverste stikben i stikket, men blot få monteret en modstand mellem de to main pine controller ben: PP og CP. Men forbindelserne til kablet skal være der, da der også er "signaler" mellem bil og controller i de to ledninger. Det er derfor der er 5 plus 2 ledere i et ladekabel. 4 til strøm, et til jord, og to til sikkerhed.
Oppe øverst til højre, kommer der strøm ind til konstruktionen: N og L. Se L som Den første fase, L1. Og vid, at der er to mere ed hele vejen rundt, som hedder L2 og L3.
Strømmen fra Elværket kommer til tre forskellige Sikringsgrupper, på henholdsvis 16, 32 og 64 Ampere. For at "sikre" bedst muligt, vælger Mainpine controlleren at trække strøm fra den sikringsgruppe, der passer bedst til det kabel, der er puttet i.
Altså er der detekteret et kabel til 32 Ampere, vil den åbne for det midterste 32 A Contactor sæt. Den sender så de tre faser fra sikringsgruppen på 32 ampere videre til stikket. Var det et 16 Ampere kabel, ville controlleren åbne for den 16 A Contactor, der sidder til venstre for den.
Osv ved de 64 Ampere.
Contactorerne har alle sammen på en gang fat i de tre faser og Nul i stikket. ( Er heller ikke tegnet med) Men de vil kun sende strøm ud en af gangen.
Controlleren har således tre udgange, hvor den kan lave forbindelse til Fase fra hver af disse indgange på skift, således at der er Fase på den der tilsvarer det isatte kabels modstand.
16 amperes kabel giver Fase på ben P2. Den bruger den fase, der er kommet ind på ben P1
32 amperes kabel giver Fase på ben P4. Den bruger den fase, der er kommet ind på ben P3
64 amperes kabel giver Fase på ben P6. Den bruger den fase, der er kommet ind på ben P5.
Det er lidt en ekstra sikring på, at hvis sikringen er "Sprunget" oppe til højre, kan controlleren ikke åbne contactoren.
Det er contaktorer med 230 Volt spoler, da den får fasen ind på A1, og der er Nul på A2. A1 og A2 er standarden for styrespændings indgang på relæer.
Fra contactorerne er der to udgange: L1 og L2. L2 er fejlagtigt tegnet som gående til Nul i stikket. Men den fejl laver du sikkert ikke, når du monterer det, for så er der jo både L1, L2, L3 og N til stede. Så forklarer den del sikkert sig selv.
Controlleren skal jo også have noget arbejdsspænding, og det kommer ind på L og N, fra 16 Amperes sikringsgruppen.
Den kvikke læser har nok allerede bemærket, at hvis man slukker for de 16 ampere, så kan man heller ikke lade med de andre strømstyrker, for så får controlleren ingen forsynings spænding.
Lige til højre for controlleren er der tre lamper: Rød, Grøn, Blå. Hvorfor deres fælles "nul" er koblet til Jord, forstår jeg ikke. Men det kan jo også være en tegnefejl. Hvilken spænding de får ud fra controlleren kan jeg ikke se.
Håber dette gør det nemmere for dig at "turde" gå i gang.
Jeg går i gang! :-)
Jeg bestiller i dag hvis jeg når det, og så må vi tage den sammen hen ad vejen...
:-)
Hej Jakob, jeg går også igang med at bygge en hjemmelader efter ovenstående opskrift og håber vi evt. kan "følges" :-). Jeg skal bruge en Mainpine samt en "Female Socket" m/påmonteret ledning fra evbitz.uk. Vi forsøge at bygge en "pæn" 3-faset 16A lader (11kw) hvor type 2 kablet kan afmonteres og medbringes I bilen ved ferier etc. Skal vi evt. bestille sammen og spare lidt fragt? Martin
Så synes jeg der dukker et behov op, for at forklare en ting mere fra diagrammet.
Til controlerens udgange ML.MU.HF, er der koblet en Hatch Lock Solenoid.
Det er et sikkerheds tiltag. Man må ikke frakoble stikket, mens der går en stor strøm, for at undgå at beskadige stikket ved gnistdannelse. Så controleren vil kunne låse stikket, når der er åbnet for ladningen.
I kan vel selv vurdere, om I som ejere af en stik løsning kan/vil undvære den feature. Hvis I stoler på, at I altid husker at stoppe ladningen, før stikket trækkes ud.
Mange tak Deacon - Er nedenstående bedre?
https://evconnectors.com/Type-2-Electric-Vehicle-Charging-Cables-and-Sockets/Type-2-Connectors-16-amp/Type-2-16-amp-Charging-Sockets-Inlets?product_id=138
Martin
Tak for forklaringerne DeaconWP :-)
Jeg synes bare at den tegning (og din tilhørende forklaring) er meeeeget mere komplicerede end de tre ting Søren har stoppet i sin lille kasse: Controller, kontaktor og 6A sikring. Eller er alle de viste kontaktorer indbygget i Mainpine'en? Nej, vel?
