Loading...
dk

Fakta om Dæk og Fælge til Model S. Uden snak. | Tesla Forum

DeaconWP
DeaconWP Jun 23 '15

Denne post pdateres løbende:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12415.0.html

Tesla model S leveres med standard 19" fælge med helårsdæk.

Der kan vedlevering, og senere, bestilles 21" fælge efter smag og ønske.

Model S har overvågning af dæktryk indbygget i fælgeene. Det er små elektroniske måle enheder, der måler trykket i dækket, og sender data til en modtager i bilen. De kaldes TPMS. Tire Pressure Monitor Sensor. Det er selve ventilen, med en klods elektronik inden i fælgen.

Der findes pt. 2 modeller af dæktryks overvågningen. En model, der passer til Model S, produceret før der kom Autopilot hardware i bilen, og en anden model, der passer til de Model S, der er produceret med indbygget hardware til Autopilot.

De to modeller kan ikke virke på den forkerte Model S.

Ved skift fra sommerhjul til vinterhjul, skal man bare skifte hjulene, ( og trykke på reset Sensorer på skærmen), så vil originale TPMS og bilen selv finde hinanden. Der skal dog køres nogle kilometer, inden elektronikken finder ud af det.

19" hjul giver det laveste forbrug, så skift til 21 " giver ca 10% højere forbrug. Skift til 22 " giver endnu 10 % højere forbrug.

På en Model S sidder der normalt 4 ens fælge. Dog undtaget er tidligere modeller, P85+, der har bredere fælge på baghjulene. 8,5 " på forhjul, og 9 " på baghjul.

Der skulle være tilfælde med, at en P85D leveres med bredere fælge på baghjul end forhjul.

Korrekt tilspændingsmoment på fælgene er 175 Nm. (Newton x meter)

Med det høje drejningsmoment, der er i en Tesla, skal man sørge for, kun at bruge gode kvalitetsfælge, der kan holde til den store belastning.

1. EN DEL Model S leveres ikke længere med helårsdæk, men med Pilot Sport3 sommerdæk på 19" fælg. Det er uvist om det KUN er P85D eller om det også gælder andre Model S der leveres nu (gælder altså ikke før ca. marts 2015). Hvis der er nogen der ligger inde med afklaring af dette, så meld ind.  

2. Den GAMLE TPMS sensor kommer fra Baolong i Kina - det står på den. Den kan IKKE skelnes fra den nye udefra, dvs. man kan ikke se på brugte eller separat købte nye fælge med dæk (undt. hvis de kommer fra Tesla) om det er den nye eller den gamle sensor. 

3. Om et øget forbrug er 5, 10 eller 15% er ikke helt sikkert og afhænger rigtig meget af kørestil/mønster. 

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 5 '15
Hookmaker
Hookmaker Jun 23 '15

Mere fakta:

1. EN DEL Model S leveres ikke længere med helårsdæk, men med Pilot Sport3 sommerdæk på 19" fælg. Det er uvist om det KUN er P85D eller om det også gælder andre Model S der leveres nu (gælder altså ikke før ca. marts 2015). Hvis der er nogen der ligger inde med afklaring af dette, så meld ind.  

2. Den GAMLE TPMS sensor kommer fra Baolong i Kina - det står på den. Den kan IKKE skelnes fra den nye udefra, dvs. man kan ikke se på brugte eller separat købte nye fælge med dæk (undt. hvis de kommer fra Tesla) om det er den nye eller den gamle sensor. 

3. Om et øget forbrug er 5, 10 eller 15% er ikke helt sikkert og afhænger rigtig meget af kørestil/mønster. 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Jun 23 '15
Sithfury
Sithfury Jun 23 '15

1. Min Model S 85D leveret sidst i Maj, og også leveret Med Michelin Pilot Sport 3 på 19" fælg.

Mwn
Mwn Jun 23 '15

Min bil blev leveret 3. Juni med Goodyear RS2 sommerdæk på standard 19" fælge.

Bianco
Bianco Jun 23 '15
Citat fra Mw

Min bil blev leveret 3. Juni med Goodyear RS2 sommerdæk på standard 19" fælge.

