Loading...
dk

Grøn omstilling II (nu med menupunkt: Grøn?)... Lad Tesla ejerne i Danmark gå forrest. | Tesla Forum

Torben_E
Torben_E Jun 25 '15

Kære Tesla venner

Opdatering : Ken har været så flink at lave et menupunkt som vi kalder "Grøn?". Hvis du vil være med så udfyld venligst excel tabellen med så mange oplysninger som muligt. Dog mindst Alias og ladetidspunkt. Se venligst hjælpe text i cellerne. For nytilkomne på denne tråd læs forklaring nedenfor... Mvh Torben_E 

Kender i det. Du kommer hjem efter arbejde.. sætter bilen til opladning, starter "boligen op" med ovn, komfur, vaskemaskine, tv etc.

De fleste el-net i hele verden inklusiv Danmark har højeste peak belastning mellem kl 17-19. Dvs at max produktions kapacitet skal udlægges til peak last (som i sagen natur kunne er et par timer).

Det er dyrt for samfundet at skulle have denne extra kapacitet og hvad værre er... om natten hvor vindmølleandelen ofte (i procent) er størst er vi ofte (specielt om vinteren hvor der skal produceres nok fjernvarme) nød til at sende "Wind" strømmen til udlandet uden beregning.

Forbrug 24-06-2015 kl 04.01 med 68% vindenergi.

Jeg har derfor som default på min hjemmeadresse sat opladning til at starte kl 24.00. Batteriet vil i 99% tilfælde været ladet op på 4-5 timer så jeg har flyttet 20-25 kWh fra høj belastning til hvor den laveste belastning ligger.

Idag findes der ingen økonomisk fordel i at gøre dette (det kommer forhåbentlig med differentieret strøm en dag) men jeg syntes alligevel det er det rigtige at gøre.

Hvad kan du gøre..... ?

Min ide er at vi skal have 100 Tesla ejere til at indstille opladning til efter kl 24.00  

Når dette er opnået så vil jeg formulere et brev til Energiministeren og fortælle at Tesla ejerne i Danmark går foran med et godt eksempel. Det vil så være ca 2.500 kWh der er flyttet til den laveste last hvert døgn.

Jeg vil så foreslå til Energiministeren at hvis/når den differentierede strøm slår igennem vil vi prøve at motivere 1.000 Tesla og El-bil ejere.

Hvad siger i ... er i med på denne ide og hvem af jer lader allerede efter kl 24.00 ?

Lille update #2:

Der en nogle Tesla ejere med solceller og nogle der lader på deres arbejdsplads og de skal selvfølgelig lade når de vil/kan.

Hvis man har lejlighed uden mulighed for opladning er det selvfølgeligt svært at vælge at lade om natten.

Mit indlæg henvender sig primært til alle os med hjemmeladere som ved et lille "mind change" kan hjælpe med at flytte forbruget fra "Peak til low" og som en foreslår komme ud i en bil hvor batteriet har den perfekte start temperatur hele året.

Som flere har foreslået: At starte opladningen så den slutter omkring det tidspunkt hvor man skal køre for så har batteriet den ideelle temperatur til morgen turen. Så fx starte kl 03.00 og klar til at køre kl 7.30.

De bedst Tesla hilsner

Torben

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Jul 11 '15
Klaus_
Klaus_ Jun 25 '15

Det er som sådan en fin idé, men for os med solceller (også på den gamle ordning) ser det ud til at betyde FLERE omkostninger, fordi der så går længere tid mellem man har produceret strøm (solceller) til at man bruge det: http://ing.dk/...0-1500-kroner-176109

»Vi har beregnet, at ekstraregningen alt i alt vil svinge mellem 500 og 1.500 kroner for en solcelleejer. Beløbet varierer efter, hvilket netselskab der er tale om, og hvor meget solcellestrøm forbrugeren kan forbruge i den samme time og således nedbringe forbrug fra nettet,« forklarer chefkonsulent fra Dansk Energi Torben Møller Petersen.

Jeg har lært at når det er noget med "grøn" at gøre, og staten eller el-selskaberne er inde over, så skal man tænke på sin egen røv først. Men hvis der kommer en tilpas besparelse (ovenstående omkostninger taget i betragtning), at oplade efter midnat, så gør jeg det gerne. 

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 25 '15

God Idé.

Jeg lader allerede 90 procent af hjemmeladningen om natten mellem 24-06 hvor det med Spot-el fra Energi Fyn er billigere end om dagen.

