http://ing.dk/artikel/venstre-dropper-afgiftsfritagelsen-elbiler-177243
http://ing.dk/artikel/venstre-dropper-afgiftsfritagelsen-elbiler-177243
Man kan virkelig undre sig over dette tiltag. SKAT har foretaget beregninger baseret på at 10.000 alm. biler bliver udskiftet med en elbil. Tabet i tabel 2 angiver et reelt tab på 647 mil. kr. Tager jeg fejl, eller er statens reelle tab 64.700 kr. pr. elbil?
Den vil nok lande på en mindre men over år progredierende afgift, jeg tænker man starter med 20 - 30 tkr , og Tesla vil nok fryse udviklingen i service hvor den er nu. Men Tesla er en meget dynamisk størrelse, den traditionelle tænkning med et ICE værksted i hver by er slet ikke nødvendigt. Et enkelt værksted er nok + rangers + on line diagnostik.
Det vil i forvejen være mere end man har i USA i forhold til indbyggertal, - og det er vores held at Nordmændende skal gennem landet - de skal nok sørge for at den rute bliver holdt ved lige.
I værste fald kører jeg gerne til Hamburg til Service en gang om året - jeg glæder mig allerede til turen. Køreglæden i en Tesla er som at stå på ski i nyfalden sne, man bliver aldrig, aldrig træt af det. Vi er en slags first-movers - det er aldrig en dans på roser - "men de kan ikke slå os ihjel, vi er en del af jerselv" :-) :-) som de sang i de glade 70ére (dem der kan huske den)
Jeg er mere bekymret for hvad det vil gøre ved forsikringspræmien, hvis bilen pludseligt bliver næsten 3x så dyr at erstatte.
Jeg er mere bekymret for hvad det vil gøre ved forsikringspræmien, hvis bilen pludseligt bliver næsten 3x så dyr at erstatte.
Det er ikke kun det som kan drive prisen op. Nogle selskaber er også begyndt at finde ud af at den er dyr at reparere fordi den er lavet af alu, og der kun er 1 godkendt værksted i DK
Mon ikke han (TMS_feveR) mener nyheden fra Venstre, Kristian, og ikke værksted nr 2 :)
@Kristian70k: nej, det var nyheden om at regeringen ikke forlænger afgiftsfritagelsen.
Værksted nr. 2 er jo super.
Mikrobiler er skurken
http://ekstrabladet.dk/biler/bil_nyheder/bilafgifter-mikrobiler-er-skurken/5601916
Interessant......En gammel nyhed, som burde være landet på skatteministerens bord.
Hov en interessant artikkel i EB ;o)
Men tror helt bestemt også at det er mikrobiler samt en stigende interesse for at lease/flexlease (eller hvad de nu kalder det) de helt dyre biler, som nogle folk så kun har på plader i få måneder hvert år der har udhulet den nuværende indtjening. Men det viser jo bare hvor dårligt skruet sammen den nuværende lovgivning er på området.
Underskriften sikre dig ikke en afgiftsfri bil. Det er først den dag den får plader på / Indreg i dk, at du er sikker.
http://bilmagasinet.dk/bil-nyheder/salget-af-luksusbiler-er-gaet-totalt-i-sta
Hmm - man står med en oplevelse af, at Staten går glip af et større provenu uden at der er foretaget en analyse af problemet. Logikken er selvfølgelig, at når der sælges Tesla må man kunne beskatte dem i stedet for at opnå en indkomst. Deler lige et link som illustrerer den med grenen man sidder på.
http://denkorteavis.dk/2013/man-skal-ikke-save-den-gren-over-man-selv-sidder-pa/
Nu er det jo en gammel analyse. Men som jeg har skrevet tidligere gætter jeg på at langt de fleste af de "luksusbiler" som sælges i dag, sælges til et leasingselskab. Og derfor kommer der ikke ikke så mange penge ind i kassen som de havde regnet med. Mange af disse leasede luksusbiler (som forøvriget nok også er over 6 måneder gammel - og importeret fra tyskland) er garanteret kun på plader i en begrænset periode. Og når men ser på en bil til 1,5 mio, hvoraf bilen kun koster 500K (forenklede tal), så er det da godt nok fristende at kunne slippe med at forrente den 1mio som statskassen skulle have haft, og så bare afregne 1% pr måned i stedet for (eller ,5% hvis bilen er over 3 år), så længe bilen har plader på.
Tænk bare hvis man som privatperson havde den mulighed !
Det kombineret med at salget (siden finanskrisen) er flyttet over på mikrobiler har gjort hulet i statkassen meget stort.
Branchen så helt anderledes ud inden finanskrisen. Tag f.eks. Bilerneshus her i Silkeborg som åbnede i '06 som europas største bilhus samlet under ét tag. Da de åbnede var der rigtig mange af de dyre importerede biler fra tyskland. Man havde regnet med overskud efter 3år. Men så blev de ramt af finanskrisen. Der bliver ikke solgt luksusbiler mere. Der er ingen fortjeneste på de små biler for forhandlerne. Importørene stiller ublu krav om fornyelse af butiksindretninger. Så hvis man vil beholde mærket på facaden må man rette ind. Derfor kører de stadig med underskud her næsten 10 år efter åbningen. De penge de tjener, tjener de på værkstedet og på biler (brugte?!) I B og C segmentet.
PS nu når vi alligevel har gang i det : Gad vide om udmeldingen mht. reg. afgifter (ikke kun på elbiler, men udtalelsen om at hele systemet skal gennemgås) har sat det generelle bilsalg på pause.
Blot ikke Tesla's. Hørte igår, at de leverer ca. 25 om ugen og at det er stigende pga støt stigende salg. Så nu er der ikke noget der hedder kvartals aflutnings kaos. Nu er det kaos hele tiden med ca. 2 mdr. ventetid hvis man bestiller alm. service