Loading...
dk

Bimåler i tavle | Tesla Forum

KimT
KimT Jul 7 '15

Vi har i værkstedet (ifm garage) en standard gruppetavle hængende hvor der ud af siden kommet et rødt cee stik (går ud fra det er 16A/400V).

Jeg kunne godt tænke mig at få smidt en bimåler på som måler hvor meget strøm der går til bilen (når jeg får den i slutningen af august). På ebay.de har jeg set en billig 3 faset bimåler (http://www.ebay.de/itm/200875615895). Da der ikke er plads til den i den eksisterende gruppetavle, er det så ikke bare at købe en billig gruppetavle (http://www.harald-nyborg.dk/p3700/gruppetavle-1-rk-13-modul) og så få en elektrikker til at køre det nuværende stik op i den nye tavle og så trække en ledning ud fra den til et cee stikket ?

Vil købe stumperne ind til elektrikkeren så man ikke skal betale overpris for det. Men skal der også sidde en 16A 3 faset automasikring i tavlen ? (http://www.harald-nyborg.dk/p7684/automatsikring-3p-nc-16a).

På den anden side ; hvis man i den nye gruppetavle monterer et rødt han+hun stik, og gør den nye tavle "transportable" på den måde (som en byggepladstavle), så skal man vel ikke have en elektrikker til at montere den (det skal siges min svoger er stærkstrømsteknikker, så han kunne bare få stumperne med hjem og montere dem - han ved ikke jeg har bestilt bilen endnu.....)

DeaconWP
DeaconWP Jul 7 '15

KimT.

Du har fuldstændig ret i alle dine antagelser.

Laver du det med en stik forbindelse, kan du lave det selv, sammen med din svoger.

Da du ikke har nævnt noget om afgift retur, fortsætter du bare med at købe alle stumperne selv.

(Det vil kræve autoriseret og plomberet ladeboks med fast kabel. Eller i det mindste Type 2 udgang.)

Han og hunstik C Rød CEE, En kasse, en bimåler, Lidt 5 X 2,5 kvadrat kabel, et par forskruninger til der hvor kablet går ind i kassen.

Jeg er dog ikke sikker på, at den lille gruppertavle er egnet til en mobil løsning.

Men hænger du den fast på væggen, og har den tilkoblet via stik til det originale stik i garagen, så må du godt.

Du behøver ikke ekstra sikringsgruppe, da stikket er med sikring i tavlen, og da der bare vil være flere fejl muligheder.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Jul 7 '15
KimT
KimT Jul 7 '15

Det er kun til "internt" brug/nysgerrighed - nu når man kan få en bimåler til under kr.400,-. Det er nu tænkt at den skal være så godt som fastmonteret, men tænker bare at hvis man laver den som "mobil" gruppetavle som vil den kunne pilles ned igen hvis huset skulle sælges engang, og en elektrikker ville ikke kunne komme med anmærkninger .

Jeg har tænkt mig at køre et 2,5m2 kabel op over loftet i garagen så den kommer ned i den anden ende, og så montere et vægstik, og her tilslutte UMC

DeaconWP
DeaconWP Jul 7 '15

Fastmonteret skab, som det du køber i Harald Nyborg, forbundet med stik til det på væggen.

Rigtig god ide, lige som jeg selv ville kunne finde på det.

Jeg kender ikke reglerne for at trække kraft kablet over loftet selv, men mon ikke andre kan bekræfte, at det må man nok også, når det er forbundet med et stik.

KimT
KimT Aug 1 '15

Så har min svoger været forbi.

Jeg havde været forbi Biltema for at købe 25m 2,5m2 forlænger, en kasse til måleren samt div. røde CEE stik.

Han fik monteret måleren i kassen, og jeg fik lavet en 7m forlænger, samt en rød -> blå CEE konverter. Resten af kablet skal fra tavlen/bimåleren over loftet i garangen til et vægmonteret CEE udtag hvor UMC'en skal tilsluttes.

Så venter jeg bare på at bilen bliver leveret om ca. 1 måned........

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 1 '15
DeaconWP
DeaconWP Aug 1 '15

Wel Done herfra. Godt du fik overblik over projektet. Blev svoger overrasket over købet af El bil?

KimT
KimT Aug 1 '15

Der var tilfældigvis en af deres venner (her fra forum'et) som også lige har bestilt - han sladrede, så jeg fik en opringning fra min søster i tirdags........ Men de har selv lige været i Berlin hvor de besøgte Tesla, og de kunne da godt forstå vi havde købt en

DeaconWP
DeaconWP Aug 1 '15

Så må du jo lige hjælpe dem med at spare 10.000 og selv få en lille kontant erkendtlighed til nye dele.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 1 '15