MDamm
MDamm Jun 25 '15
Vi starter ladning 01:30 hver dag, på både Tesla og Leaf. Der lades meget sjældent om dagen.
MS
MS Jun 25 '15

Hej Torben,

Det er en smuk tanke, som man vel kun kan have sympati for. Mange bække små.... 

Jeg lader kun om natten når det sker på hjemmeladeren. Det er kun et spørgsmål om rutine og jeg har stort set aldrig behov for at lade mere end et par timer. Så det passer fint. Om vinteren kan det faktisk være en stor fordel at time opladningen, så den er mere eller mindre færdig når man skal køre om morgenen. Jeg har selv i løbet af vinteren timet det så opladning var færdig mellem 06.00 og 06.30, som stadig er off-peak på el-nettet. Så er batteriet varmet op og det giver alt andet lige en (lidt) bedre kørselsøkonomi. Det skal måske med i tankerne?

Icelord
Icelord Jun 25 '15

Hejsa,

Jeg lader også fra 04:00 primært pga varmt batteri!

Lund
Lund Jun 25 '15

Lader 4.30, er helt med på det!

sjensen
sjensen Jun 25 '15

Lader 02:00

Nommensen
Nommensen Jun 25 '15
God ide - købt :-)
Bluecoffee
Bluecoffee Jun 25 '15

Har ladet fra 02.00 i halvandet år. Det fungerer fint. Fik dog mine tvivl om nytten, da sjensens fine graf over CO2-påvirkning viste, at strømmen faktisk ikke entydigt er grønnere om natten. Målet om at udjævne belastningen af el-nettet er jo ikke til debat, så selvfølgelig fortsætter vi.

PChr
PChr Jun 25 '15

Helt enig.

Lader også om natten. 

MrCoffee
MrCoffee Jun 25 '15
Ditto her, lader også kun om natten (modstrøm) dog bliver jeg her i tvivl igen. Når jeg har solceller på den gamle ordning, er det så fucked up at lade om natten, cellerne producerer kun ca 3200 kw om året, så generelt kan de slet følge med, når Teslaen lader ?
Metguy2000
Metguy2000 Jun 25 '15
Jeg har min som firmabil, og da vi er en produktionsvirksomhed betaler vi ca 1 kr per kwh, men jeg lader fra 8-16.

Hvordan kan jeg billigst komme i gang med at lade om natten derhjemme?

Jeg har en gruppe med separat måler, men så skal jeg aflæse måler og afregne med firmaet (besværligt) og firmaet kan ikke trække afgiften fra da der jo ikke er tale om produktion.

Og hvis jeg installerer en ladeboks skal jeg jo beskattes af den også, oven i beskatningen af bilen.

Er der noget jeg har overset?
sjensen
sjensen Jun 25 '15

Det er stadig helt fint at lade om natten med den gamle nettomåler-ordning. Hvis de ændrer tarifferne må man formode at der kommer noget information om det.

tusla
tusla Jun 25 '15

Når vi får vores Tesla er intentionen også at lade om natten. Da vi har solceller vil vi nok lade om dagen, hvis vi er hjemme og solen skinner.

Makova06
Makova06 Jun 25 '15

Jeg kommer også til at lade om natten med Modstrøm

Klaus_
Klaus_ Jun 25 '15

@sjensen, se mit link i indlæg nummer to. Der kommer nye tariffer, der mest har indflydelse på de gamle anlæg der er på nettomålerordningen, eftersom dem på de nye ordning allerede er på "time afregning". 

TwoChops
TwoChops Jun 25 '15
Lader også næsten altid om natten og timer ladeafslutning så batteriet er driftsvarmt når jeg skal afsted. Selvfølgelig skal vi forsøge at undgå peak hours.
TBElvogn
TBElvogn Jun 25 '15
HELT ENIG.
Jeg ejer selv vindmøller. Lader selvfølgelig også kun om natten hjemme...Når der engang er nok elbiler der lader om natten får det en virkning.
Hvis det er muligt vasker/tumbler vi også kun tøj om natten...glæder mig andre også tænker på det ;-)
PerF
PerF Jun 25 '15

Vil da også til at lade primært om natten. Jeg har dog solceller, og kan se at spændingen vist i Teslaen (på app) ligger på 225V når jeg det er nat/overskyet, og oppe på 240V når der er fuld sol. Derfor er der lidt mindre tab i kabler etc ved at lade når solen skinner, men det er nok småpenge.

Sider: 1 2 3 4 5 6 »