Loading...
dk

Dashcam montering - uden at klippe stik, uden at bore og... | Tesla Forum

JL
JL Jul 6 '15

uden synlige ledninger. Men først !#§%*#@$ hvor var jeg tæt på at klippe stikket af mange gange. Jeg er dog lidt stædig, så jeg ville have det til at lykkes :-) 

Et par tip hvis andre vil gøre det samme. Det gik fint igennem gummirøret - jeg lavede en løkke, som jeg trak igennem først og derefter stikket: 

Derefter skulle jeg have kablet ned til håndtaget i bagklappen. Jeg prøvede først med trækfjeder og installationskabel uden held i ca. en time og var lige ved at give op, da jeg tog to af børnenes ekstra lange sugerør fra Søstrene grene og tapede sammen. Første gang jeg prøvede (fra hullet i bagklappen) kunne jeg fiske sugerøret ud nede ved gummimuffen, sætte kablet fast på sugerørerne på og så trække ud ved håndtaget i bagklappen:

Hen til det andet håndtag var nemt - der brugte jeg det samme sugerør :-)

Så skulle jeg fra venstre håndtag ned til toppen af bagklappen igen. Her prøvede jeg igen trækfjeder, installationskabel og sugerør. Igen virkede sugerøret. Tricket er at starte fra toppen af bagklappen og så bruge det "hul" der er vist på billedet. Der er nemlig to muligheder. Man kan lige ane det røde sugerør på billedet nedenfor:

Det er en god ide at have en med små hænder og tynde arme til at fiske sugerøret ud gennem hullet i bagklappen :-)

På billedet nedenfor kan man se kablet trukket igennem det rigtige "hul":

Så nåede kablet hele vejen rundt i bagklappen med det originale stik og jeg kunne montere det bagerste kamera og trække den anden ende frem til forruden. Jeg brugte FrederikC's fremragende vejledning undervejs: http://www.teslafied.eu/dash-cam-installation/ . Dog mangler jeg stadig tilslutning til 12V foran :-)

Hookmaker
Hookmaker Jul 6 '15
Fedt! 5 stjerner for ukuelighed .....;-)
Bianco
Bianco Jul 6 '15

Hvorfor trak du kablet ned, over og op, i stedet for bare at køre det over - altså hen over den øverste kant af bagklappen?

JL
JL Jul 6 '15

@Bianco: Fordi man ikke kan trække det den vej med stik på (ihvertfald ikke uden man kan se ledningen eller uden at bore et hul). Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det (efter at have læst alt hvad der er at læse om dashcam installation - inkl. samtlige 54 sider der er på elbillforum.no :-))

Bianco
Bianco Jul 6 '15

Vi burde virkelig have en Wiki til at lægge den slags super info i :-)

Klaus_
Klaus_ Jul 6 '15

Tak for billeder og forklaring. Det bliver nok også denne løsning jeg vælger, selvom min tålmodighed er nede på 5%, så det ender sikkert med at jeg borer et hul eller lader 10cm ledning være synlig. Har nu haft 3 stik loddet på, efter at have klippet stikket af, og mit bagkamera virker stadig ikke, så det skal åbenbart bare ikke være dén løsning der skal fungere for mig :(  Så kablet må ud, og så et nyt originalkamera trækkes fra fronten igen, om til bagklappen....

Men jeg tænkte på, hvis det er muligt at "kommer ud af bagklappen" med kablet over i venstre side, hvor du fører kablet ned gennem bagklappen igen... ville det så ikke også være muligt at gøre det samme i højre side af bagklappen?  

Ligesom jeg har tegnet på billedet her, den røde streg er "indvendig" i bagklappen, der hvor ledningen kommer fra gummirøret. Så op i hjørnet e.l., og derefter ned igen (grøn streg) for at komme ud af samme hul (som jeg går ud fra der er i højre side, ligesom hvor du kom ud i venstre side) ?