Jeg tror du mener RS-A2, som er et helårsdæk. https://www.goodyear.com/en-US/tires/eagle-rs-a2 

Hookmaker
Hookmaker Jun 23 '15

@Mw, hvilken model S?

Mwn
Mwn Jun 23 '15
@hookmaker: S85 Rwd med autopilot.

@bianco: du har ret, det er et helårsdæk. Men der står ikke M+S på det så vidt jeg kan se. Under alle omstændigheder skal jeg have vinterdæk til den.
Nommensen
Nommensen Jun 23 '15
Som jeg har fået det fortalt er det fordi de nye D modeller har højere hastighed index og derfor leveres de med Michelin Pilot Sport 3
Brejl
Brejl Jun 23 '15
S85 RWD, leveret 27 marts 2015 - Goodyear Eagle RS-A2, helårsdæk
lysmanden
lysmanden Jun 24 '15
Jeg har talt med mange forskellige herinde fra og konklusionen er at p85d og 85d leveres med sommer dæk Michelin på 19".
S85 og s70 skulle leveres på helårsdæk fra goodyear
KimT
KimT Jun 24 '15

Jeg har fået bekræftet at min 70D leveres med sommerdæk - ikke helårsdæk

Hookmaker
Hookmaker Jun 24 '15

....Så det ser ud til at ALLE D modeller leveres med Pilotsport3 sommerdæk (lige nu ihvertfald).

larsenjan
larsenjan Jun 25 '15
Har også fået Michelin på min 85D leveret i mandags. Flyttede dækkene til mine nye sommerfælge, der havde fået nye ventiler indkøbt hos Tesla. Nu viser bilen fejl i dæktrykssensor og reset hjælper ikke. Andre der har prøvet det?
Ellers må jeg kære en tur til Kastrup.
MrCoffee
MrCoffee Jun 25 '15
Hej Larsen. Husk du skal køre 10-15 min efter reset over en 40-60 km t før de virker.?
Louise
Louise Jun 25 '15

Jeg har købt 20" igennem Keratech og har prøvet at resette både til 19" og 20" og intet virker :(

Tænker jeg ikke engang kan køre forbi Tesla da de jo ikke understøtter 20".

Der ud over går 20" dækkene mod hjulkassen når jeg drejer skrapt. Det er bare ikke særligt smart.

Louise
Louise Jun 25 '15

Jeg skal ind forbi Topservice på onsdag. De har vist et samarbejde kørende med Keratech, så jeg håber der kommer styr på det der.

Jeg har lidt dårlige nerver over denne omgang hjul cirkus.

Jeg ved ikke om det er de original TPMS ventiler de bruger, men de sender et helt nyt sæt over til topservice og så må vi se om det er det der er galt.

Hvilken størrelse dæk burde der sidde på 20" fælg?

lysmanden
lysmanden Jun 27 '15
Louise. Hvor store dæk har du på?
tvete
tvete Aug 5 '15
Jeg har bestillt en 90D til levering i okt./nov. Jeg har valgt at få den leveret på standard 19" med M. Pilot Sport 3 som jeg har fået opplyst er helårsdæk. Jeg har tænkt mig at køre på dem i vinter og så få et sæt 19" originale Tesla turbinefælge på sommerdæk til foråret.
Kan jeg få dem på Tesla servicecenter og er der nogen der kender prisen?
Bianco
Bianco Aug 5 '15

Pilot Sport 3 er bestemt ikke et helårsdæk:

http://www.michelinman.com/US/en/tires/products/pilot-sport-3.html

Din billigste løsning vil være at bestille 19" Cyclone fælge med bilen, og så købe brugte originale standard 19" fælge her på forummet. Se under Køb & Salg siderne for priseksempler. Jeg solgte mine for 8.000,- men jeg er heller ikke så kvik ;-)

Hilbert
Hilbert Aug 5 '15

Da dækstøj er den primære støjkilde i en Tesla, ville jeg kigge meget på støjniveauet. F.eks. Dunlop Sport Maxx RT (sommer) og Dunlop SP Winter Sport 3D (vinter). Begge har 68 dB.

Sider: 1 2 »