Loading...
dk

Ford justerer automatisk efter hastighedsgrænserne - mon Tesla kommer til det? | Tesla Forum

Klaus_
Klaus_ Jul 3 '15

http://www.bidtafbiler.dk/ford-indfoerer-fartkontrol/

Vi skal manuelt hive i fartpilot stangen hver gang den skal ændre hastighed til gældende hastighedsgrænse, men Ford har åbenbart gjort det automatisk.

Hvad er mon årsagen til at Tesla ikke allerede har lavet det, og mon det kommer sammen med autopilot opdateringen snart?

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Jul 3 '15
Niels
Niels Aug 23 '15

Det ville faktisk også være pænt vigtigt at den registere skilte lidt ude i fremtiden (lige som menesker gør) dvs. FØR fartgrænsen er sat ned. som det er i dag registere den det først når bilen passere - herefter kan brugeren så bede bilen sætte farten ned ved at hive 2-3 sekunder i pinden - resultatet er at man ved f.eks. motorvej har kørt ½ km med for høj fart.

Ved vejarbejde kan/vil politiet typisk måle umiddelbart efter hastigheds nedsættelsen og man risikere derved at blive bonget for for høj fart.

Når farten går op er det selvf. ok at det først sker når skiltet er passeret.

BlackPanther
BlackPanther Aug 23 '15

Jeg synes ikke jeg kan læse nogen steder at Ford'en faktisk sætter farten ned før skiltet ;-)

Men ja, det ville være en stor hjælp hvis Tesla'en kunne. Det burde være en mindre opdatering i software for at den i det mindste kunne sænke farten lige efter skiltet...
Men med Tesla's udviklingshastighed af software og deres "snart" bliver det nok om et års tid :-)

Metguy2000
Metguy2000 Aug 24 '15

Der er en række mangler ved den nuværende fartpilot der får mig til at tro at autopiloten er ret langt ude i fremtiden. Jeg er helt f.esk. helt holdt op at bruge fartpiloten i byen, hvilket jeg ellers altid gjorde i min Mercedes.

Fartgrænsen er én af dem. Det burde være en small sag at implementere så den altid holder sig indenfor grænserne + den indstillede tolerance.

En anden er at den konsekvent taber den forangående vogn i bløde kurver og rundkørsler.

Eller at den prøver at holde farten indenfor et meget snævert område hvorved den konstant acc og deacc. hvilket giver en meget rykvis kørsel. Nok til at gøre konen og børnene køresyge i løbet af sekunder.

Jeg tror vi får en lineassistent der kan holde bilen i samme spor på motorveje og hovedveje i næste store opdatering, ingen autopilot foreløbig.

Faktisk ville jeg også hellere have de arbejdede på et bedre interface til musikken. Det er da under totalt underlødigt. Eller hvad med en bruger justering af luftundervognen. Min Mercedes havde da 3 indstillinger. Lige fra mormor til ræs.

/Morten

Lars72
Lars72 Aug 24 '15

tjaaa ...jeg bruger den hele tiden i byen 95% af tiden og synes den er virkelig god.

Selvfølgelig skal man være opmærksom, men det er mest ifm rundkørsler - meen nu er det jo heller ikke "back to the future" og selvkørende/flyvende biler endnu :-).

Dog et kritik punkt - den kan ikke læse "lys hastighedstavler" - som fx på Lyngbyvejen.

Forummets indlæg er redigeret af Lars72 Aug 24 '15
Klaus_
Klaus_ Aug 24 '15

Jeg bruger den også gladeligt i byen, men vil anbefale at man lige gender dens begrænsninger/mærkværdigheder, bl.a. så man selv kan trykke lidt på speederen for at holde farten ved lige når en forankørende er ved at dreje fra, ellers vil TACC blive ved at sænke farten indtil han er helt ude af sporet og det vil ens bagvedkørende nok undre sig meget over...

I rundkørsler oplever jeg ikke de store problemer. Den mister godt nok forbindelse til forankørende hvis afstanden er stor nok, men det er som om den godt ved at man er i en rundkørsel (eller at rattet er drejet tilpas meget), for jeg oplever ikke at den begynder at give gas mens man er i rundkørslen og den mister forbindelsen til forankørende.

Metguy2000
Metguy2000 Aug 24 '15

@Lars72 og @Klaus, det kommer nok an på hvad man er vant til. Min Mercedes havde ikke de her nykker så derfor oplever jeg bykørsel med fartpilot mere som irriterende end en hjælp til at overholde fartgrænsen, som er mit egentlige formål med fartpilot i byen.

Min kommentar gik også mere på at det i min optik er endog meget langt endnu til den lovede "autopilot". Jeg har i hvertfald nedjusteret mine forventninger kraftigt til den kommende v 7.

/Morten

MicTheCat
MicTheCat Aug 24 '15
Godt jeg ikke har autopilot Ville nok have det lige som jer hvis jeg havde. Er dog lidt misundelig alligevel
Niels
Niels Aug 31 '15
husk at auto pilot aldrig har været ment til brug i
byen. den er annonceret som autopilot som virker fra tilkørsels ramme indtil frakørsels rampen på motorvej.
at vi så bruger den i byen er på egen risiko og regning.

ud over det, er jeg enig i at de mangler at bruge nogle udviklingstimer, den har for snæver tolerance og ændre gas posistion i ryk istedet for glidende. det burde ikke være så 'digitalt' on/off. selv en computer kan godt gøre det lidt mere analogt/glidend.
DeaconWP
DeaconWP Aug 31 '15
Nu ved jeg ikke, om jeg er dummere end gennemsnittet. Men jeg ville nu forvente, at en følge skiltningen funktion ville være tilknyttet traffic aware cruise controlen. Det er jo den, der i min optik bestemmer/indstiller køretøjets hastighed.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 31 '15