Jeg skal bare lade med 16A - und nix weiter... ;-)
Nu venter jeg lige på at jeg har alle delene samlet, så giver nogle af tingene sig sikkert.
/Jakob :-)
Mol:
Det stik der dukker op, med det link, ser ud til at være et stik, som du kan montere i en boks af en slags. Men der står Inlet. Så det kan se ud som om det er til Bilens indtag. Jeg ville umiddelbart lede efter et outlet. Men måske er de ens?
Nu ved jeg ikke hvilken slags stik der er på et type 2 / type 2 kabel. Er det Hun og hun? han og han? eller hun og han? eller han og hun? Men det skal jo så være det modsatte i både bil og ladeboks. Det kan jeg ikke lige se nogen steder lige nu.
Og på data siden, som man kan klikke sig ind på, fremgår det, at det er med solenoide lås. Så langt så godt.
Der står at det er en 12 Volt solenoide. Som skal have 12 volt den ene vej for at låse, og 12 volt den anden vej for at låse op.
Jeg ved ikke hvilken spænding controlleren sender hen til solenoiden, men det må vi kunne finde på et data blad over den.
Dette stik kan bestilles uden kabel, og med enten 0,5 eller 1,5 meter kabel. Men det ser du til, at det kun er med L1, og ikke L2 og L3. Det ser jeg ved at downloade full specification sheet. Dog står der, at det er "three fase compatible".
Det skal nok sikres, at hvis du bestiller det hjem, at det er med 5 tykke ledere og ikke kun de 3, som er på tegningen.
ABCC: I Tesla ladekablet er en indbygget mobillader, den kan man ikke undvære til et almindeligt rødt CEE stik. I en standerlader til et type2 kabel findes mobilladeren i standeren.
griffel.
Du har ret, der skal kun være de 3 ting.
De tre øverste kasser, RCBO, er sikringer, som i Sørens tilfælde sidder i måleskabet, dog kun en enkelt på 16 ampere. Så ingen af dem i Sørens boks. Der er kun tegnet 3 af dem, fordi controlleren kan vælge hvor den skal tage strøm fra, hvis man vil have den mulighede, at alle mulige forskellige kan komme og lade. Nogle med 16 Amperes kabel, andre med 32 , og igen andre med 63 Amperes kabel.
Så har Søren en Contactor i boksen. Igen, kun et styk, da han kun skal kunne tænde for en slags ladestrøm. Det er den der sender spændingen ud til bilen, når controlleren giver lov.
En controller til at styre det hele.
Og så har han monteret sikringen, for at kunne 2 ting. 1: Slukke for den, når han ikke skal bruge den, og den så ikke står og bruger standby strøm, og evt lyser op i mørket. Her er det værd at vide, at Genild helst ikke skal kunne se, hvor boksen er, når Søren ikke er hjemme. (intern joke)
2: Sker der en fejl i controleren, er det måske rart, at der ikke går 16 Ampere i den, hvis den kortslutter, men kun 6 Ampere.
SÅ den fine tegning er på en "offentlig" lader, der kan det hele.
Hej alle... Jeg vil rigtig gerne kaste lys - det er såre simpelt og jeg skal nok lave et mere tydelig ledningsdiagram til løsningen med fastmonteret kabel.
Som vores gode ven Deacon skriver så er et afmonterbart type 2 kabel en helt anden sag - det kræver at kablet låses i ladeboksen og det er derfor IKKE den type mainpine jeg har. Der skal man bruge typen FREE. Men tilbage til vores thethered type.
Her er de klemmer der skal bruges på main pine til fastmonteret type 2 kabel:
NC betyder not connected og skal derfor ikke bruges,
N og L giver sig selv, fase og nul (230V AC) og fasen kommer fra den 6 A aut sikring jeg har specificeret så kortslutningsniveau er nedbragt og der kan afbrydes.
P1 skal have fase - igen fra samme fase som før på aut sikringen og P2 skal monteres som mellemledning til kontaktoren der kobler hovedstrømmen. Den anden side af spolen til kontaktoren skal have nul.
BL, GN, RD er til eksterne lamper der viser farverne hhv.: Blå blinker (så er ladekablet ikke tilsluttet bilen), blå konstant (er koblet til bilen), grøn (lader), rød (fejl). (lamperne skal være til 5 V 30mA hvis man vil det). Der er jo også en lysdiode i fronten på mainpine og den lyser hele carporten op - trust me ;-)
0V skal kobles til direkte jord på eks. jordklemmen. Imellem 0V og IC skal modstanden forbindes. CP skal monteres med den tynde røde styreledning fra type 2 kablet.
Voila... Turn it on
vh Søren