JL
JL Jul 6 '15
@Klaus: Selv tak og rigtig god pointe - jeg kan ikke huske om der sidder noget i vejen, men det tror jeg ikke, så det bør nok kunne lade sig gøre. Det har jeg slet ikke overvejet :-). Jeg ved ikke hvor du bor, men hjælper gerne til.
Klaus_
Klaus_ Jul 6 '15

Tak for tilbudet, men jeg er fra Horsens så det er jo laaangt væk :)

Er der nogen ben i at tage håndtagene i bagklappen ud, er de bare klikket fast? 

JL
JL Jul 6 '15
Ja, ok - der er et stykke vej :-). Mht. håndtagene, så var de nemme at få af. Jeg tog et plastik værktøj (pry tool) og vippede kanten ud til jeg kunne få fat med fingrene og så hev jeg til :-)
JL
JL Jul 7 '15

Så blev jeg færdig :-) Et par tip mere. 

12V lå hos mig i højre side - helt ude under headlineren. Jeg afmonterede derfor solskærmen for at kunne hive headlineren ned. Bianco har allerede skrevet hvordan låget til solskærmen sidder fast her: http://teslaforum.dk/forum/topic/dash-cam-installation-blackvue-guide-nu-online?&page=2, men her er et billede når den er afmonteret - man skal dreje solskærmen frem mod forruden, så kan man lirke den ud:

12V stikket har en relativ kort ledning (den er tapet fast til andre ledninger), så jeg trak den derfor frem mod forruden. For at få plads nok løsnede jeg også beklædningen på A-stolpen - det er kun 1 bolt.

Overvejede hvad jeg så skulle bruge strømtyve for at få 12V, men besluttede at klippe stikket af og lodde det sammen med BlackVue ledningen. Jeg beholdt sikringen på BlackVue ledningen.

Succes!!!! :-) Så skulle det bare monteres og samles og jeg har endda GPS signal - nu må vi se hvor længe det holder :-)

Klaus_
Klaus_ Jul 7 '15

På sidste billede, der hvor ledningerne kommer ud fra den sorte boks omkring bakspejlet, kan du huske hvor mange klips den sidder fast med? Skal man bare hive ned i den i begge sider for at den slipper helt?

Indtil videre har jeg kun lirket lidt til den for at få den til at gabe nok til at få kablet igennem, det virker som noget plastic man godt kan komme afsted med at få ødelagt hvis man tager forkert fat i den.

JL
JL Jul 7 '15

@Klaus_: Jeg satte mit plastik værktøj ind som vist på billedet nedenfor, der er en lille sprække og pressede forsigtigt. Det gjorde to ting 1) de to dele skilte sig lidt ad på forsiden og 2) hele dimsen slap i toppen. 

Derefter kunne jeg bruge den lille sprække og mellemrummet oppe foroven til at skille de to dele helt ad og tage dem af. Man kan se hvordan de ser ud et stykke nede på denne side - han hiver oppe foroven:

http://www.teslarati.com/tesla-model-s-blackvue-hd-dashcam-installation-guide/

Når du skal samle de to dele igen kan man starte med at sætte den store del fast på holderen til spejlet og derefter sætte den lille del på. Det virker fint. Til sidst kan man presse begge dele helt op mod loftet, så de klikker helt fast. 

Bianco
Bianco Jul 7 '15
Citat fra JL 12V stikket har en relativ kort ledning (den er tapet fast til andre ledninger

Ledningen looper faktisk ved center af bilen. Du skal løsne tapen et par steder, så har du den pludselig hængende en halv meter ud af hullet i midten m mikrofoner/loftlys. 

OG det er IKKE permanent 12v... Kun når bilen er tændt :-(

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Jul 7 '15
JL
JL Jul 7 '15

CRAP - CRAP - CRAP! Jeg synes ellers jeg virkelig har læst på lektien og forstået som der var permanent 12V i det stik §$€#%§$*. Nå, men så må jeg hente det fra handskerummet, ODB stikket eller sikringsboksen - ender nok med handskerummet. 

