Loading...
dk

Ferie - hvad er bedst for batteriet ? | Tesla Forum

120281
120281 Jun 28 '15
Nu nærmer ferien sig for mange, og skal selv 14 dage til Mallorca, og tænker på hvad der er bedst for bilen de 14 dage.

Bedste er vel at låne den ud til familie eller venner der kunne bruge den. Men hvis den nu står stille 14 dage. Hvor meget strøm ville i så sætte den med ?
Den moster ca. 3-5km om dagen i range.
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 28 '15

Lad den til 80 % og lad kablet sidde i hvis muligt. Den mister ca. 1% i døgnet hvilket betyder at du rundt regnet har 65 % tilbage på batterierne efter 14 dage hvilket er optimalt. 

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 28 '15
mortendk
mortendk Jun 29 '15

Gustavsfar1>  Hvorfor vil du lade kablet sidde i? 
- når min Tesla er opladt, så begynder den at aflade stille og roligt... men du kan selvfølgelig via app'en starte opladning, og derved er bilen klar når man kommer hjem ;)

Gustavsfar
Gustavsfar Jun 29 '15
Det er Teslas anbefalinger ikke mine. Går ud fra at det er fordi den har bedst af det...
120281
120281 Jun 29 '15
Den mulighed har jeg ikke. Da jeg ikke har egen lader, men lader på en eon lader 300meter fra min lejlighed.

Så er det stadig at lade den til 80% og så sætte den hjemme på p pladsen ?
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 29 '15

jeps :-)

lysmanden
lysmanden Jun 29 '15
Skal selv rejse og parkere bilen hos mine forældre hvor den er under opsyn. Tænkte også på 80 pct ladning og uden konstant strøm på.
Hvad med bremserne? Skal man sætte den i P eller N?
DeaconWP
DeaconWP Jun 29 '15

lysmand, der er andre, der for at bremserne ikke sætter sig på skiverne, efterlader den i TOW mode, når den står under længere tid, eller ugunstige vejrforhold.

Du kan læse i din instruktionsbog om TOW mode. Sæt "klodser" foran hjulene, så den ikke triller væk.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jun 30 '15
lysmanden
lysmanden Jun 30 '15
Mw. Hvis nu bilen holder et sikkert sted er det så ikke bedre at den står i fri gear af hensyn til bremserne?
DeaconWP
DeaconWP Jun 30 '15

lysmanden. Jo, det har du 100 % ret i. Bremser ruster også fast i en regnfuld sommer. På alle biltyper.

Mack
Mack Jun 30 '15
Helt ærlig! Jeg begynder at blive lidt nervøs for, at det er en skrammel kasse til overpris jeg har bestilt, hvis den ikke engang kan tåle at stå parkeret et par uger med p-bremsen aktiveret.
Er ikke i tvivl om, at det kan blive et problem når den får nogen år på bagen, meeeen det tid, den sorg.
Parker du den, som du ville gøre med din gamle bil. Bum!
Mack
Mack Jun 30 '15
Ved jeg godt Mw , og spørger du min kone, er jeg allerede en af dem, 2 måneder før bilen bliver leveret
Paelt
Paelt Jun 30 '15

Lad endelig være med at checke op om den er ok hele tiden. Fordi så vækker du den fra dvale, og så bruger den mere strøm, end hvis den har fået lov at være i dvale hele tiden.......

og en tur til Mallorca klarer den nemt.

Forummets indlæg er redigeret af Paelt Jun 30 '15
Mack
Mack Jun 30 '15
@Mw: ikke dårligt :-) jeg må jo som sagt, vente et par måneder endnu :-(
Mack
Mack Jun 30 '15
@Paelt: god stil :-)
DeaconWP
DeaconWP Jun 30 '15

Mack. Når det bliver vinter, er det en god ide, at du allerede om sommeren har tænkt på dine bremser. En god vane skal indføres så hurtigt som muligt.

En tesla bremser jo ikke særligt meget med bremserne. Den bruger jo en elektrisk nedbremsning for det meste.

Derfor slider den ikke særligt meget på skiver og klodser i det daglige. Fedt, så varer de uhyggeligt længe.

Ja, og så kan man jo, som på alle andre køretøjer løbe ind i, aty overflade rust og støv sætter sig på friktions delene. Og skal man så lige pludselig virkelig bruge bremserne, kan det være problematisk, hvis friktionen så er væk.

En gammel kælling, der kører super forsigtigt og langsomt ødelægegr bremserne på samme måde i en anden biltype.

Alle skal en gang i mellem bruge bremserne kraftigt, så skiverne er rene og blanke. Ellers kan ingen biler bremse..

Og kører man en super smart bil som en Tesla, skal man altså bare også være smart selv.

Der var i vinter en del snak om det her på forum, og bare rolig, det skal nok dukke op, når det bliver efterår igen.

Så ingen panik, du er bare ved at lære lidt mere om din Tesla.