Kære Tesla venner
Opdatering : Ken har været så flink at lave et menupunkt som vi kalder "Grøn?". Hvis du vil være med så udfyld venligst excel tabellen med så mange oplysninger som muligt. Dog mindst Alias og ladetidspunkt. Se venligst hjælpe text i cellerne. For nytilkomne på denne tråd læs forklaring nedenfor... Mvh Torben_E
Kender i det. Du kommer hjem efter arbejde.. sætter bilen til opladning, starter "boligen op" med ovn, komfur, vaskemaskine, tv etc.
De fleste el-net i hele verden inklusiv Danmark har højeste peak belastning mellem kl 17-19. Dvs at max produktions kapacitet skal udlægges til peak last (som i sagen natur kunne er et par timer).
Det er dyrt for samfundet at skulle have denne extra kapacitet og hvad værre er... om natten hvor vindmølleandelen ofte (i procent) er størst er vi ofte (specielt om vinteren hvor der skal produceres nok fjernvarme) nød til at sende "Wind" strømmen til udlandet uden beregning.
Forbrug 24-06-2015 kl 04.01 med 68% vindenergi.
Jeg har derfor som default på min hjemmeadresse sat opladning til at starte kl 24.00. Batteriet vil i 99% tilfælde været ladet op på 4-5 timer så jeg har flyttet 20-25 kWh fra høj belastning til hvor den laveste belastning ligger.
Idag findes der ingen økonomisk fordel i at gøre dette (det kommer forhåbentlig med differentieret strøm en dag) men jeg syntes alligevel det er det rigtige at gøre.
Hvad kan du gøre..... ?
Min ide er at vi skal have 100 Tesla ejere til at indstille opladning til efter kl 24.00
Når dette er opnået så vil jeg formulere et brev til Energiministeren og fortælle at Tesla ejerne i Danmark går foran med et godt eksempel. Det vil så være ca 2.500 kWh der er flyttet til den laveste last hvert døgn.
Jeg vil så foreslå til Energiministeren at hvis/når den differentierede strøm slår igennem vil vi prøve at motivere 1.000 Tesla og El-bil ejere.
Hvad siger i ... er i med på denne ide og hvem af jer lader allerede efter kl 24.00 ?
Lille update #2:
Der en nogle Tesla ejere med solceller og nogle der lader på deres arbejdsplads og de skal selvfølgelig lade når de vil/kan.
Hvis man har lejlighed uden mulighed for opladning er det selvfølgeligt svært at vælge at lade om natten.
Mit indlæg henvender sig primært til alle os med hjemmeladere som ved et lille "mind change" kan hjælpe med at flytte forbruget fra "Peak til low" og som en foreslår komme ud i en bil hvor batteriet har den perfekte start temperatur hele året.
Som flere har foreslået: At starte opladningen så den slutter omkring det tidspunkt hvor man skal køre for så har batteriet den ideelle temperatur til morgen turen. Så fx starte kl 03.00 og klar til at køre kl 7.30.
De bedst Tesla hilsner
Torben