Singh
Singh Jul 8 '15

Vil det sige at stikket i headlineren der normalt bruges til sikkerhedspakken ikke har strøm hele tiden? Eller misforstår jeg hvilket stik JL anvender?

JL
JL Jul 13 '15

@Singh: Jeg tror der minimum er tale om 2 typer stik: 

1) Det der findes i biler, som har sikkerhedspakken - det ligger lige under mikrofon gitteret i midten af bilen. Dette stik har konstant 12V

2) Det der findes i biler, som IKKE har sikkerhedspakken - det ligger helt ude i højre (eller venstre side) under headlineren. Dette stik har IKKE 12V

Min har ikke sikkerhedspakken, så mit stik har desværre ikke konstant 12V. Derfor blev jeg nødt til at hente strømmen i handskerummet (mere om det nedenfor)

JL
JL Jul 13 '15

Nå, så fik jeg endelig sat konstant 12V til mit dashcam. Her er et par billeder, som evt. kan hjælpe andre. 

Jeg startede med at afmontere hele rammen der holder lyset i handskerummet:

På nyere VIN's findes dette låg mig bekendt ikke - der sidder lampen direkte i lille hul i beklædningen. Her må man så håbe man har sikkerhedspakken, så man kan fiske strømme et fra den. Derefter løsnede jeg A-stolpen (1 bolt) og afmonterede dækslet på siden af instrumentbordet. Der sidder også et dæksel lige under A-stolpen - det faldt næsten selv af, så det fjernede jeg også. Så trak jeg et installationskabel og derefter BlackVue kablet, inkl. sikring igennem A-stolpen og henover handskerummet - hen til hullet hvor lampe+dæksel sad.

Så fandt jeg to røde ledninger - 1 hel rød og 1 rød/sort. Min teori var, at den der var hel rød var konstant 12V og den sort/røde var "switched", så den slukker med bilen. Det passede, så den røde fik en strømtyv :-)

Næste opgave var at finde jord - der satsede jeg på, at den sorte ledning til lampen i handskerummet havde konstant jord - det passede også. Så den fik også en strømtyv :-) 

Jeg ville ikke begynde at lodde inde i handskerummet, men inden montering af strømtyvene loddede jeg en lidt kraftigere ledning på BlackVue ledningen, så strømtyvene bedre kunne få kontakt.

Hilbert
Hilbert Aug 27 '15

Måske en idé til dem, som kan leve med et dash cam i forruden (enkel montering? og ”billig”) og uden WiFi:
Jeg har netop bestilt et Mini 0806 kanera m. GPS og ledning direkte fra OBD2 (konstant 12V) til kameraets Micro USB strømforsyning (5V). Pris på amazon.co.uk (levering næste dag - vil ikke vente på og bøvle med Kina-levering): Kamera = 920 kr; Filterlinse = 130 kr; 2 x 64GB EVO Micro SDXC = 360 kr; Kabel = 80 kr; Levering = 100 kr. I alt = 1590 kr.

Mugge
Mugge Sep 13 '15

Hej Alle

Er i gang med at installere dashcam- DR650GW-2CH for + bag, i øvrigt efter "sugerørsmetoden", lidt bøvlet men nu er kabel trukket som det skal hen til front cam. uden at klippe stik.

Problemet er nu manglede 12 v.

på billedet  ved stikket er der konstant 9,5 - 10.1 V DC målt når stik er afmonteret / cam ikke tilsluttet, men det kan cam. ikke starte op på

Hvorfor er der kun denne spænding og ikke 12V DC, eller skal der findes 12V et andet sted

Mugge
Mugge Sep 13 '15

Er der ingen at de garvede der har installeret cam før, der har svaret på ovenstående?

Sider: 1 2 3 4 »