Jo ideen er super god. I praksis kan man vel også bruge det med et stik uden lås, når det er derhjemme til sig slev.
Og så ser det ud til, at man skal vælge controler efter, om man vil have A: et stik med lås, eller B: enten uden lås/fast kabel.
Jo ideen er super god. I praksis kan man vel også bruge det med et stik uden lås, når det er derhjemme til sig slev.
Og så ser det ud til, at man skal vælge controler efter, om man vil have A: et stik med lås, eller B: enten uden lås/fast kabel.
Hej Jakob. Præcis som Sthing skriver... Sig til hvis du får brug for hjælp under montagen - jeg skal nok lave et bedre ledningsdiagram :-)
/Søren
Tak, Sthing
Jeg har ikke haft et Type2-kabel i hånden endnu, men jeg får snart et til færdiggørelse af min ladestation. Derfor ved jeg ikke hvilke knapper der normalt er på stikket i bil-enden (hvis der er forskel på de to ender). Den 'bagerste knap' er altså den 'aftrækker' man trykker, når man vil få bilen til at slippe stikket. Du skriver at du arbejder har et 'uden knap på kablet'. Er det helt uden eller er der også andre knapper...?
Søren, jeg er sikker på du hører fra mig i løbet af næste uge, selvom jeg, efter at have fået brugervejledningen til Mainpipe'en, er blevet klogere ;-)
/Jakob :-)
Ud fra det diagram, som Søren har postet i post 46, så har du forbundet den 6 A sikring rigtigt. Fra en af faserne der kommer ind i boksen, gennem sikringen, videre til Log P1.
Hej jakob mfl. Her kommer en quick and dirty - sorry for kvaliteten :-)
I kontaktoren kan der desværre kun samles 2 stk 2.5 mm2 ledninger ja - det skal man lige være klar over. Jeg har derfor samlet L3 i et en dobbelte samlemuffer men stadig så tilgangen fra tavlen går direkte på kontaktoren - det er bedst at undgå samlinger. Jeg har forsøgt at illustrere det på skitsen. Det er vigtigt at Nul og Jord føres direkte til deres respektive klemmer.
Den 1-polet 6A sikring skal have eks L3 igennem sig og videre til mainpine "L" og "P1" enten med hver sin ledning fra sikringen eller fra sikring til "L" og videre til "P1". "P2" fortrådes til kontaktorens "A1" klemme. "A2" skal have nul.
På main pipe er klemmerne placeret lidt anderledes end i manualen. 0V og IC er byttet. 0V skal have ground (PE) og husk at udskifte modstanden til den der står 16A på. Imellem "0V" og "IC" monteres modstanden. på "CP" sættes den røde tynde ledning fra type 2 kablet. CHECK AT ALLE LEDNINGER SIDDER GODT SPÆNDT FAST.
Når I sætter spænding på kablet så er det altid en god ide at måle om fase/nul nu også er korrekt monteret så i ikke brænder EPC, kontaktor og bil af ;-) Uden type 2 kabel sluttet til bilen blinker dioden blåt. Sætter i kablet i lyser den konstant blåt. Grøn så lader I ;-)
Sig til hvis der er noget der er uklart.
vh Søren
Tak for the dirty stuff, SQLCPH! ;-)
Så har jeg lavet en 'mockup' med nogle ledningsstumper så jeg kan se det live. Det ser ok ud, og jeg venter nu kun på mit Type2-kabel for at kunne sætte den op.
Jeg har undgået en samlemuffe ved at føre en brun leder fra kontaktoren over til 6A-sikringen. Derfra tager jeg så den ene fase til returkablet til CEE-stikket. Der er nemlig god plads i 6A-sikringens terminaler.
Bare af interesse, så kan jeg stadig ikke se, hvordan du kan nøjes med tre blå 0-ledere i skinnen på fotoet af din åbne kasse. Jeg ender med 4 (eller 5 hvis jeg fører 0 fra CEE-udgangen derned også). Har du flere samlemuffer godt gemt?
Min Mainpine blev leveret med to løse modstande, 16A og 32A. Der sad ikke nogen monteret i den - og jeg lagde godt mærke til at de to terminaler er byttet om. Så jeg tror det vil spille nu! Ventetiden på Teslaen bliver bestemt ikke kortere af det... Synes den har været 'in transit' i 100 år efterhånden ;-)
Til sidst: Er vi enige om, at der er et (tyndt?) kabel til i Type2-kablet, som ikke skal bruges til noget i dette setup? Iflg. tegningen skal det kun bruges hvis man laver en 'free' opsætning.
yes du har ret - jeg har vist samlet nullen i en muffe også... :-/ Godt spottet
Der er kun 1 styreledning i det type 2 kabel jeg har - den røde ledning. Det er sikkert fordi at kablet er beregnet til en type 2 stander hvor standeren selv sørger for at låse stikket når den får signal om at slutte kontaktoren.
EDIT: Billedet ser rigtig godt ud - det er da meget pænt samlet. Når du skal sætte ledningerne fra type 2 kablet på løftede jeg kontaktoren af - det var nemmere at komme til
Her får i lige et billede af den færdige installation. Når man først er gået i gang er det faktisk ikke ret svært hvis man har lidt fingersnilde og har fået styr på den lidt uoverskuelige tegning der følger med Mainpine'en. Når den er kogt ned til det væsentlige er det meget nemt.
Jeg har stripset kablet fast til kabelholderen i stedet for at montere kabelaflastningen med kæde - jeg kunne simpelthen ikke få kablet skubbet igennem den. Men det virker også fint og ser ok ud. Og det virker!! :-) Nu overvejer jeg en holder til stikket så jeg kan klippe den monterede gummihætte af, for den hænger og dingler mod lakken hvis det blæser, og det gør det her hvor jeg bor.
Tak for hjælpen fra jer her i tråden!
Jeg købte kablet hos Tesla - det er billigst (1500 kr). Det er en rigtig god kvalitet fra Mennekes.
Samlet løb det vel op i lige omkring 3000 kr. 1500 for kablet, lige under 1000 for Mainpine'en og så resten fra elvvs.dk. Se Sørens stykliste ovenfor.
Det er fedt selv at have lavet den, og så er det ca. 1500 kr. billigere end den næstbilligste løsning, nemlig en ekstra UMC fra Tesla til fast montering derhjemme.
Det eneste jeg godt kunne tænke mig er en knap til unlock af ladestikket når jeg skal afsted om morgenen. Luksusproblem, men nu skal jeg ind i bilen og trykke 'Unlock' på skærmen og så ud igen og hive stikket ud.
Kan du ikke bare trykke 2 gange på nøglen (FOB) ?
Så skulle den stoppe med ladning og stikket kan trækkes ud.
Har ikke fået det til at virke endnu. Hvor på FOB skal man så trykke to gange?
En tekniker hos Tesla sagde forresten, at det kunne man ikke. Kan du?
:-)